utæt hus

Hejsa

Den bedre halvdel og jeg har købt hus, vi bor i Odense og huset ligger i Harboøre ude ved vesterhavet
Vi er begge pensionister så afstand til forskellige ting havde ikke den store betydning

Vi valgte huset ud fra at det havde et energimærke A2010 og at der ikke var noget at komme efter på tilstandsrapporten. 

Huset har en Vaillant aroTHERM split VWL 105/5 AS S2 varmepumpe.

Vi får indrettet os over den næste måned i oktober og så begynder det ellers at blive pænt "sjovt". 

Ved den første storm med vind fra nord mærker vi at vinden bare fiser ind ved alle vinduer og døre og det bliver skide koldt, varmepumpen har også svært ved at følge med.

Jeg får så depot rum tømt for alt vores skrammel og finder de 2 plader ud til skunk rum og der venter sig lidt af et sjok. I den ene side bliver jeg hilst velkommen af en mindre storm. Denne side har jeg ikke fået taget billeder af da jeg på grund af vores indretning osv. er nød til at fixe en side af huset af gangen da vi har pc og soveværelse på 1. sal. Men dampspærre hænger løst og er ikke tapet. ved de lodrette vægge går den dog ned mellem profilbrædder ud mod rum og en OBS plade

Den anden side har jeg fået taget billeder af og har brugt de sidste par dage til at ligge en strategi og undersøgt hvor meget der mangler

Vindstop er der heldigvis ( TROR  JEG ) og den sidder ved ydermur. 
Undertag er der også og den hæfter helt ude ved tagrende med blik over. Det eneste jeg ikke kan lide er at der er en spalte ud til det fri og at den er ved ydermur

jeg prøvede også at tage billed ned i hulmuren og er meget i tvivl om den er isoleret. Det gør det ikke bedre at mellem de 2 spær jeg undersøger der er et vindue nede i stueetagen under mig

Der er på første sal lagt 22mm spånplader ud over bjælker/spær og jeg kan så se nogen meget gamle brædder under, men i stueetage er der sat profilbrædder op mellem spær som dækker dette. Et sted er der hvad ligner en lem men jeg kan kun løfte den 10-20 mm op så jeg skal have en af spånpladerne af i depot rum og se hvad der er under lige hvor den lem er.

Min tanke er at fjerne loft i stue etage og spånplader på 1 sal og så fjerne alt imellem, dels for at få nemmere adgang til muren nedefra så der kan komme en dampspærre op. dernæst kan jeg bygge et nyt loft op så der ikke er noget imellem. 

Jeg har ved andre lejligheder også opdaget at el-installation ikke er helt ok alle steder så vil gerne have det gået efter nu jeg er igang. og ja det kræver der kommer en ud som har en aut. til det 

og nu jeg er igang så kan jeg også få trukket kabler til netværk og tv.

input ønskes, hvert fald om jeg er total på afveje

har haft 2 tømmer ude, den ene ville tømme hele første sal og så 140.000 og mere eller mindre starte helt forfra. den anden ville starte med depot rummet og prisen var vist 5000 for hver side (så hvis man tager et rum af gangen på første sal vil jeg tro det ender med 60000 for hele første sal hvis man kigger på den samlede længde fra gavl til gavl)

mvh bo

42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville starte med at hive fat i ejerskifte forsikringen, da du tydeligvis har købt noget der ikke er korrekt lavet og inspisceret.

 

extra info jeg glemte, den lokale tømmer som renoverede taget i 2014 lavede kun taget.
den tidligere ejer stod selv for resten.

ham der lavede energimærke (og tilstandsrapport) mente ikke at der var noget at udsætte på hans job 

man kunne så begynde at tænke i at hive fat i en advokat og trække nogen i retten men vi gider heller ikke rive vores gode nerver i laser.
Nå ville redigere min forrige post og tilføje at jeg sigter efter en varm skunk, så kan man fjerne de lodrette plader og arbejde i skunken uden at røre dampspærre osv.

vindstop har jeg lige fundet ud af jeg ikke har, man bliver klogere jo mere man undersørger og læser
bølle77 skrev den 06-02-2022 14:58:11

input ønskes, hvert fald om jeg er total på afveje

 Det jeg er ude efter er hvad folk ville gøre hvis de stod i mit sted

Du har fået en skriftelig begrundelse fra dit forsikringsselskab. Heri begrunder de hvorfor de afviser at dække denne alvorlige mangel/fejl ved huset. Hvad står der i begrundelsen ?

Prøv det selv
Først så skal sprækken ved udhæng være der. så der kan komme udluftning op under undertag. Der skal være 5 cm afstand imellem undertag og isolering. Hvis det blæser og jeg oppe på mit øverste loft kan mærke det blæser "en pelikan" så glæder jeg mig over det, for det betyder at mit hus holdes tørt og ikke bliver angrebet af svamp
Derefter skal isolering naturligvis lægges ordentlig. Det skal ligge tæt imod hinanden. Og med overlap. Dampspærre er ikke altid muligt at montere helt korrekt i gamle huse, men derfor er den først nævnte udluftning meget vigtig. 
Det lyder som om du blander alle problemerne sammen så det er ret umulig at gennemskue. Hvad har f.eks, vindue i stueetage at gøre med undersøgelse i skunk. 
Harboøre er ikke så langt fra hvor jeg bor, og mange overaskes over hvor meget det blæser herude hvis man kommer fra et sted  øst for Lillebælt.
Du må tage problemerne fra en ende af. Måske starte med de utætte vinduer og døre. 
Det er tydelig at der er lagt gulvspån over de gamle gulvbrædder, og det er ikke til at skille ad. Så han har sikkert ikke haft gang i etage adskillelse. Der er sikkert kun lidt eller ingen isolering imellem etage adskillelse, og det kan være det er en stor del af problemet. 
Ikke midt på men ude imod ydermure.
Jeg kan se at spånplade ikek er ført ud i skunk. Så det var jo en mulighed at brække det gamle trægulv op i skunk og så få isoleret den yderste 1-1,5 m af etage adskillelse. så kan det ikke blæse kold luft ind imellem gulv og stueloft. 
Midt på huset er det ikke så vigtig med isolering der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
flaks skrev den 07-02-2022 20:58:40

Heri begrunder de hvorfor de afviser at dække denne alvorlige mangel/fejl ved huset. Hvad står der i begrundelsen ?

 Ejerskifteforsikringen dækker kun skader jf. skadebegrebet:
"Ved »skade« forstås brud, lækage, deformering, svækkelse, revne dannelse, ødelæggelse eller andre fysiske forhold i bygningen, der nedsætter bygningens værdi eller brugbarhed nævneværdigt i for hold til tilsvarende intakte bygninger af samme alder i almindelig god vedligeholdelsesstand. Manglende bygningsdele kan være en skade."

ev elmand skrev den 08-02-2022 00:01:26

Først så skal sprækken ved udhæng være der. så der kan komme udluftning op under undertag. Der skal være 5 cm afstand imellem undertag og isolering.
Det er der også

 Hvis det blæser og jeg oppe på mit øverste loft kan mærke det blæser "en pelikan" så glæder jeg mig over det, for det betyder at mit hus holdes tørt og ikke bliver angrebet af svamp
Det ville jeg også, men det skal vel ikke trække ind alle steder på første sal? som det er nu trækker det ind ved ovenlysvinduer og gavlvindue. Når det er værst kan der være 20 grader inde midt i rummet og og 10-12 ude ved det ene galv vindue vi har heroppe. 


Derefter skal isolering naturligvis lægges ordentlig. Det skal ligge tæt imod hinanden. Og med overlap. Dampspærre er ikke altid muligt at montere helt korrekt i gamle huse, 
Det ved jeg, men i den ene skunk hænger det (dampspærre) bare løst ned og er ikke fastgjort
det samme over i den side hvor jeg har fået taget billeder, vil mene at hvis jeg kan tage billed ned i hulmur så kunne man også føre dampspære så langt, men er ikke uddannet eller arbejdet med isolering så kan tage meget fejl

men derfor er den først nævnte udluftning meget vigtig. 
Enig


Det lyder som om du blander alle problemerne sammen så det er ret umulig at gennemskue. Hvad har f.eks, vindue i stueetage at gøre med undersøgelse i skunk. 
Vi ved bare at det fiser fra under vindue og at det trækker meget koldt. Det er ikke mellem vindue og karmen men under og rundt om karmen. og der er også lidt nedslag af kold luft fra loft


Harboøre er ikke så langt fra hvor jeg bor, og mange overaskes over hvor meget det blæser herude hvis man kommer fra et sted  øst for Lillebælt.

hehe, er ex. jyde så det kommer ikke bag på mig. men som så mange andre mødte jeg en pige og ja har ikke været "hjemme" i 16 år


Du må tage problemerne fra en ende af. Måske starte med de utætte vinduer og døre. 

Det er også det jeg er kommet frem til, men jeg vil møde vinden hvor den kommer ind og sørge for at den kommer de rigtige steder hen. dvs at få monteret vindstop og få dampspæære ført ned og sat fast (varm skunk). med lidt held skal jeg ikke røre det igen de næste mange år, helst ikke før jeg bliver båret vandret ud i en kasse med låg på


Det er tydelig at der er lagt gulvspån over de gamle gulvbrædder, og det er ikke til at skille ad. 
Jo de er skruet fast og lagt så man kan tage dem op i små stykker, de stopper ude ved skillevæg 

Så han har sikkert ikke haft gang i etage adskillelse. Der er sikkert kun lidt eller ingen isolering imellem etage adskillelse, og det kan være det er en stor del af problemet. 
korrekt, der er hulrum mellem spånplader og brædder. og nedefra er der også hulrum mellem profilbrædde loft og de gamle brædder


Ikke midt på men ude imod ydermure.
Jeg kan se at spånplade ikek er ført ud i skunk. Så det var jo en mulighed at brække det gamle trægulv op i skunk og så få isoleret den yderste 1-1,5 m af etage adskillelse. så kan det ikke blæse kold luft ind imellem gulv og stueloft. 
Midt på huset er det ikke så vigtig med isolering der.

Det er også lidt plan som trin 2, vi vil gerne have de gamle spær blotlagt og malet, lige pt er der bygget en kasse udenom. dog ikke ude i teknik rum hvor varmepumpe står og når vi skraber den gamle tapet af så kan vi godt lide det vi ser, bare ikke den brune farve

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også