Pris på ny gruppetavle virker dyr

Hej Lav det selv.

Jeg har før fået utrolig god og kompetente råd herindefra ifm med ønske om transientbeskyttelse så jeg vil lige prøve igen :-)

Efter at have gennemgået el-tavlen grundigere med aut- installatør er det blevet tydeliggjort at der er flere ting der ikke er lovligt lavet og aldrig har været det. (selvom det oprindeligt er lavet af autoriseret el-installatør med kvittering for 15 år siden og senest med nye faser af Radius i 2016 ). Det aut. instlaatør firma findes dog ikke mere så man kan vel ikek hente noget erstatning ?

Det drejer sig om:
  1.  At gruppetavlen fra Häger mangler bagbekædning og sidder direkte på træunderlag.
  2. At nullingen er udført med for tynd PEN leder (1,5mm2) og samlet direkte i HPFI i stedet for at gå fra måler til jord-skinne/plint og så derfra til HPFI med min 10mm2 leder.
Sidstnævnte burde let kunne fikses men siden der skal ny gruppetavle grundet pkt. 1 så skal hele baduljen overholde de nyeste krav i Installationsbekendtgørelsen.
Så vi har fået tilbud på en ny Gruppetavle så nullingen udføres med korrekt leder kvadrat og efter nyeste regler:
  • LK UG18
  • 1x HFPI + 1x Kombirelæ
  • 8x automatksikringer eller alm sikringer hvis automatsikringer ikke kan benyttes.
  • 1x transientbeskyttelse
  • ledning og mærkning
Den skal installatøren have 10.000 DKK for at sætte op alt i alt (tilbud på skrift ikke overslag)

Jeg kan selv finde en færdigmonteret gruppetavle fra LK med de ting til ca. 1800 kr.  Kan det virkelig passe at der skal bruges så mange timer på at hive ledninger ud og sætte dem i igen i den nye tavle?
skal der billeder til for at vurdere må i endelig sige til.

Lokationen er Frederiksberg/ City-EL/København. Så nulling er godkendt

Love er minimniveauet
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan købe tavlen til 1800 kr., har du muligheden for at bede ham sætte den op og montere den på timeløn. Det er selvfølgelig en forudsætning, at installatøren vil montere det materiel, du har købt.

fase
Det er tit dillemaet med den slags.

Fx får du heller ikke en automekaniker til at montere nye dæk på din bil, medmindre du også har købt dækkende af ham.

Altså du kan jo godt prøve med en anden, men jeg tror ikke svaret bliver meget anderledes, samt han bil insisterer på eget grej, ikke noget du selv har indkøbt.
uden at være 100 % sikker , mener jeg at montering på træunderlag  , hvis det er lavet mens det var tilladt , er helt lovligt
det er der stadig mange steder , inc min , og der har enda været tilsyn på for et par år siden
En del af af det der skal få firmaet til at fungere er fortjeneste, men prøv en anden installatør, måske vil han montere. En anden løsning er at få det lavet for regning. Når der skal gives tilbud, er man nødt til at indregne alt.

fase
Vores tavle er et decideret kludetæppe af gamle og nye grupper, men ok jf hus-installatøren. Jeg fik tre tilbud på sanering til én ny tavle med ekstra HPFI og med specifikation af ønsket materiel (schneider). Priserne spændte fra 10K til 18K. Så mit forslg vil være at lave en detaljeret beskrivelse af hvad du vil have lavet og så få nogle bud. Kombiner evt din fine beskrivelse herover med nogle billeder og send det hele til 4-5 installatører
Annonce
Man må maks indhente tilbud fra 3 firmaer når der som her er tale om det der hedder underhånds tilbud.
Det er noget andet med indbudt eller offentlig licitation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som privat må du indhente alle de tilbud du måtte ønske, Link
Men om det så giver mening er så noget andet, da man skal huske på at budgiveren også har omkostninger med at give et tilbud
God aften
Mini me

Ja det ville sgu være underligt:

Fx jeg mangler en indbo forsikring, eller jeg har lige fået hund, så en hundeforsikring... så må jeg kun spørge 3 forskeliige forsikringsselvskaber om en pris på dette`?

Er vist en Molbo-historie.
Det bliver sjælden billiger af at indhente tilbud på småopgaver, håndværksmestrene regner ikke ud i detaljer med småopgaver, men ud fra erfaringen, plus en pæn sjat oven i til uforudsete ting.
Jeg har god erfaring med at bruge håndværkere man stoler på, og få det lavet på timeløn, så betaler man for det der bliver lavet og ikke mere.
 

Vi prøver igen, i morgen --
Zigzag skrev den 21-07-2021 02:15:16

Fx jeg mangler en indbo forsikring, eller jeg har lige fået hund, så en hundeforsikring... så må jeg kun spørge 3 forskeliige forsikringsselvskaber om en pris på dette`?
En forsikring er ikke en håndværkeropgave, så det kan du ikke sammenligne.

fase
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis