El tavle og dimensionering/opdeling af grupper

Hej LDS,

Mit første indslag her.

Jeg er ved at renovere et 70'er hus og har lige fået skiftet el tavle til en nyere. Dog havde jeg kun 2x16 amp og 2x10 amp sikringer i forvejen og det var ikke muligt at splitte mere ud pt. men der er plads i tavlen til udvidelse. 

Da vi skal bygge køkken, bryggers om osv. skal vi tænke os lidt om, hvordan dette gøres bedst ift. el.

Jeg har brug for råd ift. hvor mange/hvilke grupper jeg skal bruge til køkken med alle de apparater man har nu om dage. Her tænker jeg på følgende:

- Kogeplade med boost funktion (16 amp antager jeg - skal den have sin egen gruppe på tavlen=
- Indbygningsosvn og emhætte (10 amp antager jeg - skal den have sin egen gruppe på tavlen?)
- Stikkontakter 10 amp (men her er jeg så i tvivl, fordi jeg f.eks. har opdaget at jeg som nuværende ikke kan køre min el kedel og kaffemaskine samtidigt)
- Opvasker 10 amp?

Mit nuværende setup er følgende:

Komfur 16 amp for sig selv
Opvaskemaskine deler med vaskemaskine 16 amp
Tørretumbler, fryseskab, køleskab, og alle stikkontakter i bryggers, stue, køkken og udendørs kører sammen i samme 10 amp gruppe :-/ Har som udgangspunkt ikke problemer, men kaffemaskine og el kedel kan altså ikke kører sammen.

Den anden 10 amp gruppen dækker over værelser og badeværelse.

Hvad er setuppet i en moderne husstand?

Tak på forhånd
Hej LDS, Mit første indslag her. Jeg er ved at... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 22-06-2021 22:18:52

 Selvfølgelig skal det være inde i en tavle. Det udelukker ikke, at der placeres en tavle ved siden af den nuværende. Hvis kogepladen kan tilsluttes 2 faser og nul, kan den 3. fase bruges til ovnen, som skal bruge en sikring på 16A. 

 Yeps.

Men han sagde udenfor tavlen, altså ved siden af tavlen. Han nævnte ikke en under tavle eller en ekstra tavle :)

Grøn energi er fremtiden ;)
Flash Power:
Jeg synes ikke du hjælper trådstarter med den livlige fantasi du udviser. I starten af tråden kommer du hurtig ind på noget med maks 20A uden at det overhovedet har noget med trådstarter at gøre. Her til sidst har din fantasi fundet ud af at grupper måske skal sidde synlige fremme. Det nævnes der ikke spor omkring. Der nævnes at grupper kan sidde ved siden af nuværende tavle. Og ja det kan det og er der ikke plads til 6 moduler i bredden kan man få tavle afdækning til 2 moduler i bredde.
Til trådtarter. Der er udmærket plads  i tavle til yderligere grupper, og den tavle udregning er ikke særlig svar. Du har ikke de store problemer, blot huske at køkken skal deles op i 2 grupper, og de grupper må godt samtidig trække lidt af det andet i beboelsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-06-2021 22:57:10

Flash Power:
Jeg synes ikke du hjælper trådstarter med den livlige fantasi du udviser. I starten af tråden kommer du hurtig ind på noget med maks 20A uden at det overhovedet har noget med trådstarter at gøre. Her til sidst har din fantasi fundet ud af at grupper måske skal sidde synlige fremme. Det nævnes der ikke spor omkring. Der nævnes at grupper kan sidde ved siden af nuværende tavle. Og ja det kan det og er der ikke plads til 6 moduler i bredden kan man få tavle afdækning til 2 moduler i bredde. 

 Hej ev.

Trådstarteren sagde ved siden af tavlen (uden for).  Han nævner slet ikke noget med en ekstra tavle som du gøre.

Jo der er plads til en 2 modul, men det var ikke det han sagde.

Grøn energi er fremtiden ;)
Han nævner heller ikke grupper der sidder frit, det er kommet ud af din fantasi, og det havde han sikkert ikke fantasi til at forestille sig.
Ellers er det rigtig godt at du kommer med på lds, men husk at holde det enkelt så folk der spørger får noget ud af det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-06-2021 23:06:52

Han nævner heller ikke grupper der sidder frit, det er kommet ud af din fantasi, og det havde han sikkert ikke fantasi til at forestille sig. 

 Alright.

Jeg havde forstået det sådan. 

Grøn energi er fremtiden ;)
Annonce
Hej alle,

Tak for tilbagemeldinger indtil videre. Kan forstå der er lidt at arbejde med. Kan i prøve at konkretisere lidt hvad planen er herfra ift.. Den tavle i ser hos mig?

Som i kan se har jeg 4 lysgrupper til rådighed. Pt. Kører halvden af huset med stue/kækken/brygges samt lidt udendørs på den ene 10 amp.

Den anden 10 amp tager værelser osv.

Den 3. 10 amp skal køre en luft luft varmepumpe for sig selv.

Den 4. Er disponibel og kunne så udgøre den ene af de 2 dobbelt stikkontakter i køkkennet.

Så mangler jeg vel en 5. 10 amp som skal køre den anden? Og hvor skal den sidde fysisk på tavlen? 

En 16 amp 3 faser til kogeplade alene eller må den også køre vaskemaskinen som den kører nu? Har hørt de der kogeplader med boost osv. Er hidsige i watt forbrug?

Opvasker kører pt. Så også på 16 amp kan jeg se.

Hvad med køl, fryser, emhætte osv.. Kan de ting køre på den gruppe der dækker over stue osv.? 

Du skriver i starten at der er ekstra plads, men billedet viser en fuld udnyttet tavle.
Er det lysgrupper øverst til venstre ? Hvad er de 2 nederst til Højre ? 
 Dine 16A grupper kan dække behovet og 4 lysgrupper skulle være nok. Det overordnede krav er 1 gruppe for hver påbegyndt 50 kvm hus. At den ene går til varmepumpe har i den forbindelse ikke nogen betydning.  
Så det ville være fint at bruge den disponibel til køleskab samt 3-4 stikkontakter i køkken.
Husk at få det fordelt så kaffemaskine og kogekande ikke kommer på samme gruppe.
Får fruen dig ovetalt til en kogevands hane kan den sidde sammen med opvasker og du smider kogekande ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand,

Tak for hurtig tilbagemelding. Ja jeg vil også mene tavlen er fuldt besat. Men elektrikeren der satte den op mente, man kunne lave noget fysisk på siden om nødvendigt - kan være han har spist mig af med en løgn for der er ikke plads til en tavle mere.

Øverst til venstre er det noget der hedder transientbeskyttelse tror jeg. Der er 4 skyer med et lyn igennem.

Nederst til højre er der 4 lystgrupper, hvoraf de 2 af dem som ikke er slået til er hh. til varmepumpe og disponibel. 

hej ev elmand.

For at sætte tingene lidt i perspektiv ift. Det du skrev.

Som jeg ser det kan lade sig gøre nemmest.

16amp til opvasker bliver sløjfet til kogeplade og deles om den.

16 amp til ovn som støder op til bryggers deler med vaskemaskine.

Disp. 10 amp. Dobbelt stikkontakt for sig selv på den lange bordplade

10 amp. Dobbelt stikkontakt ved kogepladeø som kører med resten af stuen og bryggers. Vil det så også kunne trække køl, frys, tumbler. Det gør det nemlig umiddelbart nu uen problemer.

Eller kan man lave noget smartere med at trække noget 2,5 kvadrat videre fra ovn til et par stikkontakter ved siden af ovn, hvor køleskab og fryser kommer til at stå. Det må man vel også godt? 

Stefan Odense skrev den 23-06-2021 05:35:02

Hej ev elmand,

Tak for hurtig tilbagemelding. Ja jeg vil også mene tavlen er fuldt besat. Men elektrikeren der satte den op mente, man kunne lave noget fysisk på siden om nødvendigt - kan være han har spist mig af med en løgn for der er ikke plads til en tavle mere.

Øverst til venstre er det noget der hedder transientbeskyttelse tror jeg. Der er 4 skyer med et lyn igennem.

Nederst til højre er der 4 lystgrupper, hvoraf de 2 af dem som ikke er slået til er hh. til varmepumpe og disponibel. 
Jeg kan se du har en 24 modul tavle. Du kunne skifte den ud med en 36 modul tavle og udnytte mere af din tavle plads af den samme væg plads, hvis der ikke er plads til en under tavle ved siden af hoved tavlen.

 


Grøn energi er fremtiden ;)
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis