NemID blir til MitID - hvordan?

Ja skulle angiveligt ske inden årsskiftet, med øget sikkerhed osv.

Allerede nu er der visse steder som beder mig "opdatere" når jeg vil bruge min nøgle-app på min telefon. Men på trods af den er under 1 mdr gammel (Oneplus Nord) så får jeg en fejl med at den ikke har en eller anden chip som man skal bruge til at scanne en chip i sit Pas, som ikke må være ældre end 2012.

De fleste sider virker dog endnu, med SMS-kode istedet. Men det blir sikkert også udfaset med NemID.

Så hvad gør jeg så ?

Mit sidste pas er for længst udløbet, da jeg ikke har været udenlands siden år 2003. og jeg har heller ingen anden officiel billede ID. Jeg har et de lavede i fængsel, men ved ikke helt om det kan tælle som ID officielt.

Dåbsattest er også gået tabt.

Så hvordan får jeg skiftet til det nye MitID?
Ja skulle angiveligt ske inden årsskiftet, med... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mit id er først og fremmest en ap til smartphone står der. telefoner går i stykker de bliver væk eller bliver stjålet. Hvad gør man så? det står der ikke noget om. Men egentlig skal alle vel ha en kodeviser selvom de skriver at den er til dem som ikke kan bruge sin telf eller tablet. Skal man dokomentere at man ikke kan bruge en smartphone eller er det frit valg?  Noget andet jeg ikke forstår. Hvordan kan kodeviseren og min computer snakke sammen? Hvordan kan systemet vid hvis jeg feks kommer til at trykke på kodeviseren uden at skulle bruge den?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er ikke anderledes end i dag. Smider du dit nuværende nøglekort væk, kan du ikke få adgang i den periode der går, indtil du får et nyt nøglekort.
I forhold til kodeviser, så taler den ikke sammen med din computer. Systemet kan se, hvis den kode du har indtastet ikke er den forventede. I så fald vil det bede dig om endnu en kode fra kodeviseren, som det så tjekker er den kode der burde følge efter den du først indtastede. Dermed er det synkroniseret igen.
Som jeg forstår det, kan alle bestille en kodeviser, men sikkerheden og brugervenligheden er højere ved mobilløsningen, så det er nok de færreste, der vælger at gøre det.
Ok nu har jeg ikke brugt mobilløsningen. Bla mobilen har du med alle steder. mit nøglekort bruger jeg kun her hjemme. Det kan hende at jeg har det med på ferie men så er det på hotellet. Jeg sidder heller ikke og laver transaktioner på net bank på min mobil. det er simpelt hen for småt. Men kan jeg få en kodeviser så er det ok med mig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du kan få en kodeviser, som udover at vise koden kan læse den op på dansk, engelsk og grønlandsk. Den er mest beregnet til svagtseende.

Her er vist de muligheder, der er for at kunne identificere sig over for MitId systemet. De viste billeder er fra ældresagens oplysningskampagne.

fase
Kodeviseren virker ved at den har et ur internt og koden er så tidsbestemt. Nogen gange kan kodeviser og det centrale system blive uenige om hvad klokken er også er der en mekanisme hvor man indtaster to koder i træk også kan systemet rekalibrere.

Teknologien er ikke ny, den har været brugt i mange år til fx fjernadgang/VPN med behov for sikker to-faktor godkendelse. Jeg har selv haft sådan en dingenot i forskellige sammenhænge.

Personligt vælger jeg så en app hvor man ikke skal slæbe rundt på ekstra dingenoter, men det er jo personlige præferencer

Ask
Annonce
At brokke sig og være bange for den ukendte fremtid er da ok for mange.
De fleste vil dog være bedre tjent med at vente, og så se om det virkelig er et problem.
Banken kontakter dig når MitID er aktuelt. Har du problemer til den tid, er der masser af hjælp at få, og spørgsmålene er til den tid mere faktuelle.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 29-10-2021 07:37:33

At brokke sig og være bange for den ukendte fremtid er da ok for mange.
De fleste vil dog være bedre tjent med at vente, og så se om det virkelig er et problem.
Banken kontakter dig når MitID er aktuelt. Har du problemer til den tid, er der masser af hjælp at få, og spørgsmålene er til den tid mere faktuelle.

 MitId skulle være sikkert Ju Huu Ju Huu


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når du tastede dit brugernavn ind på NemID, var det synligt for enhver, og var det dit CPR nr. var det også synligt, så en evt. snyder kunne opsnappe det og bruge det. Ved MitID må du ikke bruge dit CPR nr., eller noget der kunne ligne.
Du kan i dag få en gratis kodeviser på Borgerservice. Desuden anbefales det at have både en app på telefonen og en kodeviser, så man i tilfælde af og udskiftning af telefon eller tab af det ene eller andet, så man kan komme på mit id igen. Hvis du i dag taber dit papkort, skal du også have et nyt og en midlertidig kode for at kunne aktivere det ny kort.
For at kunne bruge MitID skal du også bruge to ting, nemlig dit brugernavn og en bekræftelse på, at det er dig. Bekræftelsen består i, at du bruger din app på telefonen eller koden fra kodeviseren. Hvis du mister begge dele til samme person, kræver det stadig at denne kender dit brugernavn og f.eks. koden til din app på telefonen.
Jeg har brugt MitID siden det kom frem, og synes det fungerer fint. 

fase
Hej jeg synes bare det er interessant at der allerede er så vidt jeg kan se 3 sikkerhedseksperter som stiller spørgsmål ved sikkerheden. Og at digitaliseringsstyrelsen allerede nu er i gang med at lappe sikkerheds huller.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nu står der at denne her "kodeviser" kommer fra Ældresagen... men hvad så hvis man ikke er ældre - men blot handicappet? Altså så det eksempelvis ikke er muligt at møde op på kommunens borgerservice personligt?
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis