NemID blir til MitID - hvordan?

Ja skulle angiveligt ske inden årsskiftet, med øget sikkerhed osv.

Allerede nu er der visse steder som beder mig "opdatere" når jeg vil bruge min nøgle-app på min telefon. Men på trods af den er under 1 mdr gammel (Oneplus Nord) så får jeg en fejl med at den ikke har en eller anden chip som man skal bruge til at scanne en chip i sit Pas, som ikke må være ældre end 2012.

De fleste sider virker dog endnu, med SMS-kode istedet. Men det blir sikkert også udfaset med NemID.

Så hvad gør jeg så ?

Mit sidste pas er for længst udløbet, da jeg ikke har været udenlands siden år 2003. og jeg har heller ingen anden officiel billede ID. Jeg har et de lavede i fængsel, men ved ikke helt om det kan tælle som ID officielt.

Dåbsattest er også gået tabt.

Så hvordan får jeg skiftet til det nye MitID?
Ja skulle angiveligt ske inden årsskiftet, med... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ROFL ;)
Mit billede handler om at der på diverse medier bliver spurgt om alskens ting, hvis eneste formål er at danne sig et billede af hvem du er og måske derudfra gætte på oplysninger som adgangskoder mm.
Langt de fleste mennesker laver/bruger koder de kan huske, og derfor er det nærliggende at vide om deres skole, job, alder, husdyrnavne, mors/fars navn osv osv.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok pink  jeg blev ikke meget klogere, men du har sikkert ret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det handler om at du ikke afslører alle de personlige oplysninger som ved første øjekast virker harmløse.

Rigtigt mange mennesker laver diverse koder, så de selv kan huske dem, og dermed bruger ting der står dem nær.

Det kunne feks være at din i din adgang til lavdetselv indgår navnet på din hund eller kone, så ville en "tyv" have lettere ved at lure den ved at have lokket de oplysninger ud af dig et andet sted, feks på facebook eller en "spørgeskema undersøgelse" uden at du i øvrigt ser en sammenhæng.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
ROFL ikke ROLF bertyder Rolling Othr Flor Laguing out loud.

Altså trille rundt på gulvet af grin på dansk.-

Altså lidt det samme som LOL bar MERE.

Men du kender måske heller ikker udtrykket Lol?
Zigzag skrev den 02-11-2021 18:35:09

ROFL ikke ROLF bertyder Rolling Othr Flor Laguing out loud.

Altså trille rundt på gulvet af grin på dansk.-

Altså lidt det samme som LOL bar MERE.

Men du kender måske heller ikker udtrykket Lol?

 Nå det er jo bare en totalt ligegyldig kommentar.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
PinkHenrik skrev den 02-11-2021 14:13:51

Fabrin skrev:
NemID er jo blot  en måde at identificere/bekræfte, at det er dig og ikke en anden, som prøver at komme i forbindelse med din bankkonto eller oplysninger på borger.dk eller sundheds oplysninger. Kort beskrevet oplysninger, som kun vedrører dig, og den der har registreret oplysningerne.

Men det er jo netop derfor jeg har valgt at skille de to ad.
Hvis nogen kan hacke kommunen/skat/lægehuset/kørekort/sundhed dk eller andre offentlige steder og dermed få mine passwords og adgangskoder, så er skridtet til at tømme bankkontoen ikke ret lang hvis det er samme koder der bliver brugt begge steder.
Vi har hørt om keystroke trackere der blev brugt på offentlige computere og derefter kunne der bestilles nye kodekort, som så kunne fiskes op af postkassen uden at offeret fandt ud af det før det var for sent og bankkontoen var tom.
Well, hos mig ville hackerne så ikke kunne komme ind på min bank, fordi jeg har 2 "nye" koder de skal knække   

Alle steder skrives der om at du ikke skal "genbruge" passwords og adgangskoder til flere steder, men derimod gøre dem sikre ved at bruge både bogstaver, tegn og tal, så maskiner ikke kan lure dem. Så kan det jo undre mig at man siger det modsatte til befolkningen i dette tilfælde

 Henrik, når jeg skriver at NemID og snart MitID er en måde, at kontrollere om det er Henrik, der prøver at komme ind i systemet på, så bygger systemet på, at du indtaster et brugernavn (man regner med at 80% bruger deres cpr nr., fordi de fleste kan huske, hvornår de er født). Udover brugernavnet indtaster du en kode. Når du er kommet så langt indtaster du en kode fra dit papkort eller kodeviser, den kode skifter hver gang, du logger ind. Så hvis du ikke udleverer dit papkort eller kodeviser stopper festen her, for det kræver to ting for at låse op, nemlig brugernavn og kode samt papkort eller kodeviser for at komme ind på bank eller det offentlige. Når du læser om personer, der har fået afluret deres brugernavn og kode ved brug af en computer på f.eks. biblioteket, mangler der stadig koden fra papkort eller kodeviser. 

Hvis personer udleverer et billede af papkortet, har man været i mine øjne været for godtroende, det samme gælder, hvis en person ringer og beder om koder og oplysninger om kontokort. Jeg låner heller ikke mit Dankort med tilhørende pinkode ud.
Der er den mulighed, at du på din MitID, så vidt jeg er orienteret, kan logge på med op til tre konti.
Med hensyn til at maskiner ikke kan aflure kombinationer af bogstaver og tal, er du helt forkert orienteret, for selvfølgelig kan maskinen og dermed keyloggere aflure begge dele. I en computer findes der ikke bogstaver og tal. Alt er tal.
Fjernsyn og aviser fremstiller sommetider tingene i en lidt simplificeret form. 

fase
Zigzag skrev den 02-11-2021 18:35:09

ROFL ikke ROLF bertyder Rolling Othr Flor Laguing out loud.

Altså trille rundt på gulvet af grin på dansk.-

Altså lidt det samme som LOL bar MERE.

Men du kender måske heller ikker udtrykket Lol?

 ROFL betyder nu blot “Rolling On Floor Laughing” uden out loud.

Se gerne https://www.howtogeek.com/745082/what-does-rofl-mean-and-how-do-you-use-it/

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jaok ay jeg burde naturligvis have taget variantenen ROFLMAO med gg

Ikke et at det har nogen særlige betydning for en debat eller en chat eller noget, det er bare alm sprog nu om dage ;) Især bland unge.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis