Reduceret el-afgift

Vi er ved at få installeret luft/luft varmepumper derhjemme og jeg har fået at vide at vi kan spare 1.12 øre (dagspriser) på vores forbrug over de første 4000 kW/h, når vi får vores bolig registret til at bruge el som primær kilde (det er allerede godkendt af kommunen at vi kan det). I den forbindelse har jeg dog 2 spørgsmål:

1: Vi bruger pt gas og tanken var oprindeligt at vi ville gøre brug af varmepumperne, når vi næste år får sat solceller op. Men måske det faktisk er billigere at bruge el, nu hvor der er en så stor reduktion af afgiften? Synes det er svært at sammenligne prisen på gas vs el. Jeg ved at den tidligere ejer brugte ca. 3300 m3 gas/årligt.

2: Ved I om man for de første 4000 kW/h kan være selvforsynende på disse (solceller) eller om de skal købes hos leverandøren? Er blevet i tvivl om det overhovedet er lønsomt at have det, men den reduktion man kan få. Trods et tag der ligger tæt på optimalt sydvendt.

Vi er ved at få installeret luft/luft varmepumper... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Morten Hjort skrev den 14-12-2021 18:25:32

Har du taget højde for de voldsomt stigende elpriser? Tallet på de 112 ører er fra min leverandør (Nettepower) og det giver mening at den er lidt højere end de 90 ører du henviser til, nu hvor prisen er steget meget måned efter måned i år. Det giver også mening med din aftale (godt forhandlet øvrigt!!), da den måske er fast og derfor ligger på de gamle satser og ikke mig, som desværre er påvirket af de voldsomt stigende elpriser. Forhåbenligt ændrer det sig snart.

Min tanke er helt klart at købe med batteri og jeg har faktisk ikke hørt noget dårligt om dette. Hvorfor tænker du at det er en ny teknologi? Batteriop- og afladning er jo ikke noget nyt.

Sidste del forstår jeg desværre ikke. Jeg er godt klar over at et anlæg med f.eks 4000 kW/h ikke giver mig i nærheden af en jævn levering af strøm, men i og med de første 4000 kW/h er uden rabatten (og i dagskurs en omkostning på ca 10.000 DKK/årligt), så bør en solcelle investering selv med mange ineffektive perioder, være en fin investering i løbet af 10 års tid. Siger Excel-arks manden inde i mit hoved i hvert fald...

Igen så blandet du rigtig mange ting sammen. Afgiften. Altså den til staten, den er fastsat og er altså IKKE en procent del af el prisen. Hvilket vil sige det er ligegyldigt om du giver 30 øre pr kWh, eller 15 kr. (fir lige at gå lidt til ekstremerne) så er afgiften til staten den samme. Og den er 90 øre. Når du siger 120 øre, så er det fordi du ligger andre afgifter oveni de 90 øre. Men de andre afgifter kan du IKKE få fradrag på.

Og igen så skal du passe på med at blande for mange ting sammen. Og det er korrekt at batterier ikke er en ny opfindelse, men batterier der skal levere 230 volt er ikke en gammel opfindelse og lige nu er det ikke særlig effektivt. Det kommer nok på et tidspunkt.
Min svigerfar har solceller, de har stort set ikke produceret noget her i dec, til gengæld producerede de rigtig meget i sommers. Et batteri kan du altså ikke lade op om sommeren og så have strøm til din varme hele vinteren. Spørger du mig så glem alt om batteri på solceller på nuværende tidspunkt. Det skal nok komme, det er der bare ikke endnu. Men i forhold til strømmen så giver det god mening hvis du har noget der forbruger strøm når solen skinner, som eks vaskemaskine. 
BTA Handyman skrev den 14-12-2021 20:10:50

Igen så blandet du rigtig mange ting sammen. Afgiften. Altså den til staten, den er fastsat og er altså IKKE en procent del af el prisen. Hvilket vil sige det er ligegyldigt om du giver 30 øre pr kWh, eller 15 kr. (fir lige at gå lidt til ekstremerne) så er afgiften til staten den samme. Og den er 90 øre. Når du siger 120 øre, så er det fordi du ligger andre afgifter oveni de 90 øre. Men de andre afgifter kan du IKKE få fradrag på.

Og igen så skal du passe på med at blande for mange ting sammen. Og det er korrekt at batterier ikke er en ny opfindelse, men batterier der skal levere 230 volt er ikke en gammel opfindelse og lige nu er det ikke særlig effektivt. Det kommer nok på et tidspunkt.
Min svigerfar har solceller, de har stort set ikke produceret noget her i dec, til gengæld producerede de rigtig meget i sommers. Et batteri kan du altså ikke lade op om sommeren og så have strøm til din varme hele vinteren. Spørger du mig så glem alt om batteri på solceller på nuværende tidspunkt. Det skal nok komme, det er der bare ikke endnu. Men i forhold til strømmen så giver det god mening hvis du har noget der forbruger strøm når solen skinner, som eks vaskemaskine. 

Tak for svar. Jeg blander ikke nogle beløb sammen, for det er det eksakte beløb jeg har fået at vide at jeg kan spare. Jeg må kontakte Nettopower igen for at høre hvordan de kommer frem til det beløb.

Jeg er selvfølgelig godt klar over at et batteri ikke lades op om sommeren og kan give strøm om vinteren. Forventer ingen brug udover op til 24 timer efter opladning, men jeg må lige tjekke mere op på det.
Gammel tråd, men stadig relevant.
Hvad var det med varmepumpe, og elafgift, fik man stadig reduceret elafgift på varmepumpen(over 4000 kw) selvom man har solceller?

Jeg er heller ikke helt til de batterier, men det giver god mening i 8-10 md af året, da solcellerne jo producere mest midt på dagen hvor folk ofte ikke er hjemme, så har man et lille batteri på. f.eks 2-3kw, kunne der lige være nok gemt strøm til at lave aftensmad og det når man kommer hjem. og aftensmaden er jo den rigtig dyre tid, især lige for tiden, elpris idag kl 19-20 8,86 kr, i morgen stiger den til 9,37 kr pr. kw, det er jo helt vandvittigt. men prisen er altid højere mellem kl 17-20 medmindre det blæser rigtig meget lige der.. :) 
Jeg havde gjort det med det samme, hvis det ikke var fordi vi lige nu går og overvejer at enten købe et andet hus eller total renovere vores eget, også er det lidt dumt hvis man lige har smidt 20 solcellepaneler på taget... 
Pizzabager skrev den 23-08-2022 13:48:16

Gammel tråd, men stadig relevant.
Hvad var det med varmepumpe, og elafgift, fik man stadig reduceret elafgift på varmepumpen(over 4000 kw) selvom man har solceller?

Jeg er heller ikke helt til de batterier, men det giver god mening i 8-10 md af året, da solcellerne jo producere mest midt på dagen hvor folk ofte ikke er hjemme, så har man et lille batteri på. f.eks 2-3kw, kunne der lige være nok gemt strøm til at lave aftensmad og det når man kommer hjem. og aftensmaden er jo den rigtig dyre tid, især lige for tiden, elpris idag kl 19-20 8,86 kr, i morgen stiger den til 9,37 kr pr. kw, det er jo helt vandvittigt. men prisen er altid højere mellem kl 17-20 medmindre det blæser rigtig meget lige der.. :) 
Jeg havde gjort det med det samme, hvis det ikke var fordi vi lige nu går og overvejer at enten købe et andet hus eller total renovere vores eget, også er det lidt dumt hvis man lige har smidt 20 solcellepaneler på taget... 

Som jeg forstår det, så tæller ens egenproduktion med i de 4000KW, så man reelt kan få reduceret afgift fra første købte KW.

Jeg læste lige et andet sted, at det vist er sådan at du bruger f.eks 10000 kw om året, og råbat på afgift på de 6000 kw, hvis du så har solceller som producere 5000 kw, hvoraf du selv bruger 2000 kw, så ville du først få rabat fra 6000 kw, dvs kun rabat på de sidste 4000 brugte kw.. de 3000 kw du ikke selv bruger, sælger du så og tjener på det.

Men hvis man bruger 10000 kw, og selv laver f.eks 10000 kw, og kan bruge de 6000 kw selv, så får man ikke afgiftrabat..

Annonce
Pizzabager skrev den 23-08-2022 15:30:42

Jeg læste lige et andet sted, at det vist er sådan at du bruger f.eks 10000 kw om året, og råbat på afgift på de 6000 kw, hvis du så har solceller som producere 5000 kw, hvoraf du selv bruger 2000 kw, så ville du først få rabat fra 6000 kw, dvs kun rabat på de sidste 4000 brugte kw.. de 3000 kw du ikke selv bruger, sælger du så og tjener på det.

Men hvis man bruger 10000 kw, og selv laver f.eks 10000 kw, og kan bruge de 6000 kw selv, så får man ikke afgiftrabat..

Alt andet ville jo heller ikke give mening. Der er jo ikke elafgift på din egen-produceret el, så der kan selvfølgelig kun gives afgift-fritagelse på dét man betaler for...

Men ens egen el er vel fri for alle øvrige udgifter?
HrT skrev den 23-08-2022 22:43:56

ja det man selv bruger, hvis du laver 5000 kw, og selv bruger 2000 kw(samtidig, kan jeg forstå på den nye ordning) så betaler du ikke afgift eller transport på de 2000 kw du bruger. 

de 3000 kw du ikke bruger, sælger du så til billigste spotpris, gennem dit elselskab(eller gennem 1 af de 4 som kan det)
Pizzabager skrev den 23-08-2022 22:47:35

HrT skrev den 23-08-2022 22:43:56

ja det man selv bruger, hvis du laver 5000 kw, og selv bruger 2000 kw(samtidig, kan jeg forstå på den nye ordning) så betaler du ikke afgift eller transport på de 2000 kw du bruger. 

de 3000 kw du ikke bruger, sælger du så til billigste spotpris, gennem dit elselskab(eller gennem 1 af de 4 som kan det)

Så aircondition i højsolen er ca gratis mens alt andet er dyrt. Overvejer solceller og varmepumpe selv for at få Dea D til a2010 i energimærke. Tænker det er en god investering i disse tider for sikring af friværdien. Men fast rente trækker også lidt med den galoperende inflation. Dét er immervæk skræmmende 

HrT skrev den 24-08-2022 14:01:59

Så aircondition i højsolen er ca gratis mens alt andet er dyrt. Overvejer solceller og varmepumpe selv for at få Dea D til a2010 i energimærke. Tænker det er en god investering i disse tider for sikring af friværdien. Men fast rente trækker også lidt med den galoperende inflation. Dét er immervæk skræmmende 

Lige nu er det en rigtig god ide for at spare nogen penge, hvordan priserne vil udvikle sig fremafrettet er ikke tila t spå om, men jeg tror det er slut med de meget billige priser der var i f.eks 2020. det var jo i høj gra pga corona og ekstrem billig gas, den billige gas kan jeg ikke forstille mig vender tilbage, og kul og olie og lign er ikke billige og lave el med, i hvert fald ikke om sommeren. med de priser vi har i disse uger, kunne man jo betale et stort anlæg af på 3 år, men jeg tænker de falder igen, så jeg tror på en tilbage betaling på ca 8-10 år, og det er nu også ganske pænt..

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis