Den satans rotte..

Bedste metode til at få has på en særdeles snu og udspekuleret rotte efterlyses. Jeg har nu i næsten en måned (dag og nat) været på jagt efter rotten, den sidste ud af 5 (de 4 er snuppet) - men den her har evner der overgå mine, i al fald kan jeg ikke få den i smækfælderne og giftposer i giftstationer går den også uden om.

På vildtkameraet ser det ud til den kommer flere gange om natten over fra noget buskads (grøn naturområde) og så har den det med at grave sig ind under rammerne til hønevoliererne i fasanopdrættet. Uanset hvor tit jeg dækker hullet til eller stiller en smækfælde ved et ny gravet indgangshul, lure den lunten (ofte dækker den fælden til med jord) og graver blot et nyt udgangshul.

Jeg ser ofte et hurtigt glimt af rotten inde i voliererne om natten, men inden jeg overhoved får orienteret mig om hvor de nye ind- og udgangshuller er og får dem dækket til, inden jeg smutter ind i voliererne bevæbnet med en spade, så er den bandit lynhurtig til at grave sig ud under rammerne.
Ps. Jeg har luftgevær, men ligeså snart man tænder for pandelampen er den pist væk på sekunder, inden jeg får sigtet på rotten. Jeg plejer ellers nok at kunne overliste dem som her.   
Nogen der har et godt brugbart trick i ærmet som jeg muligvis endnu ikke har hørt om før.?
Bedste metode til at få has på en særdeles snu og... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har faktisk lidt ret Zigzag, fordi efter mit regnestykke burde der i alt kun være 5 besøgende rotter og nu har jeg fået nr. 6 i rækken - men pyt.. jeg ofre gerne en æske hagl, og nogle aften/natte timer hvis jeg kan tømme området for rotter.   
Kommunens rottefænger og hans vidundergift giver jeg i al fald ikke meget for, det går rotterne langt uden om. Hmm.. overvejer om jeg måske skal sende en regning til kommunen for at lave rottefængerens arbejde, hvis dette her udvikler sig.   
Her for resten seneste påfund, en "dut" med  vanilje duft (set på nettet) som man åbenbart er begyndt og anvende i smækfælder (det næste bliver vel  vanilje småkager   ) Fælden her vender i øvrigt forkert..
De gange jeg har sat den type fælder vender trædepladen ind imod muren, og der ligger en mursten på hver side og 1 over, samt en bagved. På den måde undgår jeg at rotten " kommer til skade" ved at fælden får forkert fat i den.
Jeg har set på vildtkamera at en rotte har kæmpet i en fælde 3-4 timer og det ser ikke rart ud.
Det er også ærgerlig når musefælden er forsvundet dagen efter når man kommer for at se til den.
Når de skal dø så skal det gøres på en ordentlig måde, så man undgår dyrplageri.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Erik, næsten det samme her, her sætter jeg dog smækfælderne (2 og 2) ved et rottehul, den ene vender mod rottehullet og den anden bort fra rottehullet, og så en mursten på hver side og to mursten ovenpå. Fidusen er så at fælderne både tager rotten der enten er på vej op af hullet eller på vej ned i hullet.
Nogen siger at smækfælder ikke må lugte af menneske eller lugte af at være ny ubrugt, så et tips er og hælde en sjat øl på fælden har jeg læst, men om det virker ved jeg nu ikke, selv sætter jeg bare smækfælderne op med/uden lokkemad - især unge rotter er ret naive og ikke så mistænksomme som de store gamle rotter.

Ps. Ja trædepladen skal nemlig vende ind mod muren. 
Man skal også være lidt tålmodig. Det er som om der skal gå 4-6 dage før de tør gå hen til fælden. Men så har jeg også præsteret at der så har siddet 3 rotter i 4 fælder

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Aiii altså, Rotterne skal vel også mærke det er jul?

Så det mindste er vel en ægte vanilie-småkage, og ikke bare en varpind med vanilieduft på ?

Det er trods alt deres sidste Nadver, så hvis lidt menneskelighed inden du plaffer dem ;)
Annonce
Frank Chr. skrev den 10-11-2021 23:47:11

Nogen siger at smækfælder ikke må lugte af menneske eller lugte af at være ny ubrugt, så et tips er og hælde en sjat øl på fælden har jeg læst, men om det virker ved jeg nu ikke, selv sætter jeg bare smækfælderne op med/uden lokkemad - især unge rotter er ret naive og ikke så mistænksomme som de store gamle rotter.

Ha ha, det giver dig også en god grund til at lukke en øl op mens du planlægger angrebet     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik, Her drikker vi ikke i arbejdstiden..  ..men ja bemærk jeg skrev at rotterne også kun skulle have en sjat.   
De satans rotter skal sgu ikke have godt belgisk trappistøl - de må sgu nøjes med svensk "mellanøl".   
Selv bruger jeg samme type rottefælde som Frank. Dem skolder jeg med kogende vand for at fjerne "lig lugten" fra artsfælderne og det fungerer perfekt.

Desuden tøjrer jeg fælderne med en stump stålwire når/hvis rotterne ikke dræbes øjeblikkelig men forsøger at stikke af med fælderne under stort spektakel.

Resten overlader jeg til inspektøren der på et splitsekund vågner fra dyb søvn til 100% alarm når fælden klapper.   

Når det gælder rotter dækker inspektørens høresans over mindst syv kirkesogne, og der har den nye inspektør - trods den kun er godt 4 måneder gammel virkelig vist stil.   Den første håndfuld rotter har den allerede pillet motoren ud af.   

Frank: Med en ruhåret hønsehund får du en førsteklasses stationsforstander på matriklen i samme klasse som en korthårs.   

Vi har holdt vores ejendom helt fri for rotter i mere end et år med denne metode: https://krattet.dk/index_RATS.php som kombinerer fodring af fugle (hele året) med rottebekæmpelsen. Vi bor med en å i baghaven midt i skoven på Lolland, i.e. optimale betingelser for naturelskere - men desværre også for rotter...

Trædrejeren i Krattet
Det er noget af en dagbog og detaljeret gennemgang, SørenWR   

Jeg har rettet linket, for det virkede ikke pga. et komma for meget.

PS: Og velkommen til LDS

Mvh. AllanE
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis