Reduceret el-afgift

Vi er ved at få installeret luft/luft varmepumper derhjemme og jeg har fået at vide at vi kan spare 1.12 øre (dagspriser) på vores forbrug over de første 4000 kW/h, når vi får vores bolig registret til at bruge el som primær kilde (det er allerede godkendt af kommunen at vi kan det). I den forbindelse har jeg dog 2 spørgsmål:

1: Vi bruger pt gas og tanken var oprindeligt at vi ville gøre brug af varmepumperne, når vi næste år får sat solceller op. Men måske det faktisk er billigere at bruge el, nu hvor der er en så stor reduktion af afgiften? Synes det er svært at sammenligne prisen på gas vs el. Jeg ved at den tidligere ejer brugte ca. 3300 m3 gas/årligt.

2: Ved I om man for de første 4000 kW/h kan være selvforsynende på disse (solceller) eller om de skal købes hos leverandøren? Er blevet i tvivl om det overhovedet er lønsomt at have det, men den reduktion man kan få. Trods et tag der ligger tæt på optimalt sydvendt.

Vi er ved at få installeret luft/luft varmepumper... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pizzabager skrev hvis prisen på gas var som den var i foråret 2021, ville norsk vandkraft ikke have den mindste betydning f 
Det har du overhovedet ikke ret i jo mere der udbydes af en vare des billigere bliver det. Der ikke en ret stor del af el som laves på gas. Jo der er naturligvis en del mindre fjernvarme værker som har gasmotorer som både laver el og fjernvarme. Men det er ikke afgørende for prisen. 
De daglige udsving kommer fra vind og sol medens den konstant høje pris kommer fra manglende vand/sne i Norge. 
Indtil ca. 2010 - 15 var det kun vand i Norge og den Norske kronekurs som fastlagde prisen. 
Nu spiller vindmøller også enrolle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-08-2022 23:02:37


Det har du overhovedet ikke ret i jo mere der udbydes af en vare des billigere bliver det. Der ikke en ret stor del af el som laves på gas. Jo der er naturligvis en del mindre fjernvarme værker som har gasmotorer som både laver el og fjernvarme. Men det er ikke afgørende for prisen. 

 Hvis bare 1% af aktionens behov består af Gas, så er det Gas der sætter prisen. jeg taler om de meget høje priser vi har lige nu og her, jeg tænker lidt du taler om generelle priser hen over året??

du har ret i at hvis der er mange på elmarkedet der skal lave el, som f.eks overfyldte vandreserver, samtidig med vinden blæser, så falder prisen. HVIS det er nok til at møde behovet, Lige nu er behovet dog meget større, da vi ikke kun skal lave El til os selv, men også tyskerne..
Pizzabager: Nu argumentere du så vi bliver enige. Når der ingen vand mm. er i Norge så bliver priser høje. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-08-2022 17:15:56

Pizzabager: Nu argumentere du så vi bliver enige. Når der ingen vand mm. er i Norge så bliver priser høje. 

 Det skrev jeg ikke, De kan blive højere, men hvis gaspriserne var som i 2020, ville prisen ved et tørlagt norge stige fra 20 øre til 40 øre, ikke til 8 kr.. det er det jeg prøver at sige.. da gaspriserne var så lave, kunne tyskerne lave masser af El på billig gas, det kan de ikke mere... så nu suger de fra os..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis