Den satans rotte..

Bedste metode til at få has på en særdeles snu og udspekuleret rotte efterlyses. Jeg har nu i næsten en måned (dag og nat) været på jagt efter rotten, den sidste ud af 5 (de 4 er snuppet) - men den her har evner der overgå mine, i al fald kan jeg ikke få den i smækfælderne og giftposer i giftstationer går den også uden om.

På vildtkameraet ser det ud til den kommer flere gange om natten over fra noget buskads (grøn naturområde) og så har den det med at grave sig ind under rammerne til hønevoliererne i fasanopdrættet. Uanset hvor tit jeg dækker hullet til eller stiller en smækfælde ved et ny gravet indgangshul, lure den lunten (ofte dækker den fælden til med jord) og graver blot et nyt udgangshul.

Jeg ser ofte et hurtigt glimt af rotten inde i voliererne om natten, men inden jeg overhoved får orienteret mig om hvor de nye ind- og udgangshuller er og får dem dækket til, inden jeg smutter ind i voliererne bevæbnet med en spade, så er den bandit lynhurtig til at grave sig ud under rammerne.
Ps. Jeg har luftgevær, men ligeså snart man tænder for pandelampen er den pist væk på sekunder, inden jeg får sigtet på rotten. Jeg plejer ellers nok at kunne overliste dem som her.   
Nogen der har et godt brugbart trick i ærmet som jeg muligvis endnu ikke har hørt om før.?
Bedste metode til at få has på en særdeles snu og... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld jeg lige "låner" tråden, men har bare et hurtigt spørgsmål vedr rotter:

Jeg bor i en opgang som så mange andre. Der er en opslagstavle lige når man går ind. Her står der blandt andet at hvis man ser rotter i området (det må nogen jo have gjort så) så skal man straks ringe til kommunen/skadedyrsbekæmper.

Men altså har rotter overnaturlige evner? Jeg mener jeg synes man skal skubbe relativt hårdt til døren for at den åbner (da en jo skal holdes lukket også i stærk blæst) Det kan en rotte vel ikke?

Der er dog lige problemet med når nogen flytter ind eller ud, så kan de finde på at ligge fx en dørmåtte i klemme for at holde døren åben, men det er trods alt ikke så tit.

Iøvrigt har jeg aldrig set en rotte gå på trapper, men det kan de måske godt?

De kommer nok ikke ind af hoveddøren, men de kan fint klatre op af nedløbsrør (indv.) har jeg set. Ja og faldstammer til toilettet, og på den måde kan de jo i princippet godt ende nede ved den forkerte side af hoveddøren i opgangen, hvis de bliver jaget ud af en lejlighed.
Zigzag skrev den 08-11-2021 23:00:32

Iøvrigt har jeg aldrig set en rotte gå på trapper, men det kan de måske godt?

Nej - men man kan godt få rotter på loftet.   

(undskyld - men den lå lige til højrebenet.  )
Fandt ellers ud af man for relativt små penge kan købe sådan et kit her til kikkertsigtet (eller i princippet selv lave det) fra Polen. https://www.aliexpress.com/item/10000325641138.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.a0622e0eBKgB9W&fbclid=IwAR3IQznodPC1OHLQc8TQ-3YZ-zIBcr4gFmNDbp3glmF6Jgs9VMmHpFcCris
Men den gode nyhed er jeg endelig langt om længe fik has på det motherfucker dyr i morges ved 5-tiden. I nat hængte jeg en griselampe med en rød varmepære op og smed en håndfuld korn lige der hvor rotten ofte plejer at grave sig ind - og dæleme om ikke rotten nok så nydeligt sad og åd under lampen da jeg kom ud i morges - den så mig slet ikke, førend det var for sent og det sagde smæk med et velplaceret hagl.   ..færdig arbejde, og en 23 cm stor rotte (excl halen) mindre. Ps. Fasankokkene gik i øvrigt helt amok på rotten i dens dødskramper og hakket den til blods, det har jeg ligegodt nok aldrig oplevet før.

Til lykke! :)

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Sådan! - og så se at få taget det jagttegn. Det gør livet meget mere enkelt, og med "grissekanonen" med den stive ladning får du både ram på skadedyrene, renset i volieren og fjernet al andet skrammel.   

P.S. Hedensted er et godt sted at få kvalitet. Min nye inspektør købte jeg faktisk hos en opdrætter i Hedensted efter næsten et års søgen. Ikke fordi jeg er særlig krævende - jeg er fuldt tilfreds med det absolut bedste.   
Hehe.. Rantzau det med jagttegn trækker nu ikke så meget, jeg har rigeligt at gøre med alt det andet forarbejde til jagt.   ..og jeg kan få alt det vildt jeg overhoved gider slæbe hjem. Næ.. nu hedder det udsætterkursus og opdrætskursus så jeg rigtig kan give den gas de kommende år.
Til gengæld har jeg et juleønske i år - nemlig en hvalp og gerne en ruhåret hønsehund, som skal være stationsforstander her på matriklen. 
Up datering - det fungere dæleme, det der med rødt lys, varme og en håndfuld korn.   ..her endnu en rotte til samlingen. Jeg formoder rotter simpelthen ikke kan se omgivelserne uden for det røde lys som en infrarød varmepære afgiver, for med lidt forsigtighed kan man liste sig ind på dem og komme på skudhold - det kører bare.   
Pas nu på du ikke får det modsatte problem som jeg gjorde i sommer med div, fluer myg, insekter, natsværmere og alt muligt.

Satte sådan en insekt-lampe op som gerne skulle "zappe" dem der kom.

Bevares den zappede da også lidt, men for hver 10 den zappede, så kom der 100 ny insekter, og nogle af dem så store at de slet ikke rent fysisk kunne komme ind mellem rillerne på lampen (går ud fra det er børnesikring).

Altså at du komme til at lokke dem til, frem for at få dem til at blive væk ;)
Bevares den zappede da også lidt, men for hver 10 den zappede, så kom der 100 ny insekter, og nogle af dem så store at de slet ikke rent fysisk kunne komme ind mellem rillerne på lampen (går ud fra det er børnesikring).
Det er da lysende klart. De andre hundrede, der kom, kom til begravelsen at afdøde.

fase
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis