Skifte rammer/tangenter på stikkontakt

Hej alle - fantastisk at der findes et forum til lav-det-selv!!

Vi har lige overtaget hus og jeg finder ud af, hvor dyrt det egentlig er at få et firma ud og skifte rammer og tangenter på samtlige stikkontakter i huset. Så jeg har kastet mig selv ud i det.

Umiddelbart virker det simpelt: Prikke rammer og tangenter ud af kontakten og klikke nye på. Mit spørgsmål går på hvordan jeg ved hvilke jeg skal købe? Jeg har taget 35 billeder af samtlige nøgne kontakter og jeg hører, at nogle hedder 1 og andre halvanden (1,5). Umiddelbart giver det mening når man kigger på dem, men sådan beskrives produkterne ikke hos f.eks. Harald Nybog og Jem og Fix. Så jeg er i tvivl om, hvilke jeg skal ud og købe. Jeg har vedhæftet et par billeder. Det er dem, som jeg skal købe til.

OBS: I forhold til sidste billede med data-indgang hører jeg, at data-stikket nederst burde være i venstre side og at der ikke findes et plastikbeslag til det når den sidder på højre side?

Hej alle - fantastisk at der findes et forum til... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kæmpe stor hjælp! Jeg har det sidste spørgsmål inden jeg går i krig med det hele.

I og med at jeg ikke tog billeder INDEN jeg pillede tangenter af, hvordan kan jeg så se, om der skal være 2 tangenter eller én afbryder? Bare så jeg får bestilt det rigtige.
De er long gone ☹️ begynderfejl!
Tænkte ikke at jeg skulle bruge dem.
Så må du jo kigge på dine kontakter, og ned og sammenligne i et byggemarked. Det vil sikkert tage lidt tid, men det må så være prisen for manglende omtanke   , men det er jo ikke en uoverstigelig opgave.
Tak, Jenshøj

sad og kiggede mine 45 billeder igennem for at se om jeg kunne se en forskel. Men det er fordi der åbenbart kun er 3 som skal bruge 2 tangenter og resten er 1. Vi har kun lige overtaget huset så jeg er slet ikke bekendt med dem på forhånd. Men tusind tak - det giver mening 😊
Vi mangler endnu at få at vide hvilken farve du vil skifte til
Men ellers er 1. billede en stikkontakt med jord og 1,5 M ramme
Dit billede nr. 2 er et telefon stik som ikke passer til dåsen Her skal du bestille en helt ny i 1,5 M Eller hvis det ikke bruges mere et blindindsats i 1,5 M
Billede nr. 3 er tangent til enkelt afbryder ( 1 pol ) og stikk. med jord samt ramme i 2,5 M.
Billede nr. 4 er dæksel for 50 x50 lampeudtag og 1 M ramme
Billede nr. 5 er antennestik og 1,5 M ramme 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand
Skifter til hvid. De er hvide nu, men de var møgbeskidte, så tænkte at udskifte dem samtidig med at huset skal males.

Og tak for din beskrivelse af billederne!!!
Du bliver fuldstændig hvide igen hvis du lægger dem i blød i grundrens og skyller dem bagefter- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skulle måske have renset dem - men nu får jeg i hvert fald prøvet det her.

Hvis nogen har mod på det, så sidder jeg og bestiller nu og er gået lidt i stå. @ev elmand ift. din beskrivelser af billederne, så mener du at jeg skal have fat i en 1,5 m ramme til billede 2 (tlf stikket). Den skal bare lukkes af. Kommer ikke til at bruge den. Burde det ikke bare være en 1 M ramme? Tænker den er mindre end billede 1?

I øvrigt finder jeg ikke noget på blindindsats (kender nok ikke det korrekte navn på sådan en) og synes ikke jeg finder et passende modul.

Hvis du har mod på det - vil du så fortælle mig (evt. linke på Greenline) til disse?

(den øverste kun)

Denne ligner billede 5 - men alligevel ikke

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også