Sætningsskader eller ikke?

Hjælp vi er i den meget ulykkelige situation at vi har købt et hus og ser nu at, over samtlige vinduer og terrasse døre buer murstenene ned og der blevet repearet fuger der lige inden et salg til os. Det stresser rigtig meget og har kostet en sygemelding, så jeg håber nogle derude kan hjælpe, er disse buer sætningsskader? Eller bare sjusk som er rent kosmetisk? Det er et hus med hulmur fra 1968.

 

Hjælp vi er i den meget ulykkelige situation at vi... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for endnu et klasse indspark AllanE. Efter din erfaring, så vil ejerskifte ikke bare slå det hen med,  at det skulle du selv have set da du var ude at se huset.? (kæresten og jeg) Eller de andre steder man kan forsøge sig vil kunne dække sig ind under det? 
Jeg troede egentlig man måske skulle gå efter dem som havde lavet tilstandsrapporten? Hvis det ikke er nævnt og det er så tydeligt og der ligeledes er "buer" over alle 8 vinduer i huset! 

Jeg havde ikke lige fanget, at der var skiftet vinduer fornylig. Spørgsmålet er, om skaderne er sket i den forbindelse, og så bare kosmetisk rettet efterfølgende.
Især det store vinduesparti. Har det altid set sådan ud, eller er det blevet udviddet i forbindelse med at vinduerne er skiftet? Er de andre vindueshuller udviddet? Har du original tegning af huset?

Jeg tror ikke vinduerne i sig selv er egenligt bærende (selvom det blev brugt i nogle huse fra den tid), men måske man i 60'erne kunne finde på at mure direkte oven på vinduer uden overligger? I så fald kunne stenene jo være skredet i forbindelse med udskiftningen vinduerne.

Mener dog stadig, at det er et kosmetisk problem, som ikke har nogen praktisk betydning for bygningen. Jeg tror stadig ikke på at ejerskifteforsikringen kan bruges til noget. Det er et 50 år gammelt hus, og man kan ikke forvente at det står snor lige. Hvis det ikke kan udvikle sig til en kritisk skade, så er det ikke et forsikringsspørgsmål.

Men det er nok farligt at sidder og kloge sig over, kun ved at have set et par billeder. Det bliver spændende at høre, hvad din bygningssagkyndige siger.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Byggesagkyndig kommer på fredag i næste uge👍 gennemgang af hele huset. Alle vinduerne er "store" i huset, 135 cm. Brede og skiftet i år 2010. Jeg finder original tegninger frem senere hvis de kan findes. Det der kan bekymrer mig rent praktisk ved vinduerne er at der er repearet fuger i siderne ovenover vinduerne skråt udfra hjørnerne og en musetrappe op. 3-7 fuger og af hvad jeg kan læse mig frem til betyder det at det højest sandsynlig vil blive ved med at revene efter et stykke tid, men det må tiden vise. 👍
Notsohandy89 skrev den 02-09-2021 15:46:11

Tak for endnu et klasse indspark AllanE. Efter din erfaring, så vil ejerskifte ikke bare slå det hen med,  at det skulle du selv have set da du var ude at se huset.? (kæresten og jeg)

Jeg har ikke nok erfaring med forsikringssager, til at kunne svare sikkert. Har dog hørt fra flere, at det er mere reglen end undtagelsen, at de afviser anmeldelser. Så det skal man ikke acceptere uden videre.

Men jeg har selv fået lavet tilstandsrapporter i forbindelse med salg, og der fortalte byggesagkyndig at forsikringsselskaberne er ret aggressive overfor ham/hende der har lavet rapporten, hvis der er forhold som de burde have set og noteret. I så fald kan de gå efter byggesagkyndig og hans ansvarsforsikring. Men i sådanne tilfælde skal de alligevel dække skaden og så kan de vælge at tage kampen bagefter og få penge fra byggesagkyndig (=regres).


Men igen, det hele er spekulationer nu og jeg ville parkere det indtil din byggesagkyndige har været der på fredag. Måske er konklusionen at det udelukkende er et kosmetisk issue og så er der jo ikke noget problem.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svar AllanE, dine indspark til det her, har været meget brugbare og givet lidt ro til sjælen👍 det sætter jeg pris på. 
Hej Notsohandy

I sådan et til fælde som jeres hus køb med de skader / fejl der er i huset og huse generelt,
er der rigtig mange mennesker der ikke vil se det. så det er helt normalt..
Eksempelvis. jeg har aflivet et støre Jorbærbed fordi jeg troede det var Brændenælder
Det er jo derfor der er fagfolk på de forskellige områder,

og desværre kan man ikke altid stole på en tilstandsrapport. og forsikringsselskaber. ejendomsmægler
Men det er jo en anden og meget lang snak.

Men jeg synds det er godt at Du/i har kontakt til en bygningssagkyndige. i jers tilfælde er det alle pengene vejr,
--------------------------------------------------------------------------------------
For at svare på din oprindelige spørgsmål.
Ned buning over alle vindure / døre det er SJUSK
en Tømrermester der er hans svendebrev værdigt. vil ikke montering vindure eller døre i vinduesholder  med så kraftige nedbøjninger i overlæggeren.

Da vindure og døre er ikke en bærende bygningsdel. så det skal laves, også selv om huset er fra 68 og det har holdt indtil nu. og det sikker vil holde mange år frem.
da det ikke sundt for huset. og kan og vil skabe andre problemer med tiden.

--------------------------------------------------------------------------------------
Som #Jenshøj# var inden på det er godt huset er malet. det gør det letter at ratte skaden på uden at det kan ses når det er udbedret.
Der synlig spær ude fra, det gør det let at understøtte og ratte op for Muren,

Og fugerne skal selvfølgelig skiftes efter en opretning af murværk.
udskifting af fuge vil ligger typisk omkring 45-55kr pr meter ved en Tømrermester eller en fugemand

--------------------------------------------------------------------------------------
Valg af håndværker. min erfaring vel og værket.
om det er Tømrer, Mure, Vvs, osv.
Så er små virksomheder Mellem 5-15 man´s virksomheder det sikrer valg.
har arbejdet i og med, både store om små.

Jeg håber får dig/ jer at jers ejerskifteforsikring vil dække. Selv om jeg tvivler. kryserfinger ;)

--------------------------------------------------------------------------------------
Men jeg har noget du skal huske at spørge din bygningssagkyndige om

Da omkring 70% af husene fra perioden 1960 til 1980 var oprindeligt med eternittag.
Eternittag er et Let tag, og det linger en "K21 teglsten" som er et tungt tag. som i har på huset.

Om det kan være vægtforskellen fra let til tungt tag, der er skyld i at de oprindelige overlægger ikke har været stærke nok.. hvis huset er født med et Let tag.

for så vil jeg mene at det er den Tømrermester det har udføret tagudskiftning i sin tid der har, der har pligt til at betale. udbredelse af skaden.
Som "Allan E" er inde på håndværker kan stilles til ansvar for de lort vi laver  
 

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Mcarpenter, tusind tak for et godt indspark og svar til min tråd, jeg vil helt sikkert tage udgangspunkt i dit svar mht. Om det kan være pga. Taget, jeg tror dog umiddelbart taget er fra husets oprindelse, da det har set bedre dage. Jeg er meget spændt på hvad han siger ved de tre nye terrasse døre hvor det buer kraftigt, da jeg tror de er smidt i uden en overligger og de kommer i forlængelse af to andre døre hvor der måske ligger en, da huset er født en dør og stort vindue der. Er det muligt at huset er lavet uden overlæggere ved vinduer? 🤔  Igen tak for svar og indspark til at vælge håndværkere det er høj klasse. 
Notsohandy89 skrev den 05-09-2021 19:34:10

Mcarpenter, tusind tak for et godt indspark og svar til min tråd, jeg vil helt sikkert tage udgangspunkt i dit svar mht. Om det kan være pga. Taget, jeg tror dog umiddelbart taget 

 Notsohandy velbekomme

Det ville komme meget bag på mig hvis de har sparet overligger væk i sin tid.
overligger er jo blevet brugt alt den tid man har bygget huse. for at trykfordele vægten fra taget. og ned i muren.

Det var der for jeg kom med det bud på at det kunne være en vægt forskellen mellen let og tungt tag. der ikke var blevet taget højde for. da det ikke er unormalt at lave en forstærkning over døre og vindure.
når man skifter fra let til tungt tag. for der vil hurtig blive 1, ton i forskel på vægten,
----------------------------------------------------------------------------
hvis det er "K21-tegl" som jeg synds det linger ud fra billedet, er det ikke ukrænkeligt at den er taget har det dårlig.  K21-tegl fra Lysbro Teglværk blev ringere og ringere frem til teglværkets lukning i 2001.

tros at det var en meget populære tegl-sten
----------------------------------------------------------------------------
Om det er overligger den er for dårligt opbygget
Om det er på grund af tagskift fra let til tungt.


Dem der har udført arbejdet "Selv gjort" "Handymand virksomheder "
mulighederne er mange.

En "Tømrermester" og "Mure Mester".
Burte kunne forudsige sådan et problem ville opstå.
hvis de normer det nu engang er ikke bliver overholdt.
de burte også nægte at skifte "Dør og Vindure" som de overligge  ser ud.
da det er farligt at skifte. uden at lave overliggerne først.
----------------------------------------------------------------------------
men det er jo alt sammen et gæt. ud-fra hvad man kan se på et billede.
Det er altid beder at se med egnen øjne.
jeg ville gerne høre hvad en Bygningssagkyndige hade og sige.

om han har et byd på hvorfor skaden er opstået.


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej så har jeg haft besøg af byggesagkyndig, han siger at der intet er at frygte og der slet ingen skader er ved vinduer og terrasse døre, han siger det er rent kosmetisk og udelukkende det, da hele taget bliver båret af indervæggen og der er en rem til det? og murstenene over diverse vinduer og terrasse dermed holder sig selv og at det allerhøjest vil få en grå anmærkning i en ny tilstands rapport, som vil nævne det kosmetiske og det vil være det! Jeg håber for alt i verdenen det er sandt og vi nu kan komme videre, pyhh en lettelse, han han tjekkede yderligere taget for at se om noget buede der / faldt sammen, det fandt han ingen tegn på!! 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også