El tavle og dimensionering/opdeling af grupper

Hej LDS,

Mit første indslag her.

Jeg er ved at renovere et 70'er hus og har lige fået skiftet el tavle til en nyere. Dog havde jeg kun 2x16 amp og 2x10 amp sikringer i forvejen og det var ikke muligt at splitte mere ud pt. men der er plads i tavlen til udvidelse. 

Da vi skal bygge køkken, bryggers om osv. skal vi tænke os lidt om, hvordan dette gøres bedst ift. el.

Jeg har brug for råd ift. hvor mange/hvilke grupper jeg skal bruge til køkken med alle de apparater man har nu om dage. Her tænker jeg på følgende:

- Kogeplade med boost funktion (16 amp antager jeg - skal den have sin egen gruppe på tavlen=
- Indbygningsosvn og emhætte (10 amp antager jeg - skal den have sin egen gruppe på tavlen?)
- Stikkontakter 10 amp (men her er jeg så i tvivl, fordi jeg f.eks. har opdaget at jeg som nuværende ikke kan køre min el kedel og kaffemaskine samtidigt)
- Opvasker 10 amp?

Mit nuværende setup er følgende:

Komfur 16 amp for sig selv
Opvaskemaskine deler med vaskemaskine 16 amp
Tørretumbler, fryseskab, køleskab, og alle stikkontakter i bryggers, stue, køkken og udendørs kører sammen i samme 10 amp gruppe :-/ Har som udgangspunkt ikke problemer, men kaffemaskine og el kedel kan altså ikke kører sammen.

Den anden 10 amp gruppen dækker over værelser og badeværelse.

Hvad er setuppet i en moderne husstand?

Tak på forhånd
Hej LDS, Mit første indslag her. Jeg er ved at... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forslag til køkken. Som i kan se støder bryggers op til med vaskemaskine, tumbler osv osv.

Tak for alle kommentarer indtil videre.

Det lyder jo til min tavle er alt for lille :D 
groundz skrev den 22-06-2021 18:57:53

Og hvor læser du max 20a.
Jeg læser at for brugsgenstande op til 32a skal der være beskyttelse med rcd(hpfi)
Og hvorfor skulle jeg ikke selv have lov til at bestemme hvor stor forbrugsgenstand jeg vil tilslutte, når jeg har betalt forsyningsselskabet få en stor sikring

hvis du ønsker at bruge 32 A gruppe afbryder

Grøn energi er fremtiden ;)
Flash power
Der står ingen steder noget om det du skriver med max 20a. Hvad kabler koster bolig/fabrik er jo underordnet for hvad lovgivningen siger. Jeg syntes at vi skal stoppe denne del i denne tråd og hjælpe trådstarter med at få styr på hans køkken. Jeg kommer ikke til at kommentere mere på dette emne.

Trådstarer
Nu kommer jeg med et par ting.
Det er rigtigt uhensigtsmæssigt at skulle til at bygge en helt ny tavle om, pga. tavledokumentation. Da du fik den ny monteret har installatøren formentligt købt en der var færdigdokumenteret hvorved den bare skal monters. Ved tilføjelse af nye gruppe skal installatøren ind og lave fuld dokumentation på tavlen. Jeg ved ikke om du ikke er blevet vejledt godt nok under køb af tavlen men vi må arbejde ud fra den situation du står i nu.
En nem mulighed er at få en tavle mere op ved siden af den du har nu hvor den kan blive bestykket så den passer lige til det du har brug for. Du må gerne sætte et billede ind af din nuværende tavle

Ud fra opbygningen af køkken har jeg ændret mit forslag lidt, og hvis du alligevel skal til at have flere grupper i din tavle så lad os gøre det smart

Til kogeplader i koge ø 3x16a det ændre sig nok ikke
Til opvasker/ovn vil jeg bruge 3x10a monteret i en dåse/schuko stikkontak bag hver, ja det vil være en ekstra fase til overs, som evnt kunne bruges hvis du fik lyst til at have en quooker monteret under vask

Til køleskab og fryser vil jeg montere 2 stk. 10 a kombirelæ (sikring med hpfi). Fordelen ved dette er at hvis dit hpfi går pga. vand i udendørsinstallation så er der stadig strøm på køleskab og fryser. Det kunne have sparret mig for 5000 kr. kød i fryseren der blev smidt ud efter en ferie.
Hvis ikke dette er løsning du vil bruge kan du også bruge 3x10a på samme måde som ovn/opvasker

Til sidst skal der være 2 stk 1x10a til stikkontakter ved bor. Disse skal fordeles på min 3 stikkontakter (en dobbelstikkontak tæller kun for 1) få nu nok af dem, og overvej evnt. stikkontakter i bordplade ude i kogeøen, eller nogle på væggen

Håber du kan bruge dette til noget

Hej begge,

Jeg har ikke fået en dyt vejledning selvom jeg har kæmpet for at jeg ville garderes fra start med den nye tavle.

Men håndværkerne i byerne er ligeglade, de har rigeligt og lave og skal bare lave hurtige penge.

Jeg sagde ellers til ham der skulle et moderne køkken i med alle apparater der hører til, samt en 10 amp gruppe til en luft luft varmepumpe mm.

Men det lyder jo som om jeg mangler et hav af grupper.

Der er ikke plads til en yderligere færdigmonteret tavle men de sagde man kunne bygge grupper ud på siden af skabet?

Dvs. For lige at ridse det op:

2 grupper 10 amp til stikkontakter i køkken
3 faser til en 16 amp til kogeplade
1 gruppe 10 amp til opvasker og ovn
1 gruppe 10 amp mere? Til køl og frys
Og så vaskemaskine/tumbler til samme 16 amp gruppe

Og så min stue/udendørs strøm i en 10 amp gruppe og værelser/badeværelser i en 10 amp gruppe.
Og ja så min luft luft varmepumpe på en 10 amp for sig selv. Dette er trukket.

Det giver 7 10 amp grupper og 2 16 amp grupper. 

Annonce
Stefan Odense skrev den 22-06-2021 20:44:06

Hej begge,

Jeg har ikke fået en dyt vejledning selvom jeg har kæmpet for at jeg ville garderes fra start med den nye tavle.

Men håndværkerne i byerne er ligeglade, de har rigeligt og lave og skal bare lave hurtige penge.

Jeg sagde ellers til ham der skulle et moderne køkken i med alle apparater der hører til, samt en 10 amp gruppe til en luft luft varmepumpe mm.

Men det lyder jo som om jeg mangler et hav af grupper.

Der er ikke plads til en yderligere færdigmonteret tavle men de sagde man kunne bygge grupper ud på siden af skabet?

Dvs. For lige at ridse det op:

2 grupper 10 amp til stikkontakter i køkken
3 faser til en 16 amp til kogeplade
1 gruppe 10 amp til opvasker og ovn
1 gruppe 10 amp mere? Til køl og frys
Og så vaskemaskine/tumbler til samme 16 amp gruppe

Og så min stue/udendørs strøm i en 10 amp gruppe og værelser/badeværelser i en 10 amp gruppe.
Og ja så min luft luft varmepumpe på en 10 amp for sig selv. Dette er trukket.

Det giver 7 10 amp grupper og 2 16 amp grupper. 

Hvad mener du med siden af skabet? Altså uden for tavlen ?

Ja uden for tavlen sagde han. Der er vel halv bredde af min tavle plads på siden. Se min tavle. Hvad skal jeg stille op synes i?? 
Prøv læs paragraf 6 i installationensbekendtgørelsen 1082 som siger den skal grundbeskyttes som betyder:

Beskyttelse mod direkte berøring, var udtrykekt vi kendte fra Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6. Her blevet det beskrevet, at beskyttelsen mod direkte berøring skulle sikre, at man ikke komme i kontakt med spændingsførrende dele. I den nye standard DS/HD 60364 er dette udtryk ændret, og hedder nu grundbeskyttelse. Definitionen af grundbeskyttelses er det samme som beskyttelses mod direkte berøring.

Når man kobler ledninger/kabler til en gruppe afbryder, kan du have direkte berøring af spænding/strøm både fra bunden og toppen af gruppe afbryderen.

Så det er no go. Det skal være lavet inde i en tavle.

Flash Power skrev den 22-06-2021 22:00:38

Når man kobler ledninger/kabler til en gruppe afbryder, kan du have direkte berøring af spænding/strøm både fra bunden og toppen af gruppe afbryderen.

Så det er no go. Det skal være lavet inde i en tavle.

Selvfølgelig skal det være inde i en tavle. Det udelukker ikke, at der placeres en tavle ved siden af den nuværende. Hvis kogepladen kan tilsluttes 2 faser og nul, kan den 3. fase bruges til ovnen, som skal bruge en sikring på 16A. 

fase
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis