Billig EL

Måske ikke det der hentydes til med "sparetips", men anyway, nu er strømmen blevet rigtig dyr, så er der nogen der har et par "sparetips" til billigere el. Synes det virker uoverskueligt. Mit forbrug er sådan set meget lavt, omkring 700 kWh/år men alligevel betaler jeg et sted mellem 2000-2400,- om året for det, og nu bliver det endnu dyrere .. Min kvartalsregning (tilfældig), fra seas-nve, ser sådan ud. - Er der ikke noget man kan skrue på?! :-)

47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja du betaler 195,75 for basisEl (abo antageligt) og net abo. De to poster skalerer ikke med de elforbrug, så jo mere strøm du brugere, jo mere nærmer du dig en kwh pris på 2,08. Hvis du kan finde en udbyder med lavere abonnements-priser bliver du ikke straffet så hårdt.
Det eneste der kan sætte regningen endnu længere ned er at spare på strømmen. Elprisen er kun en mindre del af regningen, afgifter til staten er en større part og din betaling for at strømmen transporteres er også afhængig dit forbrug.
Jeg ville ikke følge rådet fra piskeris. jo mere strøm du brugere, jo mere nærmer du dig en kwh pris på 2,08
Jeg garanterer at din regning bliver større hvis du bruger mere strøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, jeg kan jo godt regne ud at der næppe er mange kroner at spare, men det er alligevel påfaldende at jeg totalt betaler mere end 3,- for en kilowattime og at der på en regning til lidt over 500,- er to "døde" poster der til sammen udgør næsten 200,- (basis el abonnement og net abonnement). Det er 40% af regningen og 800,- om året til "ingen ting"!

Er der virkeligt ikke noget af det der kan gøres billigere ved at skifte leverandører eller abonnementstype? - Jeg er vel ikke den eneste der har haft de overvejelser :-)
Netabonnementen tror jeg ikke du slipper for. Abonnementet for Basis El er mere realistisk, kig på https://elpris.dk/ , man kan se udspecificering af de respektive tilbud. Bemærk der er en del tilbud med særligt billige introperioder.
Desuden er der https://www.elforbundet.dk/ , antageligt uden Basis El abonnements-pris.
Du har ret. Man kan åbenbart ikke skifte netabonnement, så der er man fanget uanset hvad de tager. Men det ser ud  til at elforbundet kan levere el billigere end seas-nve, som jeg har nu. Pt. lover knapt  20øre/kWh + plus afgifter og intet abonnement. vs 51 øre/kWh + 39,- pr måned. Det ligner en samlet besparelse på mindst 600 pr. år, afhænigig elforbrug. Det er også værd at tage med.
Annonce
Der er desværre meget fup i nogle af de alternative el-leverandører. Lyder det meget billig så er det sikkert ikke helt sandt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvorfor er el så dyrt i perioder, jo det er fordi man ikke kan lagre overskudsproduktionen. Måske skulle man til at tænke i samme baner som her på Færøerne. https://www.energy-supply.dk/article/view/685661/faeroerne_saetter_gang_i_pumptostorage 
ev elmand skrev den 27-09-2021 16:38:27

Der er desværre meget fup i nogle af de alternative el-leverandører. Lyder det meget billig så er det sikkert ikke helt sandt. 

 Ved ikke hvad jeg skal tænke om det. Jeg er vant til foreninger, der giver mig billig husleje, billigt internet og billigt TV. Hvorfor skulle man ikke kunne det samme med el? - Jeg anerkender at elforbundet lyder meget billigt og at der nok er nogle ulemper. Men det er ikke åbenlyst hvad de er eller hvad der skulle være fup ved. Jeg afventer at de sender en mail med et konkret tilbud fra Vindstød som de åbenbart køber strømmen af*. Deraf må betingelserne fremgå.

Edit:
*Der er faktisk uklart om elforbundet Er Vindstød?
Elforbundet er vindstød (for tiden). De handler mig bekendt en fastpris aftale en gang om året med hvem der nu er billigst.
Frank Chr. skrev den 27-09-2021 17:00:03

Hvorfor er el så dyrt i perioder, jo det er fordi man ikke kan lagre overskudsproduktionen. Måske skulle man til at tænke i samme baner som her på Færøerne. https://www.energy-supply.dk/article/view/685661/faeroerne_saetter_gang_i_pumptostorage 

 God ide, så skal vi blot have hævet Himmelbjerget med et par hundrede meter og have en stor balje lagt op ovenpå!

Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis