Styring af spots i køkken og stue fra samme kontakter.

Hej Alle

Håber der er en El mand herinde der kan belyse en udfordring jeg bakser med.

Jeg har spot lys i køkken og i stuen der ligger i forlængelse af køkkenet.
 
jeg vil gerne have lysdæmper på begge og gerne styre dem med mit Google home assistant.
her skulle denne Smart Dimmer fra Malmbergs virke og det gør den også... for så vidt

Jeg har vedhæftet en PDF af de forsøg jeg har prøvet da jeg gerne vil kunne stå i stuen og justere/slukke lyset i køkkenet og omvendt.
 
Forsøg 1.  Med 2 alm enkelt afbryder kan jeg stå i hvert rum og juster/slukket/tænde i det rum jeg er i. men jeg vil jo gerne gøre det smartere.

Forsøg 2. har jeg skiftet ud til 2 alm dobbelt kroneafbryder og samler de 2 signal kabler der skal i henholdsvis S1 og S2 på Malmbergs smart lysdæmperen.
det fungere også for så vidt. problemet er bare at f.eks, hvis alt lyset er slukket og jeg står i stuen og vil tænde lyset der, så tænder den både lyset i stuen og i køkkenet, så på en eller anden måde, må der løbe strøm tilbage i kontakten i køkkent selvom det kun er kontakten i stuen jeg skaber forbindelse med.

Er det noget korrespondance jeg skal ud i for at få dette til at virke ?? jeg har kun de 3 ledninger (L + 2 signal kabler) tilgængelig i hver kontakt. da det oprindelig er lavet som alm enkelt tænd/sluk kontakt i hvert rum og så fik jeg trukket en ekstra signal ledning, så jeg tro ikke der er nok ledninger til korrespondance.

Forsøg 3. tænker jeg at montere 4 stk ensretter dioder (230 V 3A) hvis nu det er fordi der løber fejl strøm tilbage som beskrevet i forsøg 2.

Håber der er en El mand på linjen der kan fortælle mig og jeg helt skal opgive at kunne styre begge lys kilder i hvert rum.

pft

Mvh René

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem alt om dioder, det er jo vekselstrøm.

Du kan godt bruge din plan to hvor du har dobbelte afbrydere, men du skal have indsat fjedre så kontakterne virker som ringetryk. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej
Det glemte jeg at skrive, jeg har fjedre i da det jo er en lysdæmper jeg vil styre.

lige nu køre jeg stærkt mod min egen vilje med løsning 1.
Da løsning 2. som jeg skriver gør at det er som om den sender strøm tilbage i den modsatte kontakt og tænder begge lys selvom jeg kun tænder den ene kontakt, derfor jeg tænkte på envejs dioden, men viste ikke den ikke kan bruges, men en eller anden fejl strøm for systemet da.

Jeg var også nervøs for at det var fordi begge hold signal kabler køre i det samme rør, men da jeg køre med løsning 1 dog med dobbelt afbrydere og trykker på den knap der ikke er i brug for jeg stadig ikke nogen fejlsignal, først når jeg forbinder dem inden de kommer i lysdæmpere.

Du burde kunne bruge din løsning 2 lige så godt som løsning 1.
Hvad der går galt er lidt svært at finde ud af. (Især aller sidste afsnit er lidt uforståelig.)
 Mon du har fjedre til at sidde rigtig hele vejen 
Prøv kun at montere 1 af dine Krone afbrydere ( dobbelt afbryder) og se om det virker. Så sætter du 1 styreledning i den anden krone afbryder og ser om det stadig virker o.s.v. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Glad for du kom ind i tråden, du har før løst lidt sjove ting for mig.
beklager det sidste blev lidt vulaplyk, har gået med det hele dagen, så jeg ved præcist hvad mit problem er, så er det lidt svære at få ned på skrift.

Lige nu har jeg monteret de 2 krone afbryder, én i stuen og én i køkkenet.
den ene tænd ledning  i Stue afbryderen går i S2 og den ene tænd ledning i køkken afbryderen går i S1 - alt er godt.....

når jeg så i min styretavle på loftet sætter den ledige tænd ledning i stue kontakten  sammen med S1 tænd ledningen fra kroneafbryderen i køkkenet med sådan en Wago 3 hul stik, så burde min afbryder i stuen kunne styre både lyset i stuen og lyset i køkkent.... men.... når jeg trykker på en af tangenterne på kontakten i stuen så tænder den begge lys grupper. og det forstår jeg bare ikke :-(

jeg har vist med en stiplet line hvornår problemet opstår. 

Nu er det fint illustreret. Og jeg må sige det forstår jeg heller ikke, hvis det er monteret præcis som du tegner så bør det fungere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok så er jeg ikke helt tosset.
Og man vil ikke bruge korspondance ?

Jeg må prøve din tidligere beskrevet fremgangsmåde og så fejlsøge på den måde.

Mvh 
Jeg må nok tilstå at jeg ikke præcis kender denne dæmper, men har svaret ud fra de normale dæmpere hvor der skal en impuls til for at styre dæmper.
Når man studerer diagram på dæmper viser den brug af 2 almindelige afbrydere netop som du har i dit eksempel 1. Der vises ikke fjedertryk.
Er det på den måde du har det til at virke, altså med 2 afbrydere uden fjeder tryk ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Det er fuldsændig som en alm lysdæmper med fjerdertryk, blot at det er 2 kanals dæmper der kan kobles på WIFI.

Løsning fundet   

en oplysning jeg tænkte var irrelevant viste sig at være problemet.
ved kontakten i køkkenet med kroneafbryderen sidder der nedenunder en alm enkelt afbryder til 2 lampeudtag vi bruger indtil jeg er færdig med spots og så bliver de ikke brugt mere så længe vi bor på adressen.

Efter jeg igen havde lavet forsøg 2, som er min ønske løsning, men hvor det virkede som om der kom fejl impuls til lysdæmperen, fandt jeg ud af lysdæmperen kun fik fejl impuls, når denne enkelt afbryder var tændt (strøm i de 2 lampeudtag)  
Når jeg slukkede den så virkede forsøg 2 som en drøm og jeg kunne slukke / dæmpe og tænde alt lys i begge grupper ved begge krone afbrydere uden fejl impulser.

straks tænkte jeg FU#& så er der nok et bar impulskabler/signal kabler der er viklet sammen i rørene et sted og ødelægger implulset når der er strøm i de 2 lampeudtag.
for en god ordens skyld, ville jeg tjekke om den enkeltafbryder var problemet, selvom det i min verden ikke gav mening. men med en anden gammel reserve enkelt afbryder lavede jeg forsøget igen og denne gang inden problem.

Jeg kan el til lidt over husbehov, men jeg kan ikke forklare hvorfor denne enkelt afbryder lavet dette problem når den virkede fin til at tænde de 2 lampeudtag.

men i morgen for jeg den reserve enkelt afbryder udskiftet med samme 16A type som kroneafbryderne er i og så burde alt spille.

Tak for de gode råd.
Nå.... træerne vokser ikke helt ind i himlen. Den nye enkelt afbryder gjorde ingen forskel.
Problemet er helt sikkert at når jeg tænder for de 2 lampe udtag i køkkenet så er der et sted i røret at en strømførende kabel der er snoet op af impuls kablet til lyddæmperen, da impuls kabler er trukket i samme rør og ikke separeret som leverandøren af lys dæmperen også forskriver.

Når jeg slukker for lampeudtagene så virker impulserne 95% af gangene som de skal.

Jeg ved ikke om man kan gøre noget med en modstand eller noget ?

Mvh René

 
Så må du forsøge med et par modstande"re". Den ene  skal så sidde fra S1 til Nulleder Og den anden fra S2 og til nulleder. Modstande skal være på mindst 0,5 Mohm  Altså 500000 ohm. Ellers udvikler det for meget varme. ( 0,05 W - det er dog minimal da det kun er når du trykker på kontakt at der er varmeudvikling.
De modstande burde kunne holde S1 og S2 nede på niveau med nulleder hvis det kun er induktions strømme 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis