Pris på ny gruppetavle virker dyr

Hej Lav det selv.

Jeg har før fået utrolig god og kompetente råd herindefra ifm med ønske om transientbeskyttelse så jeg vil lige prøve igen :-)

Efter at have gennemgået el-tavlen grundigere med aut- installatør er det blevet tydeliggjort at der er flere ting der ikke er lovligt lavet og aldrig har været det. (selvom det oprindeligt er lavet af autoriseret el-installatør med kvittering for 15 år siden og senest med nye faser af Radius i 2016 ). Det aut. instlaatør firma findes dog ikke mere så man kan vel ikek hente noget erstatning ?

Det drejer sig om:
  1.  At gruppetavlen fra Häger mangler bagbekædning og sidder direkte på træunderlag.
  2. At nullingen er udført med for tynd PEN leder (1,5mm2) og samlet direkte i HPFI i stedet for at gå fra måler til jord-skinne/plint og så derfra til HPFI med min 10mm2 leder.
Sidstnævnte burde let kunne fikses men siden der skal ny gruppetavle grundet pkt. 1 så skal hele baduljen overholde de nyeste krav i Installationsbekendtgørelsen.
Så vi har fået tilbud på en ny Gruppetavle så nullingen udføres med korrekt leder kvadrat og efter nyeste regler:
  • LK UG18
  • 1x HFPI + 1x Kombirelæ
  • 8x automatksikringer eller alm sikringer hvis automatsikringer ikke kan benyttes.
  • 1x transientbeskyttelse
  • ledning og mærkning
Den skal installatøren have 10.000 DKK for at sætte op alt i alt (tilbud på skrift ikke overslag)

Jeg kan selv finde en færdigmonteret gruppetavle fra LK med de ting til ca. 1800 kr.  Kan det virkelig passe at der skal bruges så mange timer på at hive ledninger ud og sætte dem i igen i den nye tavle?
skal der billeder til for at vurdere må i endelig sige til.

Lokationen er Frederiksberg/ City-EL/København. Så nulling er godkendt

Love er minimumsiveauet
Hej Lav det selv. Jeg har før fået utrolig god og... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 25-07-2021 23:28:52

Jeg har nu forstørret billedet op og kan godt se en blå ledning i jordplinten og en blå ledning i HPFI-/RCD relæet.
Jeg har svært ved at tro at Radius lavede andet end trække det ny forsyningskabel og afsluttede det i klemrækken til måleren. Om Radius også trak ledninger til RCD relæet, kan jeg ikke udtale mig om, men jeg tvivler. Derudover monterede Radius også måleren og plomberede den. Det er deres måler/ pengekasse.
Det er ikke normalt at forsyningen laver noget efter klemmekassen. Det er installationsarbejde og dermed installatørens område.
At det kan lade sig gøre at udskifte bagpladen på 5 - 10 min. er simpelthen ikke sandt. Ham, der har fortalt dig det, omgås sandheden meget lemfældigt for at sige det mildt.
Selvfølgelig skal du betale for kørslen frem og tilbage, hvem skulle ellers? Det er så blevet mere moderne at udspecificere kørslen og brug af bil og have en mindre timeløn, så kunden kan se, hvad der betales for. Det har været et kundeønske at fakturere på den måde.

 Radius trak også de tre faser og den blå PEN leder fra måler til HPFI. For inden de kom gik der kun et enkelt sort kabel ind i den (1 fase) og den blå var en lidt anden blå farve.

Det tynde 1,5mm2 PEN leder genmonterede de. Den sad der i forvejen.

Tror bare jeg efter flere år i konsulentverdenen for vidensarbejde har vænnet mig til at man kun kan fakturere kunder for de timer men arbejder for dem. Og ikke timer der ikke are brugt på reelt arbejde for dem.

Elektrikeren sagde at det tog ca 10 minutter at hove ledningerne ud, ca 5-10 minutter at enten sætte bagpladen på eller skrue de 4 skruer ud og sætte den nye identiske op og så sætte ledningerne in i alle tingene igen. Så efter at have udfordret ham lidt ændrede han det til 15-30 minutter. Hvilket er mere end 100% stigning. tror bar eikek jeg er særligt heldige med de der håndværkere haha.

Der er vel ikke nogen der kan anbefale en rigtig god elektriker i KBH med orden i sagerne som laver alt lovligt og også gerne lidt håndværksmæssigt pænt?


Love er minimumsiveauet
Tror bare jeg efter flere år i konsulentverdenen for vidensarbejde har vænnet mig til at man kun kan fakturere kunder for de timer men arbejder for dem. Og ikke timer der ikke are brugt på reelt arbejde for dem
 
Du har en urealistisk tilgang til håndværkere arbejde.

Når elektrikkeren kører hjemmefra firmaet og til din adresse arbejder han da også for dig og den tid skal du betale. Det kan være at du ikke kan se ham da han er i en bil på vej men det er da dig han arbejde for - Derfor er det naturligvis også dig der skal betale for arbejdslønnen. I praksis vil du derfor aldrig få en regning på mindre end 1-2 timer fra en håndværker selvom arbejdet ved dig måske kun tager 15 min.
Allerede ved at du har ringet og diskuteret sagen indgående med elektrikeren og han har måtte sætte sig ind i sagen og din installation har sikkert brugt de første 20 min for elektrikeren.

Ved videns arbejde er konsulenten ofte på bag et skrivebord og der er ikke tid til transport, fremskaffelse af reservedele mm. men selv her fakturerer man vel ofte spildtiden til kunden. Hvis en konsulent har arbejdet på en sag en hel arbejdsdag bliver der vel faktureret 8 timer til kunden uagtet at konsulenten har brugt 15 min af arbejddagen på at hente kaffe, 20 min på rygepause/snak med kollegaer og 10 min på toilettet osv og dermed reelt har brugt 1 time dagligt på andet end kundens direkte sag.
 
Hensan skrev den 26-07-2021 14:38:28

Du har en urealistisk tilgang til håndværkere arbejde.

Når elektrikkeren kører hjemmefra firmaet og til din adresse arbejder han da også for dig og den tid skal du betale. Det kan være at du ikke kan se ham da han er i en bil på vej men det er da dig han arbejde for - Derfor er det naturligvis også dig der skal betale for arbejdslønnen. I praksis vil du derfor aldrig få en regning på mindre end 1-2 timer fra en håndværker selvom arbejdet ved dig måske kun tager 15 min.
Allerede ved at du har ringet og diskuteret sagen indgående med elektrikeren og han har måtte sætte sig ind i sagen og din installation har sikkert brugt de første 20 min for elektrikeren.

Ved videns arbejde er konsulenten ofte på bag et skrivebord og der er ikke tid til transport, fremskaffelse af reservedele mm. men selv her fakturerer man vel ofte spildtiden til kunden. Hvis en konsulent har arbejdet på en sag en hel arbejdsdag bliver der vel faktureret 8 timer til kunden uagtet at konsulenten har brugt 15 min af arbejddagen på at hente kaffe, 20 min på rygepause/snak med kollegaer og 10 min på toilettet osv og dermed reelt har brugt 1 time dagligt på andet end kundens direkte sag.
 

Ja åbenbart er håndværkerarbejde væsentligt anderledes på det punkt end enhver anden konsulentarbejde. SÅ kan godt forstå håndværkere tjener så gode penge :-) Men ligefrem at kalde det "naturligvis" er vidt i overkanten. Det er jo blot noget man i branchen har valgt. Ligesom man i mange andre brancher ikke skal betale for evt transport konsulent matte have brug for at foretage. At jeg bruger to time til og fra arbejde skal min arbejdsgiver jo helel rikek betale for. Medmindre jeg kan arbejd ei toget. Så er det en del af arbejdstiden.

Jeg har godt nok aldrig oplevet konsulent fakturere 7,5 timer (en arbejdsdag) hvis han/hun har brugt 20 minutter på rygepause eller andet. Men kun det eksakte antal timer der er arbejde tpå kundens opgave opdelt i påbegyndt halve timer og med logning i system. Inkl. ting man berettiget må forvente er en del af dagligdagen dvs toiletbesøg og de i eventuelle overenskomster eller på arbejdspladsen kotyme mht pauser.

Godt nok lidt off-topic ift det oprindelige emne. Men vi er nok bare enige om at være uenige lige på dette punkt :-)

Jeg engagerer den aut. installatør jeg omtalte som alligevel skulle lave en masse i nabolaget med mit egne indkøbte stumper. På regning for 1 time. inkl gennemtjek af evt andre fejl og mangler. Uden kørsel og alskens finurlige afgifter. Prisen er også ok og er self inkl. moms medmindre der oplyses andet(der må jo ikek oplyses ex-moms priser til privatkunder). Men tror jeg engagerer en faglærer fra teknisk skole eller ingeniør næste gang der skal laves større ændringer - så e rman nok mere sikker på de re rorden i sagerne.

takker for alle svarene. Fedt at man kan lære lidt om tingene undervejs :-)


Love er minimumsiveauet
Nu kommer vi nærmere til sandheden angående montering af bagpladen ca. 30 minutter plus kørsel frem og tilbage.
Du har en urealistisk tilgang til konsulentarbejde, selvom du påstår at have kendskab til vidensbaseret arbejde. Det tager ca. 7 år at få en installatøreksamen med tilhørende tilladelser. Konsulenter får i den grad deres arbejde betalt i mindst lige så høj grad som håndværkere, det ses af den fakturede pris. Jeg er i høj grad enig med Hensans indlæg.
Jeg ser lige dit svar på Hensans indlæg. Selvfølgelig betaler kunden for dine rygepauser, toilet besøg og andet sagen uvedkommde. Hvem skulle ellers betale. Hvorfor tror du at en tilstandsrapport koster flere tusinde kr. for en times arbejde på stedet. Der bliver betalt for kørsel osv. af kunden, hvem ellers. Jeg er ikke vidende om, hvilken form for konsulentvirksomhed du bevæger dig i, så det kan jeg ikke udtale mig om.

fase
S. Fabrin skrev den 26-07-2021 15:07:37

Nu kommer vi nærmere til sandheden angående montering af bagpladen ca. 30 minutter plus kørsel frem og tilbage.
Du har en urealistisk tilgang til konsulentarbejde, selvom du påstår at have kendskab til vidensbaseret arbejde. Det tager ca. 7 år at få en installatøreksamen med tilhørende tilladelser. Konsulenter får i den grad deres arbejde betalt i mindst lige så høj grad som håndværkere, det ses af den fakturede pris. Jeg er i høj grad enig med Hensans indlæg. 

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige S.Fabrin. Men nej. Jeg har ikke en urealistisk tilgang. Det kan godt være du og Hensan mener det. Men det er jo ikke ens betydende med at det er sådan det forholder sig :-)

Jeg fortalte blot om mine erfaringer. Med de konsulenter jeg har arbejdet med og det de har fortalt mig. Det jeg har set i systemlogs og fakturaer. Der findes jo også mange slags vidensarbejde. Måske er kotyme forskelligt inden for forskellige bremser. Jeg påstår ikke at have kendskab til vidensbaseret arbejde. Jeg skrev jeg havde det, ikke at jeg påstod at have det. Lille sprogforskel ;-)

Men det er da også interessant at se hvor store forskelle der er på fx konsulentarbejde inden fordesign, reklame og kommunikationsbranchen og så håndværksarbejde. Der er meget gratis og ufaktureret konsulentarbejde ifm med tilbudsafgivning inden de førnævnte brancher (inkl ulønnet praktik eksempelvis). Konkurrencen er simpelthen benhård.

Love er minimumsiveauet
Annonce
Jeg kender lidt til andre fag også. Jeg hyrede en advokat til at hjælpe mig med at byde ved en tvangs auktion. Han sendte kopi til mig på mail, på hele salgs opstillingen. Den havde jeg naturligvis set på nettet så det var blot en kopi af det som hans sekretær sendte til mig på mail.
Derefter skulle vi mødes i retten til auktionen. Han havde vel ca. 30-35  minutters kørsel.
Vi mødtes og hilste på hinanden og på vej ind i lokalet så vi et skilt "auktionen er aflyst" Var der vel ialt 5-10 minutter sagde pænt farvel og han kørte sandsynligvis hjem.
Der kom en regning på præcis 10.000,00 kr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-07-2021 23:59:33

Jeg kender lidt til andre fag også. Jeg hyrede en advokat til at hjælpe mig med at byde ved en tvangs auktion. Han sendte kopi til mig på mail, på hele salgs opstillingen. Den havde jeg naturligvis set på nettet så det var blot en kopi af det som hans sekretær sendte til mig på mail.
Derefter skulle vi mødes i retten til auktionen. Han havde vel ca. 30-35  minutters kørsel.
Vi mødtes og hilste på hinanden og på vej ind i lokalet så vi et skilt "auktionen er aflyst" Var der vel ialt 5-10 minutter sagde pænt farvel og han kørte sandsynligvis hjem.
Der kom en regning på præcis 10.000,00 kr. 

 Av.. Advokater skal man også passe på med. Og få et tilbud på skrift inden så man ikke ende rmed at skulle betale for en service man ikek har fået. Der har jeg også selv været. Og fik aftal ten fast pris for at få orden i nogle papirer.

Men altså ville heller ikke mere rutineopgaver inden for jura er vidensarbejde. Jurister tjener også mange penge primært pga tradition - og ikke kompleksiteten eller manglende udbud af jurister.


Love er minimumsiveauet
Hej Erik, ja det gør du vel aldrig igen. Der ligger en god advarsel til andre, om ikke at hyre en advokat til noget, man ment selv kan klare. Du kan selv alt dette, byde, betale og få auktionsskødet automatisk med ved højeste bud. Du kan selv afmelde evt. ejerpantebreve hvis du vil på tinglysning.dk. Jeg har erfaring og giver gerne gode råd vedr. auktioner af ejendomme, hvis du har brug for det. Du burde klage over de 10.000 kr. i honorar. Det er helt hen i skoven. Mvh. Jens
De er for længst betalt, og nattesøvnen er alligevel ok. Jeg har senere været til flere auktioner en det er ikke lykkedes at få noget til min priside. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, man skal være lidt stædig, og kunne køre hjem igen, når der sidder nogle og overbyder, så prisen kommer alt for højt op i forhold til, hvad der skal istandsættes. Held og lykke fremover, ind i mellem kan man gøre røverkøb. mvh. Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis