Installering af varmelegemer

Hej derude đŸ€—
Jeg er ved at lave en hjemmelavet ovn til pulverlakering. I den forbindelse har jeg skraldet varmelegemer fra 2 kĂžkkenovne.
Er der en venlig sjĂŠl der kan give en guide (gerne billede ogsĂ„) af hvordan jeg skal trĂŠkke kabler. Hele vejen fra 230V stikkontakt til varmelegemer (inc thermostat) og alt der imellem? đŸ€—đŸ˜ƒ

Mvh
 

Hellere skrue end svejse. 
Hej derude đŸ€— Jeg er ved at lave en hjemmelavet... Vis hele indlĂŠgget
36 svar
 FÞlg trÄden
Der er 10 indlĂŠg fĂžr dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok fedt. Nu begynder det at give mening đŸ€—
Problemet er at jeg ikke har 400V ude i garagen, sÄ det ville vÊre fedt med 230V hvis det var muligt.
Men hvis et eneste varmelegeme bruger 11,7A sĂ„ trĂŠkker den jo mere end sikringen i min tavle? đŸ™ˆđŸ€·đŸ»â€â™‚ïž

Hellere skrue end svejse. 
Fabrin, mon ikke det er 2700W pr. sĂŠt, altsĂ„ 5400W i alt. Et sĂŠt fra en ovn bestĂ„r formodentlig af 2 varmelegemer, sĂ„ kan ovnen serieforbinde dem via relĂŠ for lavere effekt.  

Joden, der er en pointe i hvor meget effekt du vil have ud, Selv 5400W er temmelig hidsigt. OgsÄ fortsat lidt i tvivl om hvad det er du vil have hjÊlp til. Vi har brug for at se termostaten hvis vi skal hjÊlpe med tilslutning. Vi ved heller ikke hvilken belastning termostaten kan tÄle eller hvor store dine sikringer er.
Eftersom du kun har en fase af lege med, er vi begrĂŠnset af sikringens stĂžrrelse.

Hvis du bare vil have et ledningsdiagram over kabler til varmelegemer har jeg tegnet med min finger til dig.
Den Þverste viser en parallel tilkobling, fuld effekt. Hvis du bruger 2 faser, eks. brun og grÄ, skal du bare adskille hvert element elektrisk.
Nederste er en delvis serieforbindelse, halv effekt. Kan kobles yderligere til ren serie for kvart effekt.
Og her er et billede af termostaten đŸ€—
1000 tak for diagrammet, det var prĂŠcis det jeg efterlyste. Og om de 230V skal gĂ„ direkte pĂ„ varmelegemer, hvilket de jo sĂ„ skal đŸ€—đŸ˜Š

Hellere skrue end svejse. 


Hellere skrue end svejse. 
Hvis du bruger det Þverste diagram fÄr du en tilslutnings effekt pÄ 5,4 kW. Det giver en strÞm pÄ 5,4/0,23 = 23.5 A, sÄ det er nok ikke brugbart.
Hvis du sÄ sÊtter 2 faser til i stedet for fase og nul, fÄr du en effekt, der er sqr 3 sÄ stor. StrÞmmen bliver sÄ 40,65 A. SÄ det gÄr ikke.
Kan du ikke nÞjes med et af varmelegemerne, sÄ du har en effekt pÄ 2700W. Det giver en strÞm pÄ lige godt 11 A.
Det nederste diagram giver samme effekt som, hvis du bruger en af varmelegemerne.
Om termostaten kan koble strÞmmen afhÊnger af, hvad der pÄstemplet som strÞm. Det stÄr sikkert pÄ den side, der ikke er synlig.

fase
Annonce
Kan simpelthen ikke forstĂ„ at en almindelig kĂžkkenovn trĂŠkker 11 amp alene. Uden kogeplader og alt mulig andet pĂ„ samme gruppe. Allerede kun med ovnen i brug, sĂ„ springer sikringen jo. 

Hellere skrue end svejse. 
Bliver ikke sÊrlig klog af at Google termostatens modelnummer 9000097703, sÄ jeg ville antage den kun er beregnet til at drive hvad der svarer til et varmeelement, omkring de 2700W.
Men du er alligevel strÞm-begrÊnset, sÄ jeg ville bare koble den efter nederste diagram.

Hvis du vil vÊre sikker pÄ sikringen holder, sÄ find et multimeter og mÄl modstanden i enderne af hver af de 4 individuelle varmeelementer.

Hvis du har noget metal i din konstruktion, eks. plade til at fordele varme eller noget, sÄ smid lige en gul/grÞn jord pÄ i enden - og alle andre steder der kunne blive strÞmfÞrende.

For ovne og kogeplader bruger man dedikerede 16A sikringer der stort set ikke deles med andet. Ovnen tager 1, en kogeplade tager 2 (1 til hver side). Hvis man er sÄ uheldig at have en 10A sikring tiltÊnkt en ovn, kan man i de fleste tilfÊlde uden videre udskifte den til en 13A. Hvis det er automatsikringer, slÄr de vist tidligst ud ved 1,13x mÊrkestrÞmmen (i laaang tid) sÄ man kan overbelaste en del uden udkobling.

Et komfur har normalt et varmelegeme i brug samtidig,  desuden er den netop forsynet med 2 faser og nul, til sidst sĂ„ kĂžrer den oftest pĂ„ 16 A
Du Þnsker dobbelt effekt pÄ 1 fase. Det er det man populÊrt siger det dobbelte for det halve.
Jeg ville prĂžve om ikke 1 varmelege ville vĂŠre tiltrĂŠkkelig til formĂ„let, sĂ„ undgĂ„r du mange problemer. Hvis det kun er opvarmningstiden der bliver lĂŠngere sĂ„ mĂ„ du leve med det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
1000 1000 tak for hjĂŠlpen alle sammen. Hvis I mener at et enkelt varmelegeme er nok til at holde en hĂžj varme pĂ„ en ovn med et rumfang pĂ„ 4,32 sĂ„ vil jeg da nĂžjes med det đŸ€—
At det tager lidt lÊngere tid at opnÄ den Þnskede temperatur kan jeg fint leve med.
Til sidst. Kan I sÄ ikke lave et komplet diagram med et varmeelement hvori termostaten ogsÄ indgÄr


Hellere skrue end svejse. 
Jeg tror ikke en enkelt varmelegeme kan holde 270 gr. hvis ovnen er 4,32 m3 Men det er jo netop en enkelt af de oplysninger der efterlyses i starten af trĂ„den. SĂ„ du mĂ„ have noget mere strĂžm derud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 16 indlÊg i trÄden.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis