Billig EL

Måske ikke det der hentydes til med "sparetips", men anyway, nu er strømmen blevet rigtig dyr, så er der nogen der har et par "sparetips" til billigere el. Synes det virker uoverskueligt. Mit forbrug er sådan set meget lavt, omkring 700 kWh/år men alligevel betaler jeg et sted mellem 2000-2400,- om året for det, og nu bliver det endnu dyrere .. Min kvartalsregning (tilfældig), fra seas-nve, ser sådan ud. - Er der ikke noget man kan skrue på?! :-)

Måske ikke det der hentydes til med "sparetips... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 28-09-2021 17:27:28

 Ren praksis - hvordan reg. Vindstød jeres aktuelle forbrug? 

 Min forståelse er at de har adgang til mine (elektroniske) målerdata via netselskabet. Ellers kan de jo heller ikke lave en regning, med mindre jeg selv aflæser og indberetter. Det gider jeg ikke :-)

speddy skrev den 28-09-2021 16:00:24

Når de sender den første regning, hvor prisen ikke længere er 15øre, skriver du bare til dem at du gerne vil fortsætte under elforbundets aftale...

 Jeg fik en mail fra elforbundet med denne vejledning:

"Om rabataftalen:
I Danmark er der stor forskel på elpriserne, og alt for mange betaler for meget uden at vide det. Fordi vi står sammen, har vi kunnet presse den rå elpris ned i 18,75 øre/kWh (15 øre ekskl. moms) og 0 kr. i abonnement. Hertil kommer de normale afgifter og netydelse. Strømmen vi køber er 100 pct. klimavenlig, og prisen er fast til 31. marts 2022.
 
Aftalen er uden binding, skjulte omkostninger eller tvungne gebyrer. Det er gratis at skifte, og besparelsen går ubeskåret til dig. Til november afholder vi igen budrunde for elselskaberne med henblik på en rabataftale for 2022. Resultatet præsenteres og kan tilsluttes via forsiden fra den 21. november 2021.
 
Hvis du ikke ønsker at deltage i næste rabataftale, fortsætter du automatisk med en attraktiv variabel aftale uden abonnement og med reduceret tillæg til kostprisen. Uanset valg bør der opnås en flot besparelse."


Så man skal selv gøre noget i slutningen af november, ellers ryger man over på en anden aftale.
Der er ikke noget strøm der er klimavenlig , eller grøn , det hele bliver mixet sammen i det store europæiske el net , en meget  stor del bliver lavet på kulkraftværker , og åbenbart bliver solgt som grøn energi .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
DanP skrev den 28-09-2021 19:39:34

 Jeg fik en mail fra elforbundet med denne vejledning:

"Om rabataftalen:
I Danmark er der stor forskel på elpriserne, og alt for mange betaler for meget uden at vide det. Fordi vi står sammen, har vi kunnet presse den rå elpris ned i 18,75 øre/kWh (15 øre ekskl. moms) og 0 kr. i abonnement. Hertil kommer de normale afgifter og netydelse. Strømmen vi køber er 100 pct. klimavenlig, og prisen er fast til 31. marts 2022.
 
Aftalen er uden binding, skjulte omkostninger eller tvungne gebyrer. Det er gratis at skifte, og besparelsen går ubeskåret til dig. Til november afholder vi igen budrunde for elselskaberne med henblik på en rabataftale for 2022. Resultatet præsenteres og kan tilsluttes via forsiden fra den 21. november 2021.
 
Hvis du ikke ønsker at deltage i næste rabataftale, fortsætter du automatisk med en attraktiv variabel aftale uden abonnement og med reduceret tillæg til kostprisen. Uanset valg bør der opnås en flot besparelse."


Så man skal selv gøre noget i slutningen af november, ellers ryger man over på en anden aftale.

 Ja, det er derfor du skal skrive til dem😉

Bortset fra at al kommunikation foregår pr mail, så er de til at "tale med"
..og nej, jeg har ingen interesser i hverken elforbundet eller vindstød - jeg er bare rigtig godt tilfreds😀

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

karl smart skrev den 28-09-2021 20:55:20

Der er ikke noget strøm der er klimavenlig , eller grøn , det hele bliver mixet sammen i det store europæiske el net , en meget  stor del bliver lavet på kulkraftværker , og åbenbart bliver solgt som grøn energi .

 Den påstand bliver ofte fremført når nogen køber vindmøllestrøm. Jeg synes det er noget fis. Det gør en forskel om dine penge går til en el producent der laver strøm med vindmøller eller om de går til et polsk kulkraftværk. Men jo, strømmen bliver mixet på vej til din stikkontakt, men det er ikke pointen.

Annonce
Gregeren skrev den 28-09-2021 19:32:46

Gennem elmåleren. Sådan en skal man jo ha.

 Jo det ved jeg, men hvordan - fordi jeg har da læst om lavpris el-leverandører, hvor man skal have installeret både det ene og andet isenkram (kameraer etc.) der konstant skal aflæse ens elektroniske el-måler. Derfor mit spørgsmål.

DanP skrev den 29-09-2021 07:37:30

 Den påstand bliver ofte fremført når nogen køber vindmøllestrøm. Jeg synes det er noget fis. Det gør en forskel om dine penge går til en el producent der laver strøm med vindmøller eller om de går til et polsk kulkraftværk. Men jo, strømmen bliver mixet på vej til din stikkontakt, men det er ikke pointen.

 Ja verden vil bedrages og det må jeg sandelig sige at det bliver den her.................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Frank Chr. skrev den 29-09-2021 10:31:43

 Jo det ved jeg, men hvordan 

Hvis du har elektronisk måler, får din leverandør automatisk dit forbrug fra Energinets datahub.
karl smart skrev den 29-09-2021 10:37:57

 Ja verden vil bedrages og det må jeg sandelig sige at det bliver den her.................

 Jeg kan ikke regne ud hvordan jeg er blevet bedraget. Du må gerne forklare det for mig?

Jeg anerkender at vi alle "drikker af samme glas", men det der kommer i glasset kan enten produceres med med vind, kul, atom eller what ever. Hvis jeg giver mine penge til vind går de åbenlyst ikke til at købe kul. Det giver vel sig selv?
DanP skrev den 29-09-2021 12:30:35

 Jeg kan ikke regne ud hvordan jeg er blevet bedraget. Du må gerne forklare det for mig?

Jeg anerkender at vi alle "drikker af samme glas", men det der kommer i glasset kan enten produceres med med vind, kul, atom eller what ever. Hvis jeg giver mine penge til vind går de åbenlyst ikke til at købe kul. Det giver vel sig selv?

Det så ikke helt korrekt det du siger. Selvfølgelig går dine penge ikke bare til vind energi da de simpelthen ikke kan levere nok strøm når der altid er brug for det. Priserne har været stigende et stykke tid, det har de fordi Norge ikke har kunnet levere nok strøm, så har man været nødsaget til at købe strøm fra kulkraftværker fra blandt andet Tyskland hvor man bare har fyret lidt mere op under kedlerne, groft sagt. Det strøm der er købt der har du SELVFØLGELIG også været med til at betale, uanset hvad din elleverandør ellers måtte sige eller påstå. Vind, sol og vandkraft er fantastiske energi kilder til strøm, men så længe de har så store udsving i produktionen som de har, og vi endnu ikke har nogen effektive måder og lagre strøm på, så er man NØDT til at supplere med strøm fra blandt andet kulkraftværker som du som forbruger også betaler for. Når det ikke blæser om natten er det jo ikke fordi der pludselig ikke er strøm i dine kontakter.
Men bliver interessant at se når den energi ø engang bliver bygget, hvor overskudsstrøm skal lagres som brint. 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis