Sætningsskader eller ikke?

Hjælp vi er i den meget ulykkelige situation at vi har købt et hus og ser nu at, over samtlige vinduer og terrasse døre buer murstenene ned og der blevet repearet fuger der lige inden et salg til os. Det stresser rigtig meget og har kostet en sygemelding, så jeg håber nogle derude kan hjælpe, er disse buer sætningsskader? Eller bare sjusk som er rent kosmetisk? Det er et hus med hulmur fra 1968.

 

Hjælp vi er i den meget ulykkelige situation at vi... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lider af ptsd og angst, efter nogle traumer, hvilket jeg arbejder meget på, derfor ryger det tit i boksen hvor jeg bliver bange, desværre, jeg ved godt det ikke er rationelt. Vi så det ikke ved huskøb, da vi ikke kiggede efter murværk, andre end de steder der stod i tilstandsrapporten og egentlig bare forelskede os i huset.  markedet i vores by på daværende tidspunkt var stort set slå til på dagen, ellers kommer der andre, der var også 2 andre som bød samme dag. 
Tror du skal have noget hjælp til det rent psykologisk, ellers skal du sælge huset. For sådan er det altså at bo i hus. Der er tusindvis af sådanne ting. Det betyder ikke huset er faldefærdigt - som en anden skrev, det har stået der i 50 år, det står nok i 50 år til.
Jeg har også sætningsskader på mit hus, opdagede dem efter jeg havde købt, og var da også en smule bekymret ved det, for jeg vidste ikke hvad det betød.
Her, en del år efter, er sætningsskaderne der stadigvæk. De ligner sig selv. De er hverken værre eller bedre end dengang. Jeg kigger engang imellem på dem, og tager dem som et minde om dengang jeg var hunderæd for om huset ville synke i grus dagen efter.
Jeg går til psykolog hver uge , så jeg er godt igang 👍 jeg ved godt der kommer ting og jeg er igang med en masse andet, det er dog døre som er sat i sidste år og fuger der er revnet er blevet lavet lige inden vi overtog, så jeg er desværre bare blevet bange for der ligger en kæmpe regning, hvis der skal en overligger i over alle 5 døre + skift af sten eller om det overhovedet kan lade sig gøre! yderligere synes jeg  det skulle have været påtalt i en tilstandsrapport umiddelbart. Så jeg prøver bare at blive lidt klogere på pris for os, eller om regningen egentlig burde ligge et andet sted. Jeg kunne godt sælge og har også stærkt overvejet det, men igen for at sælge 80.000 - 100.000. Samtidig hvis det så bliver nævnt i en ny tilstandsrapport må man også give afslag eller være i den uheldige situation at ingen vil købe, dermed bliver man lidt træt i hovedet. Hvis jeg havde en enkelt sætningsskade som stod stille vil jeg mene jeg sagtens kunne se mig ud af det. 
Men har du noget evidens for at det er ved at udvikle sig? Tag nogle billeder af det, som du har gjort. Vent et par måneder. Sammenlign billederne derefter. Hvis ingen ændring, så bare slap af og fokuser på alle de andre ting der sikkert skal laves.
At fuger revner er ikke et tegn på noget er galt, det kan skyldes mange andre ting.

Sidste ejer af huset kender det meget bedre end dig. Hvis han har valgt at skifte døre og vinduer trods det buer lidt ned, så har han nok vurderet med sit indgående kendskab til det, at det ikke var et problem. Ellers havde han sikkert fået det fixet i samme ombæring.

Man kan fixe 100 ting i et gammelt hus, det er ikke altid det giver mening at gøre det dog - cost/benefit..
Da vi fik første sal på vores hus kom der også et par sætningsskader rundt omkring. De steder jeg kunne gøre det uden at det blev grimt, satte jeg en streg via en lineal og målte op hvor stor fugen / revnen var. Herefter var det nemt at holde øje med om det udviklede sig, ved at se om stregen ikke længere var helt lige eller om mm har ændret sig. Du kan bruge en blyant som senere kan viskes væk.
P.S. De sætningsskader vi fik har nu stået stille i 10 år, og i dag har jeg et langt roligere forhold til dem, end dengang de lige kom, så kan godt følge dig. Men med tiden lærer du at sige pyt til dem   

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
  • Tak for svar Philipe82. 👍 Læste bare at hvis det først revner vil det blive ved med det! Og jeg blev nervøs over alt vægten fra ydermuren ligger ovenpå dørene. Jeg venter og ser som du siger og får en byggesagkyndig ud!! 
Først en kommentar til Frisk og Philipe82 i min rolle som moderator: Det her er et super godt spørgsmål og meget relevant. I skal stoppe med at kommentere på trådstarters evt. psykiske tilstand - det hører slet ikke hjemme her at nedgøre en ny husejer pga. bekymring over sit køb. Vi er her for at hjælpe hinanden og det her er en helt reel bekymring. Alle reagerer forskelligt og generelt stiger bekymringer, når man mangler viden og er usikker på noget.

Og så min egen holdning til spørgsmålet:
Jeg mener ikke, at du bare skal vente og se an hvordan det udvikler sig. Du får ikke et fredeligt øjeblik før du er blevet klogere. Få derfor den byggesagkyndige ud så hurtigt som muligt.

Jeg skal til at etablere en 3 meter bred terrassedør. To forskellige murere har sagt til mig, at de ikke vil lave hullet uden en ingeniør-beregning, der viser hvordan bjælke og evt. søjler skal dimensioneres. De vil ikke stå med ansvaret efterfølgende. Dine terrassedøre er lavet for 1 år siden, så jeg mener helt sikkert at det skal undersøges af én der har forstand på det.
Hvis det nu skulle vise sig ikke at være lavet korrekt og at det er en kritisk skade, så har du både en ejerskifteforsikring (fordi forholdet ikke er nævnt i rapporten), mulighed for at sælger kan holdes er ansvarlig (fordi han har lavet det selv og ikke oplyst om det i rapporten) og/eller sælgers håndværker kan holdes ansvarlig (kræver at du får en kopi af regning fra sælger).

Mvh. AllanE
Føler ikke jeg nedgør nogen, jeg kommer med et reelt indspark og derefter forsøger jeg at hjælpe til at finde ro omkring sætningsskaderne. Dramatisk overreaktion fra dig, AllanE.
Fair nok, Philippe82. Du kommer med gode input. Jeg reagerede bare på, at trådstarter tilsyneladende følte et behov for at skulle forsvare sin psykiske tilstand og evt. behov for psykolog-hjælp.

Men lad det nu ligge og lad os holde tråden på sporet.

Mvh. AllanE
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også