Skifte rammer/tangenter på stikkontakt

Hej alle - fantastisk at der findes et forum til lav-det-selv!!

Vi har lige overtaget hus og jeg finder ud af, hvor dyrt det egentlig er at få et firma ud og skifte rammer og tangenter på samtlige stikkontakter i huset. Så jeg har kastet mig selv ud i det.

Umiddelbart virker det simpelt: Prikke rammer og tangenter ud af kontakten og klikke nye på. Mit spørgsmål går på hvordan jeg ved hvilke jeg skal købe? Jeg har taget 35 billeder af samtlige nøgne kontakter og jeg hører, at nogle hedder 1 og andre halvanden (1,5). Umiddelbart giver det mening når man kigger på dem, men sådan beskrives produkterne ikke hos f.eks. Harald Nybog og Jem og Fix. Så jeg er i tvivl om, hvilke jeg skal ud og købe. Jeg har vedhæftet et par billeder. Det er dem, som jeg skal købe til.

OBS: I forhold til sidste billede med data-indgang hører jeg, at data-stikket nederst burde være i venstre side og at der ikke findes et plastikbeslag til det når den sidder på højre side?

Hej alle - fantastisk at der findes et forum til... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BTA Handyman - Tak for svar! Og tak for info omkring monteringen af rammerne. Jeg havde nørdet YouTube-videoer og havde set præcis den metode! Godt lige at få bekræftet.

Jeg hæfter mig ved en enkelt ting du skriver:

Jeg kiggede også i Harald Nyborg men de havde kun den nye model, den skal du ikke gå efter, da du ikke får den monteret på dine kontakter 

Kan du uddybe her? Hvorfor skal jeg ikke gå efter den nye model? Ifølge et tidligere opslag herinde har jeg den gamle nu. Er der ikke udelukkende tale om selve plastikken (tangenter & ramme) der bare er optimeret og gjort flottere? Eller er er der noget der gør, at jeg bare ikke KAN få den nye Fuga-serie på? Hardu evt. navn på den gamle og nye serie fra Fuga? :)
MESA skrev den 01-01-2022 19:40:18

BTA Handyman - Tak for svar! Og tak for info omkring monteringen af rammerne. Jeg havde nørdet YouTube-videoer og havde set præcis den metode! Godt lige at få bekræftet.

Jeg hæfter mig ved en enkelt ting du skriver:

Jeg kiggede også i Harald Nyborg men de havde kun den nye model, den skal du ikke gå efter, da du ikke får den monteret på dine kontakter 

Kan du uddybe her? Hvorfor skal jeg ikke gå efter den nye model? Ifølge et tidligere opslag herinde har jeg den gamle nu. Er der ikke udelukkende tale om selve plastikken (tangenter & ramme) der bare er optimeret og gjort flottere? Eller er er der noget der gør, at jeg bare ikke KAN få den nye Fuga-serie på? Hardu evt. navn på den gamle og nye serie fra Fuga? :)

 Mener den nye hedder 68. Men som Gregersen skriver så kræver den nye model en monteringsramme som du ikke kan få på dine dåser (eller ved jeg egentlig ikke om du kan men vil ihvertfald kræve en del mere.) udseendet når det er monteret er præcist den samme, der kan du ikke se forskel på om det er den nye eller gamle model, forskellen ligger i hvordan du monterer den. 

MESA skrev den 01-01-2022 19:40:18

BTA Handyman - Tak for svar! Og tak for info omkring monteringen af rammerne. Jeg havde nørdet YouTube-videoer og havde set præcis den metode! Godt lige at få bekræftet.

Jeg hæfter mig ved en enkelt ting du skriver:

Jeg kiggede også i Harald Nyborg men de havde kun den nye model, den skal du ikke gå efter, da du ikke får den monteret på dine kontakter 

Kan du uddybe her? Hvorfor skal jeg ikke gå efter den nye model? Ifølge et tidligere opslag herinde har jeg den gamle nu. Er der ikke udelukkende tale om selve plastikken (tangenter & ramme) der bare er optimeret og gjort flottere? Eller er er der noget der gør, at jeg bare ikke KAN få den nye Fuga-serie på? Hardu evt. navn på den gamle og nye serie fra Fuga? :)

 Den nye model kan dog oftest findes en lille smule billigere for selve rammen, men grunden til det er at den skal bruge en monteringsramme bagved som er selve “skelettet” i rammen. Hvor den gamle model er det hele i rammen, så der har du også “skelettet” i rammen. Hvis det giver mening. Men når det er monteret kan du som sagt ikke se forskel. 

Til trådstarter:
Du har den gamle model og det er den type du skal købe for at det passer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Og den gamle model har de i Harald Nyborg har lige været der idag, og nej den nye model,hedder ikke noget med 68…. 68 er bredden i mm for rammen som fåes i 63 og 68 normalt bruges der 63. Nye tangenter kan IKKE sættes i den gamle serie af fuga afbrydere og stikkontakter så det skal være som tidligere nævnt den gamle, ved ikke hvor bthandyman  har fået den ide fra at det ikke kan fåes i Harald Nyborg, for det kan det
mfrost skrev den 02-01-2022 17:58:27

Og den gamle model har de i Harald Nyborg har lige været der idag, og nej den nye model,hedder ikke noget med 68…. 68 er bredden i mm for rammen som fåes i 63 og 68 normalt bruges der 63. Nye tangenter kan IKKE sættes i den gamle serie af fuga afbrydere og stikkontakter så det skal være som tidligere nævnt den gamle, ved ikke hvor bthandyman  har fået den ide fra at det ikke kan fåes i Harald Nyborg, for det kan det

 Jeg var i Harald Nyborg i vejle, der havde de kun den nye model. Der er ideen kommet fra.

Men når nu du har fundet dem, er de så billigere der ift eks vvs-eksperten?
Dem jeg har købt er en lille smule dyrere end de hvide da vi har stålmetallic rammer og koksgrå tangenter. 
På Haralds hjemmeside står der at det er på lager i alle butikker.
En hvid 2,5 modul koster hos Harald 57,95
Hos el&vvs 43,00
Hos greenline 41,00
elgrossisten 43,00
Så man skal ikke lige starte med at dømme Harald som billigst Men er det kun en enkelt stk så er fragt m.m. naturligvis også et issue. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand

Kan du linke mig til Greenline til produktet?

Når jeg kigger derinde, så ser jeg ikke det jeg har brug for til f.eks. mit billede nummer 1? To tangenter. Eller. Jeg er faktisk i tvivl om hvad der indikerer om det er 2 tangenter eller en afbryder. Jeg fejlede da jeg ikke tog billeder af dem alle inden jeg pillede det hele fra hinanden. 
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også