Skifte rammer/tangenter på stikkontakt

Hej alle - fantastisk at der findes et forum til lav-det-selv!!

Vi har lige overtaget hus og jeg finder ud af, hvor dyrt det egentlig er at få et firma ud og skifte rammer og tangenter på samtlige stikkontakter i huset. Så jeg har kastet mig selv ud i det.

Umiddelbart virker det simpelt: Prikke rammer og tangenter ud af kontakten og klikke nye på. Mit spørgsmål går på hvordan jeg ved hvilke jeg skal købe? Jeg har taget 35 billeder af samtlige nøgne kontakter og jeg hører, at nogle hedder 1 og andre halvanden (1,5). Umiddelbart giver det mening når man kigger på dem, men sådan beskrives produkterne ikke hos f.eks. Harald Nybog og Jem og Fix. Så jeg er i tvivl om, hvilke jeg skal ud og købe. Jeg har vedhæftet et par billeder. Det er dem, som jeg skal købe til.

OBS: I forhold til sidste billede med data-indgang hører jeg, at data-stikket nederst burde være i venstre side og at der ikke findes et plastikbeslag til det når den sidder på højre side?

Hej alle - fantastisk at der findes et forum til... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, det er helt ligetil.

Hvis dåsen inde bag ved er kvadratisk (lige så høj som den er bred), skal du bruge 1M.
Hvis dåsen er 1,5 gange højere end den er bred, skal du bruge 1,5M.
Mere kompliceret er det ikke, og du skal selvfølgelig derfor bruge samme størrelse, som du hidtil har haft.

Dåserne bag dine telefonstik er 1M. Vinklen dit billede af det første telefonstik er taget fra, får det til at se ud som det er en 1,5M dåse, men det er synsbedrag. Det er en 1M dåse.

Som nævnt tidligere, så er det billigste at købe en tangent til et telefonstik frem for et blænddæksel, så ja, det er en fin løsning.
jenshøj skrev den 04-01-2022 13:34:15

Jo, det er helt ligetil.

Hvis dåsen inde bag ved er kvadratisk (lige så høj som den er bred), skal du bruge 1M.
Hvis dåsen er 1,5 gange højere end den er bred, skal du bruge 1,5M.
Mere kompliceret er det ikke, og du skal selvfølgelig derfor bruge samme størrelse, som du hidtil har haft.

Dåserne bag dine telefonstik er 1M. Vinklen dit billede af det første telefonstik er taget fra, får det til at se ud som det er en 1,5M dåse, men det er synsbedrag. Det er en 1M dåse.

Som nævnt tidligere, så er det billigste at købe en tangent til et telefonstik frem for et blænddæksel, så ja, det er en fin løsning.

 Jeg forstå ikke hvordan i får det til 1,5m stik, det er for mig at se tydeligt at det er en 1m forfra dåse. Tlf stikket er løsnet og hænger løst i ledningerne.
køb en ny 1m ramme og et 1m blænddæksel.

Imaster skrev den 04-01-2022 16:54:13

 Jeg forstå ikke hvordan i får det til 1,5m stik, det er for mig at se tydeligt at det er en 1m forfra dåse. Tlf stikket er løsnet og hænger løst i ledningerne.
køb en ny 1m ramme og et 1m blænddæksel.

 Vinklen får det til at se sådan ud, men du har ret, det er en 1m til telefon.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej alle

Tusind tak for jeres input. Jeg er blevet meget klogere på det hele! :-)

Kan det passe, at mit Radio/TV/Data stik er en gammeldags en af slagsen? Har spurgt ved to forhandlere og ledt, uden at kunne finde et modul, hvor data-stikket er i højre side, som vist på mine billeder. Dataindgangen er kun i venstre side på alle de moduler, jeg finder.
Det er ikke lavet af LK, men af DKT, hvilket nok er grunden til at det er svært at finde reservedele til det. Du kan evt. spørge DKT Connect om dækslet findes som reservedel.
Jeg kan dog ikke umiddelbart finde et dæksel som passer. Der findes et uden hul til dataudtag (søg efter 0987528401 på google) - måske det kan bruges hvis du selv borer hullet. Alternativet er at skifte hele stikket eller at droppe det helt, hvis det ikke skal bruges.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også