Sætningsskader eller ikke?

Hjælp vi er i den meget ulykkelige situation at vi har købt et hus og ser nu at, over samtlige vinduer og terrasse døre buer murstenene ned og der blevet repearet fuger der lige inden et salg til os. Det stresser rigtig meget og har kostet en sygemelding, så jeg håber nogle derude kan hjælpe, er disse buer sætningsskader? Eller bare sjusk som er rent kosmetisk? Det er et hus med hulmur fra 1968.

 

Hjælp vi er i den meget ulykkelige situation at vi... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor er det godt at høre! Det lyder som om han er gået grundigt til værks og at du derfor kan være helt tryg ved den vurdering.


Mvh. AllanE
Og hermed det lange svar fra en ekspert på området= Hej 
Der er, så vidt jeg kan se, ingen revner i fugerne i murværket og man må gå ud fra, at det er alle skifter over vinduerne, som bøjer ned og hviler af på vinduesrammen. Og eftersom lasten kun er egenlast fra de skifter, der er over vinduesrammen, går det fint.
Jeg kan se på Horsens kommunes byggesagsarkiv, at jeres hus er fra 1967, og at det er udført med ydervægge af 30 cm hulmur.
Der kan være mange ting galt med en bygning fra den tid, og nedbøjningen er et symptom på en skade. Jeg tror, der er eller har været korrosion i det stål, som bærer overliggeren. Dengang anvendte man ikke rustfrie stålstænger, men man lagde typisk et par ø5 eller ø6 mm i fugen mellem det nederste og det næstnederste skifte. I bedste fald var stængerne overfladebehandlet med zink (varmforzinket). Zinklaget yder imidlertid ikke tilstrækkelig beskyttelse mod korrosion, når de ligger i en mørtelfuge og med tiden er stålstængerne korroderede. Korrosionsprodukter fylder ca. 8-10 gange så meget som rent stål, hvorved murværket presses fra hinanden.
Der kan altså være tale om en sminket skade, hvis de gamle, korroderede stålstænger ligger i fugerne endnu. Hvis de er taget ud og erstattet af nye af rustfrit stål, er nedbøjningen kun kosmetisk, men hvis det er de gamle korroderede stænger, vil korrosionen fortsætte og der vil komme revner og rødlige misfarvninger igen på et tidspunkt. Så længe du ikke ved, om det er en sminket skade eller om skaden rent faktisk er udbedret, så synes jeg du skal give en anmærkning til ejerforsikringen, noget i stil med:
For god ordens skyld gør vi opmærksom på, at vi har observeret nedbøjninger på samtlige teglbjælker over vinduer og døre. Vi er blevet bekendt med, at det kan være et symptom på korrosion i armering ilagt i en af de nederste fuger på opførelsestidspunktet i 1967. Det var før man begyndte at anvende rustfrit stål i kombination med mørtelfuger.
Der er pt. ingen skade ud over det kosmetiske i en overligger der har nedbøjning, og hvis der opstår en ny skade i kraft af revner eller rødlige misfarvninger fra korrosionsprodukter i teglbjælkerne, vil vi forbeholde os ret til at anmelde skaden.
Mvh.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også