Styring af spots i køkken og stue fra samme kontakter.

Hej Alle

Håber der er en El mand herinde der kan belyse en udfordring jeg bakser med.

Jeg har spot lys i køkken og i stuen der ligger i forlængelse af køkkenet.

jeg vil gerne have lysdæmper på begge og gerne styre dem med mit Google home assistant.
her skulle denne Smart Dimmer fra Malmbergs virke og det gør den også... for så vidt

Jeg har vedhæftet en PDF af de forsøg jeg har prøvet da jeg gerne vil kunne stå i stuen og justere/slukke lyset i køkkenet og omvendt.

Forsøg 1.  Med 2 alm enkelt afbryder kan jeg stå i hvert rum og juster/slukket/tænde i det rum jeg er i. men jeg vil jo gerne gøre det smartere.

Forsøg 2. har jeg skiftet ud til 2 alm dobbelt kroneafbryder og samler de 2 signal kabler der skal i henholdsvis S1 og S2 på Malmbergs smart lysdæmperen.
det fungere også for så vidt. problemet er bare at f.eks, hvis alt lyset er slukket og jeg står i stuen og vil tænde lyset der, så tænder den både lyset i stuen og i køkkenet, så på en eller anden måde, må der løbe strøm tilbage i kontakten i køkkent selvom det kun er kontakten i stuen jeg skaber forbindelse med.

Er det noget korrespondance jeg skal ud i for at få dette til at virke ?? jeg har kun de 3 ledninger (L + 2 signal kabler) tilgængelig i hver kontakt. da det oprindelig er lavet som alm enkelt tænd/sluk kontakt i hvert rum og så fik jeg trukket en ekstra signal ledning, så jeg tro ikke der er nok ledninger til korrespondance.

Forsøg 3. tænker jeg at montere 4 stk ensretter dioder (230 V 3A) hvis nu det er fordi der løber fejl strøm tilbage som beskrevet i forsøg 2.

Håber der er en El mand på linjen der kan fortælle mig og jeg helt skal opgive at kunne styre begge lys kilder i hvert rum.

pft

Mvh René

Hej Alle Håber der er en El mand herinde der kan... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Led spot giver en MEGET lille modstand. Og derfor trækker de en "stor" strøm altså i forhold til det nødvendige.
Hvis man regner rent ohmsk på det så trækker dine spot 27 mA hver
medens modstandene på 1 Mohm vil trække 0,24 mA hver.
Virker det ikke med 1 Mohm så skal modstandene være mindre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det ser i hvert fald ud til at virke med de 2 spots. Men de holder heller ikke så længe når de bliver brugt på denne her måde. Så jeg forsøger med en 1Mega modstand og så nogle mindre. Er de næste modstande nedad Kohm ? 
Jeg tror slet ikke en 1Mohm vil virke, for modstanden nu i den ene spot svare til 8.888 ohm. Så tror ikke jeg skal højere op i modstand nærmere ned som du skriver.

Jeg fandt en side med forskellige modstande og sorterede på dem til 250v drift spænding og her kom disse frem.

Jeg tænker jeg for mig en 1Mohm for at prøve men ellers nogle hver af dem med grøn prik

Uden indblik i problematikken kan du ikke " tænke dig til " en løsning 
De modstande du har mærket med grøn vil brænde af med det samme. De trækker fra 8 W - 26 W ca. Og dem du tænker på kan klare 1/4 eller 1/2 W
For at overdrive lidt kunne du jo også sætte en el-radiator  imellem i stedet for din LEd lampe. Det ville også virke men det er ikke det samme som at noget langt mindre også kan virke. 

Ok tak for forklaringen.
Jeg prøver at skaffe en 1 Mohm modstand. Men hvad er det næste trin nedad hvis 1 Mohm er for meget og dem jeg har markeret med grøn brænder af. 
Annonce
Eksempel kunne være 470 K ohm  - 220 K ohm - 100 kohm

OK ja de er noget større end dem jeg forslog. Jeg prøver oppefra og finder ud af hvilken der fungere bedst. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis