Nyt gulv med isolering i hus fra 1800

I hus fra 1800 er vi ved at grave ud til isolering. Hvor langt ned skal vi gå, og hvordan vil I bygge op? Jeg tænker 10cm stabilt, 10 cm leca, 25 cm sundolit, armeringsjern med varme slanger og støbe ca 10 cm. Herpå montere trægulv. Er i tvivl med så gammelt et hus, om der er noget jeg overser/skal være opmærksom på. 
48 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stabilgrus har ingen positiv effekt på dit projekt såfremt bunden er ler.

Du skal være opmærksom på om fundamentet er dybt nok til udgravninger til isolering mod terræn. Når du alligevel graver vil jeg anbefale du isolerer mindst til mindstekravet, men gerne mere.

Med Sundolit kan du undvære Leca, da det også funger som kapillarer brydende lag. Nogle anbefaler sand som underlag for helt plan flade til Sundolit. Det gør jeg ikke. Leca er langt lettere at plane end sand foruden det stadig er kapillarbrydende.

Med et gammelt hus kan man aldrig være for forsigtig med at forbygge fugt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Med gulvvarme, skal du min have 400 mm isolering. Randisolering er vigtigt. Dvs du skal så tæt på bagmurene som muligt med fuld isolering. Sidst kan du isolere med Sundolit strimler på 20 mm tykkelse mellem væg og beton.
20mm kantisolering er alt for lidt til et gammelt hus med ny gulvarme. Med 400mm isolering mod terræn får du en rimelig balance med 50mm kantisolering.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind tak for gode svar. Min største bekymring er dybden på fundamentet. Og om der skal understøbes. Jeg må gå forsigtigt frem. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der er helt sikkert intet støbt fundament, men sylsten. Dvs kampestenssokkel. Og det kan være yderst kritisk at rode for tæt på dem.
En kampesten sokkel kan understøbes stykke for stykke uden problemer såfremt man anvender metoden hvor der max. understøbes 1m ad gangen med passende hærdetid inden det næste stykkes støbes.

For at nedsætte ventetiden kan der understøttes forskellige steder under huset, bare der er mindst 3m mellem punkterne mens understøtningen hærder.

Der skal ikke bruges ekspanderende beton det sidste stykke mellem beton og kampesten. Den jordfugtige beton skal stampes på plads meget omhyggeligt.

Metoden sikre bedst mulig mod sætningsskader, men er ikke vandtæt i samme grad som en traditionel støbning. Derfor skal det kapillarbrydende mellem terræn og isolering have stor opmærksomhed.

Det har jeg selv gjort og da ydermurene var opført med lermørtel, var de meget sårbare for sætningsskader. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak igen... Jeg har forespurgt i nabolaget (gammel bydel fra samme tidsperiode), og flere har fået lavet samme øvelse... Det virker tørt og stabilt, så der har de gået ganske tæt på soklen. Jeg har MEGET stor respekt for det her og tænker jeg vil gå meget forsigtigt frem og se hvad der dukker op. Men ja fundamentet er af sylsten i meget forskellige størrelser. Et af husene havde fået gravet 80cm ned i 80m2, helt tæt på... De håbede på det ikke ville begynde at regne.... det gjorde det ikke... Jeg vælger din fremgangsmåde Rantzau, det virker mest sikkert i mine øjne/ører.

Spørgsmål... hvilken blanding beton ville I bruge til understøbning? 
Det er et fornuftigt udgangspunkt at have stor respekt for understøbning af syldsten.   

Hos os var den første del af understøbningen blandingsforholdet følgende:

1 del cement
2 dele sand (skarpkantet bakke materiale)
3 dele nøddesten.

Når den var hærdet 1 døgn (sommertemperaturer) blev sprækken mellem fundament og syldsten stampet omhyggeligt med jordfugtigt beton.

1 del cement
3 dele sand (skarpkantet bakkemateriel)

Alle mål var rummål, og jeg brugte lægtestumper og lister i forskellige dimissioner for at stampe godt ind i alle kringelkroge.

Undersiden af syldstene kan renses effektivt med et koben. Om der sidder en smule ler tilbage er ikke så kritisk, men al muld skal væk. En stålbørste og en stor pensioneret skruetrækker er også god at have i baghånden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
... bare for at give en ide om hvordan det kan se ud når det er værst.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 38 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også