Ny gaskogeplade med emhætte uden aftræk til det fri i lejlighed - BR18

Hej,
Vi skal have ny bordplade og ny gaskogeplade i vores køkken. Til vores overraskelse fortæller IKEA manden, at der skal være mekanisk udluftning ifølge BR18 og vi dermed ikke få en VVS'er til at monterer den nye gaskogeplade uden mekanisk udtræk til det fri. Vi har ikke mulighed for at få lavet aftræk til det fri. Han fortæller at der skal derfor skiftes til induktion og vi skal have trukket 400v ind i lejligheden, hvilket er pænt dyrt. Lyder skørt at vi ikke kan skifte gaskogeplade? Kan ovennævnte bekræftes eller afkræftes?
Hej, Vi skal have ny bordplade og ny gaskogeplade... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, og i UK har de ofte kun én enkelt fase ind i boligerne, så der ser man nogle kraftige installationer, grundet de høje strømtræk.

Elektronikteknikeren
S. Fabrin skrev den 13-11-2021 23:03:36

John Larsen, du henviser til, at en kogeplade kan tilsluttes 230V altså fase og nul. Det et ikke tilladt i DK. Minimum er 2 faser, nul og jord.

 Næh, jeg linker til IKEAs DANSKE brugsanvisning! Så enten har du, eller IKEA, et forklaringsproblem!


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
I Ikeas montageanvisning er vist en måde at tilslutte kogepladen med en fase og nul. Det er, som jeg før har skrevet, ikke tilladt i DK. Ikea skriver øverst i vejledningen:
Overhold de specifikke nationale regler som første prioritet.
Så jeg mener ikke at have et forklaringsproblem. Jeg kan naturligvis være forkert på den, så hvis du mener det, er du mere end velkommen til at påpege min fejltagelse, så jeg kan få rettet min opfattelse.


fase
JohnLarsen skrev den 15-11-2021 15:59:29

 Næh, jeg linker til IKEAs DANSKE brugsanvisning! Så enten har du, eller IKEA, et forklaringsproblem!

 John, sådanne diagrammer er på alle kogeplader fra alle fabrikater, det gør det ikke til en lovlig installationsmetode i DK. De har netop taget højde for at man i andre lande har andre forsyningsstandarder.

Det er der udtrykket "fagmand" kommer til sin ret.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 15-11-2021 19:32:43

 John, sådanne diagrammer er på alle kogeplader fra alle fabrikater, det gør det ikke til en lovlig installationsmetode i DK. De har netop taget højde for at man i andre lande har andre forsyningsstandarder.

Det er der udtrykket "fagmand" kommer til sin ret.

Ja, og man skal jo også læse hele teksten. Jeg nævnte ikke instruktionen på kogepladen, men linkede derimod til den udtrykkeligt DANSKE installationsanvisning. Den gælder så kun her i landet. Hvis man kun ser på kogepladens label, og ikke på de medleverede papirer, er den jo naturligvis international. Smart træk, ikke?

Og ang. "fagmand", så er du iflg. signaturen elektroniktekniker, og er derfor kun marginalt uddannet i "stærkstrøm" :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
1. Jeg har ikke påstået at være fagmand. Kun at der er grund til at inddrage en sådanne.

2. Min signatur siger intet om mit faktiske uddannelsesniveau inden for stærkstrøm, og jeg kan konstatere at din perceptuelle bias fører dig til en fejlslutning.

3. Manualen er generisk, hvorfor tilslutningsdiagrammet du finder i den danske manual dækker, over samtlige kombinationer.
Endvidere giver det fagmanden (der var den igen) en fordel i en evt. fejlfindingssituation.

4. Dit oprindelige råd om at lade kogeøen tilslutte ved én fase, leder mig til den overbevisning, at du er mindre end marginalt uddannet i stærkstrøm.
Ud fra præmissen om at jeg selv skulle være marginalt uddannet heri. 🤣

Elektronikteknikeren
Ikke for at blande mig ;-)
Men der skal da en forholdsvis kraftig stikkontakt til for at holde til de ca 7,4 kW kogepladen er på. Det må være noget med spænding gange strøm giver effekt
God aften
Mini Me
Ja, det er derfor man ikke kan slutte den til stikkontakten, men udelukkende tilslutter i en dertil indrettet dåse, eller komfur udtag.

Pladen kommer uden stikprop.

Installationen anses for at være fast, hvorfor den kun må udføres af personale underlagt autorisation.

God aften til dig.

Elektronikteknikeren
Mini Me skrev den 15-11-2021 21:33:29
Men der skal da en forholdsvis kraftig stikkontakt til for at holde til de ca 7,4 kW kogepladen er på. Det må være noget med spænding gange strøm giver effekt
Tilslutningen til fase og nul altså 230V findes flere steder i Europa. Strømmen er så 33A svarende til en 35A sikring og 10mm2 kabel.

fase
S. Fabrin skrev den 15-11-2021 21:41:40

Tilslutningen til fase og nul altså 230V findes flere steder i Europa. Strømmen er så 33A svarende til en 35A sikring og 10mm2 kabel.

 Hej fabrin, hvilket kvadrat benyttes mon til selve tilledningen i dette tilfælde?

Der er jo ikke oceaner af plads i klemdåsen på sådan en fætter.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis