Installering af varmelegemer

Hej derude đŸ€—
Jeg er ved at lave en hjemmelavet ovn til pulverlakering. I den forbindelse har jeg skraldet varmelegemer fra 2 kĂžkkenovne.
Er der en venlig sjĂŠl der kan give en guide (gerne billede ogsĂ„) af hvordan jeg skal trĂŠkke kabler. Hele vejen fra 230V stikkontakt til varmelegemer (inc thermostat) og alt der imellem? đŸ€—đŸ˜ƒ

Mvh
 

Hellere skrue end svejse. 
Hej derude đŸ€— Jeg er ved at lave en hjemmelavet... Vis hele indlĂŠgget
36 svar
 FÞlg trÄden
Der er 20 indlĂŠg fĂžr dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Elektrikere er virkelig tunge at danse med 😂🙈
Jeg er vĂŠrktĂžjsmager. Hvis en spĂžrger mig hvor meget han skal tage i spĂ„n ved planslibning af Sleipner med en cbn skive, ja sĂ„ svarer jeg pĂ„ det. BehĂžver jo ikke info om skivens bredde, sliberens stĂžrrelse, hvor mange overlĂžb han vil lave ved udgnistning, sletspĂ„n, om han bruger mĂŠlk i kaffen osv osv 😂

Jeg spÞrger til et diagram fra 230V til varmelegemer og alt derimellem, hvilket jeg reelt ikke har fÄet endnu. Rumfang pÄ ovnen har jo intet som i INTET at gÞre med mit spÞrgsmÄl.

NĂ„r det sĂ„ er sagt, sĂ„ skal I alle have stor tak for jeres tid. 

Hellere skrue end svejse. 
Her er det korte svar, som du efterlyser. Det viser, hvordan du skal koble varmelegemerne sammen, sĂ„ de kan tilsluttes din stikkontakt. Hvis dette svar opfylder dit Ăžnske, sĂ„ er du velkommen til at bruge det. Der er regnet med at varmelegemerne tilsluttes til en stikkontakt i  dit vĂŠrksted.
Elektrikere er ikke tungere at danse med end andre hÄndvÊrkere, selv vÊrktÞjsmagere har vel en viden om, hvordan tingene skal laves. Du har bare ingen forstÄelse for, hvad der krÊves for, at det viste diagram kan tilsluttes din 10 A stikkontakt i dit vÊrksted. I Þvrigt bruger en ovn i kÞkkenet ca. 3,6 kW svarende til 15,7 A og er sikret med 16 A. sÄ de tunge elektrikere har regnet rigtigt ud fra de oplysninger, du har opgivet.

fase
Joden, hvis du tager et billede af terminalerne pĂ„ termostaten, sĂ„ iPad tegner jeg gerne lidt mere med min finger😂
Ved ikke hvordan en termostat tilsluttes elektrisk, men formodentligt noget med strĂžm ind, ud, og en nul
Ev elmand, ret mig lige hvis det er helt skĂŠvtđŸ€”
Årh Fabrin var hurtig👏
Piskeris: men formodentligt noget med strĂžm ind, ud, og en nul 
Jeg er helt sikker pÄ at der er 2 terminaler i den termostat, som sÄ virker som 1 en polet afbryder SÄ ingen nul
Joden: Du mĂ„ undskylde at vi sĂžger lidt mere viden for at hjĂŠlpe optimalt. Jeg havde ikke brug for stĂžrrelse det var blot for at jeg selv havde at det mĂ„ske kunne virke  med lidt mindre effekt. Never mind held og lykke med projekt.
PS Du skal ikke vĂŠre nervĂžs for om termostaten holder. 10A Sikring vil springe efter 3-5 sekunder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fabrin det er bare ikke helt rigtigt. For i vores kĂžkken er der en 10 Amp sikring til ovnen. Og den er aldrig slĂ„et fra đŸ™ˆđŸ€·đŸ»â€â™‚ïž
Jeg har dog lÊrt lidt af jer. At 2 elementer er for meget. Hvorfor jeg nu tager et af de viste elementer og sÄ et mindre et (det der sad i toppen af samme ovn) det mÄ kunne lade sig gÞre pÄ en 10 Amp sikring.
Og du har ret, jeg har ingen forstĂ„else af el delen, derfor jeg spĂžrger. 


Hellere skrue end svejse. 
Annonce
Bagsiden af termostaten

Hellere skrue end svejse. 
Der er 2 klemmer sĂ„ skal bare tilsluttes som Fabrins sidste tegning Hvilken der ind eller ud har ikke nogen betydning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
1 stk varmeelement fra top og 1 stk fra bund af samme ovn. Det mĂ„ kunne gĂžres pĂ„ 10 amp. SĂ„ mĂ„ jeg bare hĂ„be at det kan holde en varme pĂ„ min 220 grader đŸ€—

Hellere skrue end svejse. 
Inden vi nu gÄr videre med den ulyksalige ovn sÄ kik lige ind i ovnen. PÄ siden, nÄr du Äbner lÄgen, sidder der tit en mÊrkat med angivelse af spÊnding og effekt.
For at gÞre en lang forklaring kort, sÄ kan en 10 A sikring belastes vedvarende med 230V X 10 A = 2300 W. Dit 2700 W varmelegeme vil sÄ overbelaste sikringen med 1,74 A. Det kan gÄ i et stykke tid, men ikke vedvarende. Du argumenterer nu for at tage det ene varmelegeme vÊk og erstatte det med et mindre, sÄ du kan kÞre det pÄ en10 A sikring. Det kan ikke lade sig gÞre, men prÞv det dog.

fase
Nu vi har vĂŠret sĂ„ besvĂŠrlige sĂ„ yderligere et rĂ„d her uden om dit spĂžrgsmĂ„l. Du har mĂ„ske mulighed for at skifte til 13 A sikringer. Det gĂŠlder ikke de gamle K2 sikringer eller umiddelbart hvis det er automatsikringer. Det kan lade sig gĂžre ved D01 sikringer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlÊg i trÄden.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis