Reduceret el-afgift

Vi er ved at få installeret luft/luft varmepumper derhjemme og jeg har fået at vide at vi kan spare 1.12 øre (dagspriser) på vores forbrug over de første 4000 kW/h, når vi får vores bolig registret til at bruge el som primær kilde (det er allerede godkendt af kommunen at vi kan det). I den forbindelse har jeg dog 2 spørgsmål:

1: Vi bruger pt gas og tanken var oprindeligt at vi ville gøre brug af varmepumperne, når vi næste år får sat solceller op. Men måske det faktisk er billigere at bruge el, nu hvor der er en så stor reduktion af afgiften? Synes det er svært at sammenligne prisen på gas vs el. Jeg ved at den tidligere ejer brugte ca. 3300 m3 gas/årligt.

2: Ved I om man for de første 4000 kW/h kan være selvforsynende på disse (solceller) eller om de skal købes hos leverandøren? Er blevet i tvivl om det overhovedet er lønsomt at have det, men den reduktion man kan få. Trods et tag der ligger tæt på optimalt sydvendt.

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godtbetale sig, hvis du f.eks producere 2000 kWh så modregnes dette i de første 4000 kWh så du får reduktion for alt over de 2000 kwh
mfrost skrev den 13-12-2021 12:40:38

Det kan godtbetale sig, hvis du f.eks producere 2000 kWh så modregnes dette i de første 4000 kWh så du får reduktion for alt over de 2000 kwh

Super! Så er det jo faktisk enormt attraktivt. Min oprindelige tanke var at overdimensionere lidt fra start, da vi sikkert også har en elbil om 5 års tid, men bare at gå efter noget der kan dække det mest basale, så er vi ret langt. Tak for svar!

112 øre/kWh, ikke?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er nu ikke helt så simpelt. Som jeg ser det så er du nødt til at holde regnskabet for solcellerne og luft til luft pumperne adskilt, forstået på den måde at dine solceller jo ofte vil producere mest når du ikke har så meget brug for varme.
Når det er sagt så har de høje elpriser en positiv effekt på dem der har solceller da de dermed afregnes højere, mener det var 59 øre var kWh jeg hørte svigerfar blev afregnet med. Men du får jo ikke refunderet afgiften.
Som jeg har forstået det så kan du få en afgiftsreduktion, det er afgiften til staten der så er lavere, mener afgiften totalt set er 112-120 øre kWh, men noget af din pris går jo eks til ejerne af det danske ledningsnet. Hvilket du jo ikke kan spare (måske jeg tager fejl)
Men du kan gøre dine luft til luft pumper en smule mere attraktive hvis du får en god aftale på el. Mener listeprisen er omkring 70 øre nu (uden afgift) personligt har jeg forhandlet den ned til 38 øre ved en af de større energi udbydere i dk. 

BTA Handyman skrev den 13-12-2021 17:07:33

Det er nu ikke helt så simpelt. Som jeg ser det så er du nødt til at holde regnskabet for solcellerne og luft til luft pumperne adskilt, forstået på den måde at dine solceller jo ofte vil producere mest når du ikke har så meget brug for varme.
Når det er sagt så har de høje elpriser en positiv effekt på dem der har solceller da de dermed afregnes højere, mener det var 59 øre var kWh jeg hørte svigerfar blev afregnet med. Men du får jo ikke refunderet afgiften.
Som jeg har forstået det så kan du få en afgiftsreduktion, det er afgiften til staten der så er lavere, mener afgiften totalt set er 112-120 øre kWh, men noget af din pris går jo eks til ejerne af det danske ledningsnet. Hvilket du jo ikke kan spare (måske jeg tager fejl)
Men du kan gøre dine luft til luft pumper en smule mere attraktive hvis du får en god aftale på el. Mener listeprisen er omkring 70 øre nu (uden afgift) personligt har jeg forhandlet den ned til 38 øre ved en af de større energi udbydere i dk.

 Ja det kommer selvfølgelig an på forbruget mens et mindre anlæg producerer strøm til eget forbrug, men i dag har den tidligere ejer brugt ca. 4000 kW/h og det har været uden brug af el til at varme op med. Heldigvis kan vi også bruge strømmen til at køle med i stuen, når produktionen er til det. Men god pointe jeg selvfølgelig lige skal have helt styr på.


Ift. besparelsen er det mig bekendt ret beset hele elafgiften der forsvinder af al forbrug over de 4000 kW/h (dvs de 112 ører). Resten skal jeg selvfølgelig stadig betale, men hvem der får det i forsyningskæden ændrer jo ikke på min samlede pris. Det resterende beløb jeg så betaler må være ca. 175 ører kW/h med dagens skyhøje elpriser. Jeg må se om jeg kan forhandle prisen ned på selve ellen, men ved ikke hvor nemt det er med dagens høje priser: https://www.nettopower.dk/el/elpriser/
Morten Hjort skrev den 14-12-2021 08:36:10

 Ja det kommer selvfølgelig an på forbruget mens et mindre anlæg producerer strøm til eget forbrug, men i dag har den tidligere ejer brugt ca. 4000 kW/h og det har været uden brug af el til at varme op med. Heldigvis kan vi også bruge strømmen til at køle med i stuen, når produktionen er til det. Men god pointe jeg selvfølgelig lige skal have helt styr på.


Ift. besparelsen er det mig bekendt ret beset hele elafgiften der forsvinder af al forbrug over de 4000 kW/h (dvs de 112 ører). Resten skal jeg selvfølgelig stadig betale, men hvem der får det i forsyningskæden ændrer jo ikke på min samlede pris. Det resterende beløb jeg så betaler må være ca. 175 ører kW/h med dagens skyhøje elpriser. Jeg må se om jeg kan forhandle prisen ned på selve ellen, men ved ikke hvor nemt det er med dagens høje priser: https://www.nettopower.dk/el/elpriser/

 Hvor får du de 175 øre pr kWh fra?

Det lyder da til en afsindigt højt beløb, er du sikker på det ikke er incl afgiften? Som sagt har jeg lavet aftale på 38 øre pr kWh, og det sidste jeg hørte var 75 øre pr KWh.

og hvor har du tryllet tallet 120 øre i besparelse frem?
For den afgiftsreduktion du kan få på din el er ikke 120 øre, snarere 90.
https://www.ok.dk/privat/hjaelp/el/elfaktura/hvor-meget-faar-jeg-i-reduktion-af-elafgift

Og du kan ikke bytte strømmen fra dine solceller til din luft til vand uden det har nogen udgift. Altså hvis dine solceller laver en del strøm fra kl 8-17 og din luft til vand skal bruge en del strøm fra 18-06 så kan du ikke bytte din strøm 1-1. Den eneste måde du kan det er ved at have solceller med batteri, men den teknologi er stadig så ny så jeg ville ikke satse på den endnu.

Så hvis du mener det en god forretning for dig at have solceller så køb det, er det en god forretning med luft til vand/luft til luft, så køb det. Men du må ikke blande de 2 ting sammen. Eller tro at fordi du producerer 2000 kWh på solcellerne så har du 2000 kWh du gratis kan bruge på luft til vand/luft til luft pumpen, for sådan fungerer det ikke. 
BTA Handyman skrev den 14-12-2021 14:49:56

 Hvor får du de 175 øre pr kWh fra?

Det lyder da til en afsindigt højt beløb, er du sikker på det ikke er incl afgiften? Som sagt har jeg lavet aftale på 38 øre pr kWh, og det sidste jeg hørte var 75 øre pr KWh.

og hvor har du tryllet tallet 120 øre i besparelse frem?
For den afgiftsreduktion du kan få på din el er ikke 120 øre, snarere 90.
https://www.ok.dk/privat/hjaelp/el/elfaktura/hvor-meget-faar-jeg-i-reduktion-af-elafgift

Og du kan ikke bytte strømmen fra dine solceller til din luft til vand uden det har nogen udgift. Altså hvis dine solceller laver en del strøm fra kl 8-17 og din luft til vand skal bruge en del strøm fra 18-06 så kan du ikke bytte din strøm 1-1. Den eneste måde du kan det er ved at have solceller med batteri, men den teknologi er stadig så ny så jeg ville ikke satse på den endnu.

Så hvis du mener det en god forretning for dig at have solceller så køb det, er det en god forretning med luft til vand/luft til luft, så køb det. Men du må ikke blande de 2 ting sammen. Eller tro at fordi du producerer 2000 kWh på solcellerne så har du 2000 kWh du gratis kan bruge på luft til vand/luft til luft pumpen, for sådan fungerer det ikke. 

 Har du taget højde for de voldsomt stigende elpriser? Tallet på de 112 ører er fra min leverandør (Nettepower) og det giver mening at den er lidt højere end de 90 ører du henviser til, nu hvor prisen er steget meget måned efter måned i år. Det giver også mening med din aftale (godt forhandlet øvrigt!!), da den måske er fast og derfor ligger på de gamle satser og ikke mig, som desværre er påvirket af de voldsomt stigende elpriser. Forhåbenligt ændrer det sig snart.

Min tanke er helt klart at købe med batteri og jeg har faktisk ikke hørt noget dårligt om dette. Hvorfor tænker du at det er en ny teknologi? Batteriop- og afladning er jo ikke noget nyt.

Sidste del forstår jeg desværre ikke. Jeg er godt klar over at et anlæg med f.eks 4000 kW/h ikke giver mig i nærheden af en jævn levering af strøm, men i og med de første 4000 kW/h er uden rabatten (og i dagskurs en omkostning på ca 10.000 DKK/årligt), så bør en solcelle investering selv med mange ineffektive perioder, være en fin investering i løbet af 10 års tid. Siger Excel-arks manden inde i mit hoved i hvert fald...
Man skal passe på ikke at blande alt for meget sammen her.
1. Solceller producerer om dagen og mest om sommeren. Derimod vil opvarmning naturligvis være mest om vinteren. Air kondition kan naturligvis godt falde sammenmed solindfald, Men det kan styring af vaskemaskine og tumbler forbrug også. Du kan f.eks fylde vaskemaskine / opvasker og tumbler fra morgenen af og så udsætte den ene 2-3 timer den næste 3-4 timer og den sidste 5-6 timer. Så er deres forbrug til opvarmning nogenlunde sammenfaldende med solcelle top produktion.
2. Man kan undgå elafgift på de 112 ør ved at være tilmeldt med el som hoved opvarmnings kilde.
3. Når BTA Handyman har elaftale på 38 øre /Kwh så er det kun den rene strømkris derudover kommer så elafgift 112 øre Udgift til transport i net , bidrag til energispare et eller andet og til sidste moms på det hele. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg betaler for min el. uden afgifter.  el 0,6512  transport i nettet 0,20029 abo 0,84 abo 0,16 + moms  1,26kr abo er regnet om til pr. kwh. Så det er prisen uden afgifter til staten.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis