Ny gaskogeplade med emhætte uden aftræk til det fri i lejlighed - BR18

Hej,
Vi skal have ny bordplade og ny gaskogeplade i vores køkken. Til vores overraskelse fortæller IKEA manden, at der skal være mekanisk udluftning ifølge BR18 og vi dermed ikke få en VVS'er til at monterer den nye gaskogeplade uden mekanisk udtræk til det fri. Vi har ikke mulighed for at få lavet aftræk til det fri. Han fortæller at der skal derfor skiftes til induktion og vi skal have trukket 400v ind i lejligheden, hvilket er pænt dyrt. Lyder skørt at vi ikke kan skifte gaskogeplade? Kan ovennævnte bekræftes eller afkræftes?
Hej, Vi skal have ny bordplade og ny gaskogeplade... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 19-11-2021 10:32:09

Det er korrekt, at det i den danske udgave er vist en udgave, hvor nullen er ført frem som to ledere. Disse to ledere er ofte blå og grå, og forbindes til hinanden i vægudtaget. Det betyder, at det er fuldstændig ligegyldigt, om der bliver lagt en lus, som vist i den midterste illustration, eller sammenkoblingen bliver foretaget i vægudtaget. Dermed er forskellen ens. 

 Det med at forbinde blå og grå til nul er en uskik, som efter min mening ikke er lovlig. I følge  nyeste regler skal nul i et flerleder kabel være blå!

S. Fabrin skrev den 13-11-2021 23:03:36

John Larsen, du henviser til, at en kogeplade kan tilsluttes 230V altså fase og nul. Det et ikke tilladt i DK. Minimum er 2 faser, nul og jord.

 Jeg er nysgerrig. Hvor står der at en kogeplade ikke må tilsluttes 230V ?

Gælder det også kogeplader med en elektronisk begrænset maksimal effekt?

Det undrer mig at luft-vand varmepumper med max effekt omkring 30A godt må tilsluttes 230V hvis kogeplader ikke må...?

Der skal man lige have noget grundviden om el, for man kan potentielt komme op på 32A med fuld blus på alle zoner, og det bliver træls juleaften at skulle skifte sikring hele tiden😀

Det er et godt eksempel på hvorfor man kræver en autoriseret til opgaven.
Så vidt jeg har forstået må lægmand faktisk godt tilslutte hvis tilsutningsstedet har fastgjorte klemmer?
 Jeg er nysgerrig. Hvor står der at en kogeplade ikke må tilsluttes 230V ?
Gælder det også kogeplader med en elektronisk begrænset maksimal effekt?

Det undrer mig at luft-vand varmepumper med max effekt omkring 30A godt må tilsluttes 230V hvis kogeplader ikke må...?

Du er sikkert som elektriker bekendt med at brugsgenstande med en strøm over 16A, skal fordeles på 2 eller 3 faser.
Det betyder at en kogeplade med en effekt på over 3,6 kW skal tilsluttes 2 eller 3 faser. Det samme gælder for varmepumpe med et forbrug på 30A. Du kan se reglerne i Fællesregulativet.

fase
Vil det sige at de større luft-vand varmepumper fra Vølund (hvor udedelen trækker 25A på en fase) ikke må anvendes her i landet? Eller skal man have særlig tilladelse fra forsyningen?
Har nemlig installeret et par stykker af dem og hvis den lille model er i restordre får kunden bare en større. Tvivler på at vvs firmaet som leverer dem informere forsyningen om "opgraderingen"...
Det er ikke VVS firmaet, der skal afklare det med forsyningen, men dig som elektriker der tilslutter. Du kan læse om det i fællesregulativet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis