Styring af spots i køkken og stue fra samme kontakter.

Hej Alle

Håber der er en El mand herinde der kan belyse en udfordring jeg bakser med.

Jeg har spot lys i køkken og i stuen der ligger i forlængelse af køkkenet.
 
jeg vil gerne have lysdæmper på begge og gerne styre dem med mit Google home assistant.
her skulle denne Smart Dimmer fra Malmbergs virke og det gør den også... for så vidt

Jeg har vedhæftet en PDF af de forsøg jeg har prøvet da jeg gerne vil kunne stå i stuen og justere/slukke lyset i køkkenet og omvendt.
 
Forsøg 1.  Med 2 alm enkelt afbryder kan jeg stå i hvert rum og juster/slukket/tænde i det rum jeg er i. men jeg vil jo gerne gøre det smartere.

Forsøg 2. har jeg skiftet ud til 2 alm dobbelt kroneafbryder og samler de 2 signal kabler der skal i henholdsvis S1 og S2 på Malmbergs smart lysdæmperen.
det fungere også for så vidt. problemet er bare at f.eks, hvis alt lyset er slukket og jeg står i stuen og vil tænde lyset der, så tænder den både lyset i stuen og i køkkenet, så på en eller anden måde, må der løbe strøm tilbage i kontakten i køkkent selvom det kun er kontakten i stuen jeg skaber forbindelse med.

Er det noget korrespondance jeg skal ud i for at få dette til at virke ?? jeg har kun de 3 ledninger (L + 2 signal kabler) tilgængelig i hver kontakt. da det oprindelig er lavet som alm enkelt tænd/sluk kontakt i hvert rum og så fik jeg trukket en ekstra signal ledning, så jeg tro ikke der er nok ledninger til korrespondance.

Forsøg 3. tænker jeg at montere 4 stk ensretter dioder (230 V 3A) hvis nu det er fordi der løber fejl strøm tilbage som beskrevet i forsøg 2.

Håber der er en El mand på linjen der kan fortælle mig og jeg helt skal opgive at kunne styre begge lys kilder i hvert rum.

pft

Mvh René

Hej Alle Håber der er en El mand herinde der kan... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik

Tak for hurtig response.
Hvis jeg forstår ret, så skal jeg oppe i min samle kasse, hvor jeg samler de 2 stk S1 og 2 stk S2 pt i en Wago 3 port stik hvor nr 3 port går op i lys dæmperen. Der skal jeg bruge en wago 4 port hvor jeg forbinder den 4 ledning med det blå kabel (min nul leder) med en modstand inde i mellem.

Eller skal det forgå nede i kontak arrangementet i køkkenet der er problemet, for der er en nul ledning der går i en stikkontakt.

Har du evt link til sådan en modstand ?

Mvh René 
Jeg mener at du kan forbinde det hvor det er muligt. Jeg ville prøve direkte på dæmperens klemmer, der må nok være plads til den ekstra tynde ledning.
Man kan ikke beregne på det da det er uvist hvad det er der laver balladen. Jeg skriver MINDST 0,5 Mohm men det er mest for at holde varmudvikling acceptabel, så det er meget fint at forsøge med 1 Mohm.
Når den helst placeres direkte på dæmperen så er det for ikke at have nogle u-isolerede ender/modsand til at sidde i løse muffer. Det bliver nemt noget risikabelt når man skubber det på plads.
Du skal nok kigge lidt rundt for at finde et sted hvor de sender uden beregning selv ved mindre ordrer. Og bestil så lidt forskellige, da de stort set ikke koster noget. 
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok det vil jeg prøve Erik. Men det er sådan en type som vist på billedet ikke ? 
Men alså den ene ende af modstanden i S1 / S2 klemmen på dæmperen og den anden ende i en nul leder. Må begge modstande lodes på den samme nul ledning ? 
Annonce
Ja, Men det er jo skrueforbindelser i dæmper så mon ikke de 2 tynde ender kan være der sammen med nulleder. 
Det drejer sig om at aflede den eventuelle inducerede spænding til Nul.
Det kan være den type.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Jo det er selvfølgelig rigtig jeg bøjer da bare benene på modstandene og skruer den ene ende af begge i henholdsvis S1 og S2 og montere begge modstandes resterende ben i Nul Lederen der også er skruet i en klemme på lysdæmperen.  Og nok sætte noget krympe slange på. 

Men hvad er det er gør at en evt induktions spænding tager vejen igennem modstanden og til nul og ikke bare fortsætter ind i dæmperen som nu ? Tager strømmen ikke den letteste vej når nu der er en modstand på vejen til nul ?

Burde man ikke lodde modstanden på imellem S1 / S2 kablet og S1 / S2 klemmen på lys dæmperen. 
Når din dæmper får spænding på en signalklemme skifter den status fra tændt til slukket eller omvendt. Så opgaven går ud på at undgå spænding når man ikke trykker på den rigtige knap.
Den eventuelle inducerede spænding der opstår imellem 2 ledninger tæt på hinanden, kan godt opnå en vis højde men der er ikke noget særlig energi bag, så der skal ikke ret meget forbrug til på ledningen for den er holdt nede. Ved at sætte den til nul holdes den nede imod nul.
I det øjeblik du trykker på knappen for at skifte lyset, så er der masser af energi bagved, og modstandene har overhovedet ikke nogen betydning, hvilken de helst ikke skulle have i den situation.
Men igen det er et forsøg og ikke eksakt viden da der ikke er målt på denne eventuelle induktions strøm.
PS I stedet for modstandene kunne du sætte en lille lampe hvert sted. Men de ville så blinke hver gang der trykkes på knappen.
Burde man ikke sætte dem i serie
 Nej det ville ikke hjælpe på induktions spænding og ville sikkert gøre at du ikke kan tænde

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for den fine forklaring, det er ikke helt logisk for mig, men det behøver det jo heller ikke være for at virke   

Jeg forbinder modstandene i henholdsvis S1 / S2 til nul i klemmerne på lysdæmperen og kablerne S1 og S2 forbliver i klemmerne parallelt og ikke i serie.

Min oplevelse er også at denne “fejl strøm” kun lige er nok til at tænde den forkerte lysdæmper men ikke nok til at justere lysstyrken.

Tak for de hurtige svar og gode forklaringer.
Jeg for skaffet lidt forskellige modstande.

Mvh René 
Så tog jeg lige hurtigt med 2 af mine spots som “modstand” de er på 6,5 w og forbandt det som vi snakkede om.

Og nu kan jeg have strøm på lampe udagene i loftet uden det interfere med lysdæmperen.
Dog gør den store modstand i de 2 spots
(1 på S1 og 1 på S2)
 at man skal trykke længere tid på kontakterne for at Tænde/Slukke og dæmpe spots i køkken / Stuen. Så tænker jeg starter med en 1 Mohm modstand og forøger hvis nødvendigt.
Jeg aner ikke lige hvor meget 6,5 w led spot giver af modstand men sikkert alt for meget.

Mvh René
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis