Ny gaskogeplade med emhætte uden aftræk til det fri i lejlighed - BR18

Hej,
Vi skal have ny bordplade og ny gaskogeplade i vores køkken. Til vores overraskelse fortæller IKEA manden, at der skal være mekanisk udluftning ifølge BR18 og vi dermed ikke få en VVS'er til at monterer den nye gaskogeplade uden mekanisk udtræk til det fri. Vi har ikke mulighed for at få lavet aftræk til det fri. Han fortæller at der skal derfor skiftes til induktion og vi skal have trukket 400v ind i lejligheden, hvilket er pænt dyrt. Lyder skørt at vi ikke kan skifte gaskogeplade? Kan ovennævnte bekræftes eller afkræftes?
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har læst lidt på det. De kræver 2X16 amperer. Det bliver nok problematisk men jeg må få en elektriker til at se på det.
I BR18 på https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/22/Vejledninger/Generel_vejledning/Kap-1_6 står der bl.a.:
I køkkener er der krav om, at der skal være emhætte med mekanisk udsugning i forbindelse med kogepladerne og afkast til det fri. Dette krav vil altid være gældende, når der etableres kogeplader eller emhætte i en bolig. Emhætter med recirkulation vil normalt ikke opfylde dette krav.

Jeg går så ud fra at problemet er at du skifter fra el-kogeplade til gas.
Hvis det er sandt kan der være andre krav såsom registrering og m.m.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er fra gas til gas.. Altså bare en ny gaskogeplade. Jeg forstår nu ikke formuleringen at der skal være mekanisk afkast til de fri i forbindelse med kogepladerne? Det er jo umuligt i langt de fleste etagelejligheder.
Annonce
BR18 gælder jo ikke ved en simpel udskiftning af dele af installationen.
Medarbejderen fra IKEA må have tabt sutten.

Det gælder naturligvis for ny byg, måske det er det han forveksler.

Jeg tror det bliver svært for dig at finde en VVS mand som ikke vil installere din nye gas kogeplade.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 13-11-2021 21:11:22

BR18 gælder jo ikke ved en simpel udskiftning af dele af installationen.
Medarbejderen fra IKEA må have tabt sutten.

Det gælder naturligvis for ny byg, måske det er det han forveksler.

Jeg tror det bliver svært for dig at finde en VVS mand som ikke vil installere din nye gas kogeplade.

 Tak, det giver god mening.


John Larsen, du henviser til, at en kogeplade kan tilsluttes 230V altså fase og nul. Det et ikke tilladt i DK. Minimum er 2 faser, nul og jord.

fase
S. Fabrin skrev den 13-11-2021 23:03:36

John Larsen, du henviser til, at en kogeplade kan tilsluttes 230V altså fase og nul. Det et ikke tilladt i DK. Minimum er 2 faser, nul og jord.

 Ja, med mindre det er en "halv kogeø"

Jeg tror desværre at mange bliver forvirret som forbruger, over at man i tilslutningsdiagrammet i manualen ofte står én fase som mulighed også.

Der skal man lige have noget grundviden om el, for man kan potentielt komme op på 32A med fuld blus på alle zoner, og det bliver træls juleaften at skulle skifte sikring hele tiden😀

Det er et godt eksempel på hvorfor man kræver en autoriseret til opgaven.

Elektronikteknikeren
Grunden til at der vises muligheden for tilslutning med en fase og nul, er,  at det i nogle lande er tilladt at tilslutte med kun fase og nul.


fase
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis