Pris på ny gruppetavle virker dyr

Hej Lav det selv.

Jeg har før fået utrolig god og kompetente råd herindefra ifm med ønske om transientbeskyttelse så jeg vil lige prøve igen :-)

Efter at have gennemgået el-tavlen grundigere med aut- installatør er det blevet tydeliggjort at der er flere ting der ikke er lovligt lavet og aldrig har været det. (selvom det oprindeligt er lavet af autoriseret el-installatør med kvittering for 15 år siden og senest med nye faser af Radius i 2016 ). Det aut. instlaatør firma findes dog ikke mere så man kan vel ikek hente noget erstatning ?

Det drejer sig om:
  1.  At gruppetavlen fra Häger mangler bagbekædning og sidder direkte på træunderlag.
  2. At nullingen er udført med for tynd PEN leder (1,5mm2) og samlet direkte i HPFI i stedet for at gå fra måler til jord-skinne/plint og så derfra til HPFI med min 10mm2 leder.
Sidstnævnte burde let kunne fikses men siden der skal ny gruppetavle grundet pkt. 1 så skal hele baduljen overholde de nyeste krav i Installationsbekendtgørelsen.
Så vi har fået tilbud på en ny Gruppetavle så nullingen udføres med korrekt leder kvadrat og efter nyeste regler:
  • LK UG18
  • 1x HFPI + 1x Kombirelæ
  • 8x automatksikringer eller alm sikringer hvis automatsikringer ikke kan benyttes.
  • 1x transientbeskyttelse
  • ledning og mærkning
Den skal installatøren have 10.000 DKK for at sætte op alt i alt (tilbud på skrift ikke overslag)

Jeg kan selv finde en færdigmonteret gruppetavle fra LK med de ting til ca. 1800 kr.  Kan det virkelig passe at der skal bruges så mange timer på at hive ledninger ud og sætte dem i igen i den nye tavle?
skal der billeder til for at vurdere må i endelig sige til.

Lokationen er Frederiksberg/ City-EL/København. Så nulling er godkendt

Love er minimumsiveauet
Hej Lav det selv. Jeg har før fået utrolig god og... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 23-07-2021 08:34:10

At nedgrave forsyningskabler osv. er ikke installationsarbejde. Hvad de ellers har udført af arbejde med hensyn til trækning af ledninger før måleren kan jeg ikke udtale mig om.
Selvfølgelig vil installatøren ikke komme ud og montere bagpladen uden at få det honoreret. Om det tager en time, kan jeg ikke bedømme, men det lyder ikke urimeligt.
For øvrigt ser det ikke ud til, at der er foretaget nulling i den tavle, der er vist på billedet. Den kan derimod være fra den tid, hvor jordledning ikke var krævet, bare der var et HPFI relæ.

Der er nulling. Monteret med en 1,5mm2 blå solid instalaltionsledning fra HPFI til jordskinnen - men det er ikek suepr synligt på billedet. Radius gravede ledninger ned ind til huset. Trak dem op langs væggen (indmuret) og 2 meter ind i huset, Satte ny måler op og ny plomering- målerklemme. Monterede herfra 3 faser i HPFIen og monterede den 1,5mm ledning fra HPFI til jordskinnen. Hvliket ef adette der hører ind udner "instalaltionsarbejde" ved jeg ikek :-).


Love er minimumsiveauet
mfrost skrev den 23-07-2021 09:16:46

Hvis du ikke vil betale en aut. håndværker i dette til fælde en elektriker for en time for at gøre din installation lovlig så,tror,jeg du skal prøve,om du blot,kan glemme det hele. Det er ikke muligt at fakturere for mindre end 1 time… på trods af at en opgave måske kun tager 20 min du skal tænke på at det også tager tid at kører frem og tilbage til kunden, varen skal bestilles, når,den kommer hjem skal den pakkes ud måske sættes på en lagehylde, ham/hende der skal udføre jobbet skal finde varen, arbejdsopgaven skal nedskrives og,sendes,til,bogholderi,som skal bruge tid på at sende en regning ud.    Mindre end 1 time er ikke muligt.

 Har selv en ny tavle. En elektriker har vurderet det tager mellem 5 og 10 minutter at gøre begge ting. Han er uddanent - dog ikke aut. installatør så må ikke gøre det. Ellers han gerne have faktureret for en halv time.
Men har måske fået fat i en au.t installatør der gerne vil gøre det med dele jeg selv har købt. Da han alligevel snart er i nabolaget hos en anden kunde


Love er minimumsiveauet
ev elmand skrev den 23-07-2021 15:33:59

Der er nu ikke så ligetil at sætte bagplade på når det er monteret. De kabler og ledninger der kommer bagfra skal igennem nogle huller, så de skal afmonteres i grupperne. 

 Så vidt jeg kan se kommer de alle fra bund og top. Dvs i låget og kommer slet ikke til at gå igennem en bagplade. Men ja selv hvis de skal afmonteres er det da en utrolig simpel og hurtig opgave. 30 ledninger/skruer.

Men pt afventer jeg også Radius der har anerkendt at det installationsarbejde de har foreaget i tavlen ifm med nedgravning af forsyningsledning ikke er lovligt.


Love er minimumsiveauet
mfrost skrev den 23-07-2021 09:16:46

Hvis du ikke vil betale en aut. håndværker i dette til fælde en elektriker for en time for at gøre din installation lovlig så,tror,jeg du skal prøve,om du blot,kan glemme det hele. Det er ikke muligt at fakturere for mindre end 1 time… på trods af at en opgave måske kun tager 20 min du skal tænke på at det også tager tid at kører frem og tilbage til kunden, varen skal bestilles, når,den kommer hjem skal den pakkes ud måske sættes på en lagehylde, ham/hende der skal udføre jobbet skal finde varen, arbejdsopgaven skal nedskrives og,sendes,til,bogholderi,som skal bruge tid på at sende en regning ud.    Mindre end 1 time er ikke muligt.

 At køre frem og tilbage til kunden skal kunden da ikke betale for? Det er måske kotyme i branchen? Er bestemt ikke håndværker selv men i den/de brancher jeg ahr arbejdet i er evt kørsel ifm med konsulentarbejde ikke noget kunden skal betale for.


Love er minimumsiveauet
buller27 skrev den 25-07-2021 17:51:10

 At køre frem og tilbage til kunden skal kunden da ikke betale for? Det er måske kotyme i branchen? Er bestemt ikke håndværker selv men i den/de brancher jeg ahr arbejdet i er evt kørsel ifm med konsulentarbejde ikke noget kunden skal betale for.

 Selfølgelig skal kunden da betale for kørsel, der er jo tid der er brugt på opgaven.

Det er helt normalt at faktura for kørsel.
Annonce
Imaster skrev den 25-07-2021 20:58:06

 Selfølgelig skal kunden da betale for kørsel, der er jo tid der er brugt på opgaven.

Det er helt normalt at faktura for kørsel.

Det har jeg godt nok aldrig oplevet med andre håndværkere før - måske jeg har været heldig. At kørsel har været udspecificeret. Tænker at det er fair at kunden skal betale for det arbejde håndværkeren udfører for kunden. Det er klart. Men kørsel foregår jo ikek på min adresse og jeg aner ikek hvor han kører fra og til og måske har glemt ting mm. Men løsningen er vel abre at vælge en elektriker der skal køre så lidt som muligt.


Love er minimumsiveauet
Forholdsmæssigt bruger håndværkeren jo væsentligt mere tid på kørsel på en opgave, som tager 5-10 minutter, end en som tager en dag. Så det er helt almindeligt at der faktureres kørsel for små opgaver, men ikke for større. Der er jo nogen som skal betale for den tid, hvor håndværkeren ikke kan servicere andre kunder. Men der er jo ikke sådan, at du bliver opkrævet større pris for kørsel, fordi håndværkeren har været langt væk før han når dig. Typisk opkræves pr. halve time fra firmasadressen.
Der er også mange håndværkere, som tager et "kværulant-gebyr", dvs. sætter prisen unødigt højt, fordi de ikke gider have besværet med at lave småopgaver for krakilske kunder.
Det kværulant gebyr fremgår nok ikke tydelig af regningen.  
Men det er da korrekt at naturligvis skal kørsel betales af kunden. Da jeg drev firma var det ikke udspecificeret, men blot en del af regningen.
Når manden har arbejdet 1 uge skulle der jo helst kunne skrives faktura på op imod 35-37 timer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har nu forstørret billedet op og kan godt se en blå ledning i jordplinten og en blå ledning i HPFI-/RCD relæet.
Jeg har svært ved at tro at Radius lavede andet end trække det ny forsyningskabel og afsluttede det i klemrækken til måleren. Om Radius også trak ledninger til RCD relæet, kan jeg ikke udtale mig om, men jeg tvivler. Derudover monterede Radius også måleren og plomberede den. Det er deres måler/ pengekasse.
Det er ikke normalt at forsyningen laver noget efter klemmekassen. Det er installationsarbejde og dermed installatørens område.
At det kan lade sig gøre at udskifte bagpladen på 5 - 10 min. er simpelthen ikke sandt. Ham, der har fortalt dig det, omgås sandheden meget lemfældigt for at sige det mildt.
Selvfølgelig skal du betale for kørslen frem og tilbage, hvem skulle ellers? Det er så blevet mere moderne at udspecificere kørslen og brug af bil og have en mindre timeløn, så kunden kan se, hvad der betales for. Det har været et kundeønske at fakturere på den måde.

fase
ev elmand skrev den 25-07-2021 22:19:20

Det kværulant gebyr fremgår nok ikke tydelig af regningen.  
Men det er da korrekt at naturligvis skal kørsel betales af kunden. Da jeg drev firma var det ikke udspecificeret, men blot en del af regningen.
Når manden har arbejdet 1 uge skulle der jo helst kunne skrives faktura på op imod 35-37 timer. 

 Hehe. Ja det er ikke noget at sige til de danske håndværkere er verdens bedst betale håndværkere ;-)


Love er minimumsiveauet
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis