Den satans rotte..

Bedste metode til at få has på en særdeles snu og udspekuleret rotte efterlyses. Jeg har nu i næsten en måned (dag og nat) været på jagt efter rotten, den sidste ud af 5 (de 4 er snuppet) - men den her har evner der overgå mine, i al fald kan jeg ikke få den i smækfælderne og giftposer i giftstationer går den også uden om.

På vildtkameraet ser det ud til den kommer flere gange om natten over fra noget buskads (grøn naturområde) og så har den det med at grave sig ind under rammerne til hønevoliererne i fasanopdrættet. Uanset hvor tit jeg dækker hullet til eller stiller en smækfælde ved et ny gravet indgangshul, lure den lunten (ofte dækker den fælden til med jord) og graver blot et nyt udgangshul.

Jeg ser ofte et hurtigt glimt af rotten inde i voliererne om natten, men inden jeg overhoved får orienteret mig om hvor de nye ind- og udgangshuller er og får dem dækket til, inden jeg smutter ind i voliererne bevæbnet med en spade, så er den bandit lynhurtig til at grave sig ud under rammerne.
Ps. Jeg har luftgevær, men ligeså snart man tænder for pandelampen er den pist væk på sekunder, inden jeg får sigtet på rotten. Jeg plejer ellers nok at kunne overliste dem som her.   
Nogen der har et godt brugbart trick i ærmet som jeg muligvis endnu ikke har hørt om før.?
Bedste metode til at få has på en særdeles snu og... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet med en trådfælde, det har jeg med held brugt på arbejde.
Jeg brugte fuglefrø, fælden skal ofte stå der et stykke tid, inden der er bid.
Jeg startede med at fodre lidt uden for fælden, når de så spiste det kom jeg fuglefrø ind i fælden.
Du skal jo så selv dræbe rotten, men det har du vel ikke noget imod ?   

Vi prøver igen, i morgen --
Ja jeg har taget rotter i mårfælder på resterne et kyll. ådsel - faktisk har jeg to trådfælder der pt. er ladet, men den sidste rotte her går ikke i.   ..men får jeg den djævel, skulle jeg mene jeg var rottefri for en periode. 
Rantzau skrev den 08-11-2021 12:50:39

"Alternativt kunne du anskaffe et night vision scope til din luftbøsse" 
Efter hvad jeg har fået oplyst er kikkertsigtet vist kun med oplyst trådkors, men skal man have en rigtig natkikkertsigte koster det kassen. + våbentilladelse. 

 

Som du forklarer det Frank, kan jeg godt se at det er urealistisk med en hund.

Ang. night vision kan jeg oplyse, at restriktionerne er væsentligt lempet som led i forbindelse med bekæmpelse af mårhunde. Nu er de mulige at købe uden alen lange ventetider på sagsbehandling hos politiet.

Østjysk Våbenhandel i Hedensted er et godt bud på god rådgivning, og deres leveringstider er korte. Hvis din luftbøsse derudover kun er til 4,5 mm hagl kræver det hverken jagttegn eller våbentilladelser.

Bemærk også at jagtlovens bestemmelser om anslagsenergi til vildt ikke gælder for skadedyr som rotter. Du kan i princippet bruge alt fra fælder, smæk med en træsko eller kast med køkkenvaske, bare det slår hårdt nok.   

P.S. Jeg tager gerne turen fra Sjælland til Hedensted for få hvad jeg skal bruge ikke bare i forbindelse med jagtvåben, men også alt det andet uundværlige tingeltangel.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja det er en fin jagtbutik den der ligger i Hedensted (næsten i min baghave)   Ja jeg er bekendt med at våbenloven er lempet mht. natkikkertsigte til Mårhund, men desværre ikke til rottejagt - her kræves aut. og våbentilladelse. 
Annonce
Det lyder som om du er faldet mellem to stole. 

Night vision fås til hard ball hører jeg og det kræver tilsyneladende ikke tilladelse. Rottebekæmpelse kræver kun tilladelser hvis der anvendes gift.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er blevet lidt klogere - uanset hvad jeg montere af kikkert night sigtemidler fx. blot en laserpen er det omfattet af våbenloven.
Ja det kræver enten R1 eller R2-autorisation, og faktisk må jeg som privatmand ikke engang skyde rotter med et luftgevær er jeg blevet belært om her til aften.
Suk.. det er ikke nemt med alle de underlige regler..   
Alle der er fyldt 18 år kan købe, eje, opbevare og bruge et luftgevær på cal. 4,5 mm uden tilladelse. Det må også gælde sigtemidler til pågældende luftgeværer, men tal med politiet. De er fornuftige mennesker der før har tolket love og bestemmelser ud fra et pragmatisk hensyn. Det har jeg selv oplevet.

Rotter er omfattet af skadedyrsbekæmpelse og må udføres af alle med mekaniske midler under hensyntagen til dyreværnsloven, d.v.s. uden unødig lidelser for dyrene.

Jeg kan hverken i våbenloven eller skadedyrsbekæmpelsen finde noget der indikerer at rotter ikke må skydes med luftgeværer. At noget er nævnt er ikke ensbetydende med at alt andet er forbudt. Jeg er også ret overbevist om at ingen vil løfte så meget som et øjenbryn hvis du skyder en rotte.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja alle over 18 år må besidde et luftgevær, men der må ikke været påmonteret nat sigtemidler så man kan skyde rotter i mørke uden våbentilladelse.
Lige en rettelse, jeg må som privatperson ikke skyde (bekæmpe) rotter med luftgevær på anden mands ejendom uden aut. men jeg må hos mig selv.
Dette og mere til har jeg læst og fået forklaret i en fb-gruppe der hedder "Rottejægeren" hvor der er en del proff. rottefængere bla. Rovfluen.   
Hmm. Jeg vil alligevel råde dig til at vende skråen og få en snak med politiet. Facebook grupper har det med at være lige så troværdige som Bagdad Dagblad.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 49 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis