NemID blir til MitID - hvordan?

Ja skulle angiveligt ske inden årsskiftet, med øget sikkerhed osv.

Allerede nu er der visse steder som beder mig "opdatere" når jeg vil bruge min nøgle-app på min telefon. Men på trods af den er under 1 mdr gammel (Oneplus Nord) så får jeg en fejl med at den ikke har en eller anden chip som man skal bruge til at scanne en chip i sit Pas, som ikke må være ældre end 2012.

De fleste sider virker dog endnu, med SMS-kode istedet. Men det blir sikkert også udfaset med NemID.

Så hvad gør jeg så ?

Mit sidste pas er for længst udløbet, da jeg ikke har været udenlands siden år 2003. og jeg har heller ingen anden officiel billede ID. Jeg har et de lavede i fængsel, men ved ikke helt om det kan tælle som ID officielt.

Dåbsattest er også gået tabt.

Så hvordan får jeg skiftet til det nye MitID?
Ja skulle angiveligt ske inden årsskiftet, med... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fabrin skrev:
Henrik, når jeg skriver at NemID og snart MitID er en måde, at kontrollere om det er Henrik, der prøver at komme ind i systemet på, så bygger systemet på, at du indtaster et brugernavn (man regner med at 80% bruger deres cpr nr., fordi de fleste kan huske, hvornår de er født). Udover brugernavnet indtaster du en kode. Når du er kommet så langt indtaster du en kode fra dit papkort eller kodeviser, den kode skifter hver gang, du logger ind. Så hvis du ikke udleverer dit papkort eller kodeviser stopper festen her, for det kræver to ting for at låse op, nemlig brugernavn og kode samt papkort eller kodeviser for at komme ind på bank eller det offentlige. Når du læser om personer, der har fået afluret deres brugernavn og kode ved brug af en computer på f.eks. biblioteket, mangler der stadig koden fra papkort eller kodeviser.

Det er her det så går galt, for ved at lure kode og password har man som hacker mulighed for at bestille et nyt kodekort, da det er det eneste du bliver spurgt om for at bestille nyt kodekort.
Så stiller hackeren sig på lur ved din postkasse og fisker det bestilte kort op og vupti så er der fri adgang til pengene....
Du får som bruger ikke en besked om at der er blevet bestilt et nyt kort og du dermed kan leve i lykkelig uvidenhed indtil kontoen er tom   

Ja det er rigtigt at keylockere registrer alle typer tegn du måtte bruge, så her betyder det ikke noget om du bruger en simpel kode eller ultra avanceret.
Men det der var min pointe med det billede er at mange mennesker laver koder de kan huske og samtidigt udlevere de de samme oplysninger i en anden sammenhæng og så bliver gættelegen alt andet lige meget nemmere, når der ikke har været en keylocker i brug.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
efry skrev den 03-11-2021 19:55:43

Ifølge dagens udgave af Rokokkoposten (bag betalingsmur) har Digitaliseringsstyrelsen besluttet, at man skal logge på mitID med nemID. Måske det kan berolige nogen.

 Bortset fra de der ved hvad Rokokoposten er 🥳


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det går jeg ud fra, at de fleste ved.
Ligesom ATS vist er et kendt begreb.

Zigzag skrev den 03-11-2021 23:05:04

Jeg ved hverken hvad Rokoko-posten eller ATS er ? Uddybning?

 Det er satire rubrikker i Politiken. 


fase
Javel, Så fin er jeg ikke, jeg har kun råd til gratis-aviser ;)
S. Fabrin skrev den 03-11-2021 23:26:54

 Det er satire rubrikker i Politiken. 

 Rokokoposten er bare i Berlingske: https://www.berlingske.dk/rokokoposten/rokokoposten-lapper-sikkerhedshul-fremover-skal-man-bruge-nemid-for


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nå ja så i Berlingeren.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis