Ny gaskogeplade med emhætte uden aftræk til det fri i lejlighed - BR18

Hej,
Vi skal have ny bordplade og ny gaskogeplade i vores køkken. Til vores overraskelse fortæller IKEA manden, at der skal være mekanisk udluftning ifølge BR18 og vi dermed ikke få en VVS'er til at monterer den nye gaskogeplade uden mekanisk udtræk til det fri. Vi har ikke mulighed for at få lavet aftræk til det fri. Han fortæller at der skal derfor skiftes til induktion og vi skal have trukket 400v ind i lejligheden, hvilket er pænt dyrt. Lyder skørt at vi ikke kan skifte gaskogeplade? Kan ovennævnte bekræftes eller afkræftes?
Hej, Vi skal have ny bordplade og ny gaskogeplade... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
 Hej fabrin, hvilket kvadrat benyttes mon til selve tilledningen i dette tilfælde?
Der er jo ikke oceaner af plads i klemdåsen på sådan en fætter.

Jeg ville tro 4 eller 6 mm2. Det kan man fint få plads til med kabelsko på ledningerne.
Jeg har set det i Belgien, hvor min nysgerrighed blev vagt, fordi jeg så måleren var en 63A  enfaset måler. Hvordan belastningen bliver fordelt på alle tre faser, kan jeg kun gætte på. Måske tilslutter forsyningen stikledningen, så belastningen bliver fordelt på alle tre faser.
 

fase
John Larsen:
Alle brugsanvisninger er stort set tilsvarende dem der henvises til fra Ikea. De er oversatte 1 : 1 fra Engelsk og derfor henvises der altid til nationale standarder.
Både Fabrin og jeg er RET GODT inde i sagerne her. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-11-2021 00:01:28

John Larsen:
Alle brugsanvisninger er stort set tilsvarende dem der henvises til fra Ikea. De er oversatte 1 : 1 fra Engelsk og derfor henvises der altid til nationale standarder.
Både Fabrin og jeg er RET GODT inde i sagerne her. 

 @ev elmand

Måske er i RET GODT inde i sagerne, men hvilke sager :-)
Jeg kan, og gider når det er nødvendigt, læse.
Herunder kan du sammenligne tegningerne der viser den danske og australske opkoplingsvejledning.

En blind kan jo med sin stok føle at de ikke er ens.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kan du ikke nærmere beskrive forskellen på den danske og australske tilslutningsmåde? Jeg har ikke kunnet finde forskellen.

fase
Jamen det er også svært. I nævner at alle anvisningerne er tæt på ens, oversat 1:1 fra den engelske.
Her viser jeg den danske der har 3 (TRE) metoder, og den australske der har 2 (TO) metoder.
Det er for mig en synlig forskel.
OaO

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er korrekt, at det i den danske udgave er vist en udgave, hvor nullen er ført frem som to ledere. Disse to ledere er ofte blå og grå, og forbindes til hinanden i vægudtaget. Det betyder, at det er fuldstændig ligegyldigt, om der bliver lagt en lus, som vist i den midterste illustration, eller sammenkoblingen bliver foretaget i vægudtaget. Dermed er forskellen ens. 

fase
Og så det faktum at der ikke er 3, da det tredje eksempel kun gælder for NL og altså ikke DK.
Blot endnu et eksempel på at manualen er harmoniseret med resten af EU.

Elektronikteknikeren
Tak for jeres engagement. Det kan være at I skal lave en selvstændig tråd om emnet. Jeg forlader om ikke andet samtalen.
Benj0219 Tak for din forståelse, Håber du er blevet klogere og vil lade os andre småskændes om unødige detaljer. 
Naturligvis er den danske og den Australske ens hvad diagram angår. Altså 2 ens tilslutnings muligheder.
 Der er vist ikke påstået at det world-wide er helt ens brugsanvisninger. Men Det danske sprog område er så lille at der ofte ses oversættelser der ikke passer til standarden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis