NemID blir til MitID - hvordan?

Ja skulle angiveligt ske inden årsskiftet, med øget sikkerhed osv.

Allerede nu er der visse steder som beder mig "opdatere" når jeg vil bruge min nøgle-app på min telefon. Men på trods af den er under 1 mdr gammel (Oneplus Nord) så får jeg en fejl med at den ikke har en eller anden chip som man skal bruge til at scanne en chip i sit Pas, som ikke må være ældre end 2012.

De fleste sider virker dog endnu, med SMS-kode istedet. Men det blir sikkert også udfaset med NemID.

Så hvad gør jeg så ?

Mit sidste pas er for længst udløbet, da jeg ikke har været udenlands siden år 2003. og jeg har heller ingen anden officiel billede ID. Jeg har et de lavede i fængsel, men ved ikke helt om det kan tælle som ID officielt.

Dåbsattest er også gået tabt.

Så hvordan får jeg skiftet til det nye MitID?
Ja skulle angiveligt ske inden årsskiftet, med... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas, jeg bruger mitID og taster en kode ind på den app, jeg har på telefonen., Så, når jeg bruger den, er der en kode for at komme ind på f.eks. borgerservice, hvor jeg også læser min e-post, eller på banken.
Zigzag, der står ingen steder, at kodeviseren kommer fra Ældresagen. Du kan få din kodeviser i borgerservice i din kommune. Prøv dog at ringe til borgerservice og hør hvordan de stiller sig til at du ikke kan hente kodeviseren selv. du kan også vente til du får besked fra din bank.

fase
Måske taler vi forbi hinanden. Teksten før ju hu er et link til en artikel på dr.dk som jeg synes gør john larsens ord til
skamme. Alt det andet er jeg med på, men når en sikkerhedsexpert udtaler at hen har tænkt sig at vente længst muligt før han hopper på mit id så børnesygdommene er ovre inden han tilmelder sig.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har forgæves skrevet til NemID/MitID at deres app ikke kan klare at jeg har 2 nemID.
Jeg har lige fra starten haft 1 NemID til bank og 1 NemID til det offentlige.
Men hvis jeg bruger appen skal jeg samle mine 2 til 1...

Nu har jeg klaret mig med "talkort" indtil nu, men jeg venter svar på om jeg kan bestille 2 kodevisere, eller om appen bliver udviklet, så jeg kan bruge mine 2 forskellige indgange/koder.  
Jeg er åbenbart den eneste dansker der har sine penge for kære, til at stole på at det offentlige ikke bliver hacket (som der allerede er utallige historier om) og dermed giver kriminelle adgang til folks penge i diverse banker.
Jeg vil æde min gamle kasket på at det offentlige ikke erstatter de tab som befolkningen uundgåeligt vil få... i første omgang bliver det pengeinstitutterne der kommer til at sidde med regningen, og når den regning bliver tilstrækkelig stor, så vil vi se banker der enten drejer nøglen eller indfører gebyrer eller "selvrisiko".... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er bare sådan at set i lyste af statens utallige kuldsejlede it-projekter så har jeg en dyb mistro til til deres mit id. Bare se hvor længe de trak den med at svindlere brugte keyloggere, de var blevet advaret utallige gange uden at gøre noget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas, jeg så ikke at  der var et link før juhu juhu. Jeg plejer at lave de links, jeg henviser til, med fed skrift. Nu har jeg læst linket
Pin Henrik, hvorfor har du to nemid konti? Jeg går ud fra, at det er personlige konti. Det er første gang, jeg hører om den form for nemid. Så vidt jeg er orienteret kan du ikke have mere end en konto, som tilhører dig, på den samme app.der i mod skulle det være muligt at tre benytter samme app med forskellige konti.

fase
Annonce
Da de indførte NemID fik jeg 2 separate NemID, og det var der ingen problemer i, og har fungeret upåklageligt. Det eneste der drillede var at jeg skulle have styr på hvilket papkort jeg skulle bruge til hvad... foruden at der selvfølgelig er 2 sæt password og brugerID   
Jeg valgte da de indførte NemID at få 2 forskellige, så mine penge ikke blev berørt af det offentlige og omvendt.
Min kone har også 2 konti/password/brugerID/papkort.  
Det eneste jeg lige nu kan finde på hjemmesiden der handler om 2 NemID står nederst på denne side.
Klik her. 
Og de skriver også at hvis jeg vil have en nøgleviser, skal jeg bestille en til hver af mine NemID.
Klik her.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du skriver, at både du og din kone har to NemID konti for ikke at blande det offentlige og jeres bank sammen. NemID er jo blot  en måde at identificere/bekræfte, at det er dig og ikke en anden, som prøver at komme i forbindelse med din bankkonto eller oplysninger på borger.dk eller sundheds oplysninger. Kort beskrevet oplysninger, som kun vedrører dig, og den der har registreret oplysningerne.
Jeg kan fortælle, at det er muligt at logge på to bankkonti med samme NemID, hvis begge konti er i samme bank(jeg har ikke prøvet med to forskellige banker), men det er komplet umuligt at få adgang til de to konti på samme log on. Dette fortæller, at NemID kun bruges til at verificere/bekræfte, at du er den du udgiver dig for. Det samme gælder for MitID, hvor passwordet er flyttet over på den app, du har på din telefon. Du kan også vælge en kodeviser, som kan fås gratis på borgerservice. Det anbefales i øvrigt at have begge dele, så man i tilfælde af, at man får en ny telefon eller kodeviseren bliver væk, kan bekræfte over for MitID, at man er den, man udgiver sig for. Batteriet i kodeviseren er beregnet til at vare i 10 år.

fase
Zigzag skrev den 01-11-2021 15:40:35

Nu står der at denne her "kodeviser" kommer fra Ældresagen... men hvad så hvis man ikke er ældre - men blot handicappet? Altså så det eksempelvis ikke er muligt at møde op på kommunens borgerservice personligt?

 Gem bekymringerne til de er lidt mere faktuelle. Der er planer for de fleste scenarier.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja jeg afventer min bank siger "så det nu" så. GG
Fabrin skrev:
NemID er jo blot  en måde at identificere/bekræfte, at det er dig og ikke en anden, som prøver at komme i forbindelse med din bankkonto eller oplysninger på borger.dk eller sundheds oplysninger. Kort beskrevet oplysninger, som kun vedrører dig, og den der har registreret oplysningerne.

Men det er jo netop derfor jeg har valgt at skille de to ad.
Hvis nogen kan hacke kommunen/skat/lægehuset/kørekort/sunhed dk eller andre offentlige steder og dermed få mine passwords og adgangskoder, så er skridtet til at tømme bankkontoen ikke ret lang hvis det er samme koder der bliver brugt begge steder.
Vi har hørt om keystroke trackere der blev brugt på offentlige computere og derefter kunne der bestilles nye kodekort, som så kunne fiskes op af postkassen uden at offeret fandt ud af det før det var for sent og bankkontoen var tom.
Well, hos mig ville hackerne så ikke kunne komme ind på min bank, fordi jeg har 2 "nye" koder de skal knække   

Alle steder skrives der om at du ikke skal "genbruge" passwords og adgangskoder til flere steder, men derimod gøre dem sikre ved at bruge både bogstaver, tegn og tal, så maskiner ikke kan lure dem. Så kan det jo undre mig at man siger det modsatte til befolkningen i dette tilfælde

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis