El tavle og dimensionering/opdeling af grupper

Hej LDS,

Mit første indslag her.

Jeg er ved at renovere et 70'er hus og har lige fået skiftet el tavle til en nyere. Dog havde jeg kun 2x16 amp og 2x10 amp sikringer i forvejen og det var ikke muligt at splitte mere ud pt. men der er plads i tavlen til udvidelse. 

Da vi skal bygge køkken, bryggers om osv. skal vi tænke os lidt om, hvordan dette gøres bedst ift. el.

Jeg har brug for råd ift. hvor mange/hvilke grupper jeg skal bruge til køkken med alle de apparater man har nu om dage. Her tænker jeg på følgende:

- Kogeplade med boost funktion (16 amp antager jeg - skal den have sin egen gruppe på tavlen=
- Indbygningsosvn og emhætte (10 amp antager jeg - skal den have sin egen gruppe på tavlen?)
- Stikkontakter 10 amp (men her er jeg så i tvivl, fordi jeg f.eks. har opdaget at jeg som nuværende ikke kan køre min el kedel og kaffemaskine samtidigt)
- Opvasker 10 amp?

Mit nuværende setup er følgende:

Komfur 16 amp for sig selv
Opvaskemaskine deler med vaskemaskine 16 amp
Tørretumbler, fryseskab, køleskab, og alle stikkontakter i bryggers, stue, køkken og udendørs kører sammen i samme 10 amp gruppe :-/ Har som udgangspunkt ikke problemer, men kaffemaskine og el kedel kan altså ikke kører sammen.

Den anden 10 amp gruppen dækker over værelser og badeværelse.

Hvad er setuppet i en moderne husstand?

Tak på forhånd
Hej LDS, Mit første indslag her. Jeg er ved at... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Flash,

OK tak. Men det virker da absurd at skulle udskifte en helt ny tavle, selvom jeg godt kan se at der måske var behov for flere grupper.

Men ift. Løsningforslag i henhold til nuværende forhold, hvad mener du så om det? 
Det vil være optimal at tumbler, vaskemaskine og evt. ovn kører på samme gruppe. De er normalt 230 V og bruger derfor kun 1 fase hver. Det er ikke så smart at tumbler kører på en lysgruppe. Denne er jo ofte på ca. 2 kw og en 10 A sikr. regner man for 2,3 kw. ( ved godt der er plads til overbelastning) 
Så er det fint med kogeplade og opvasker på samme gruppe. Kogeplade er ofte 2 faset og opvasker 1 fase så igen god fordeling.
Jeg ville nok lave mange flere stikkontakter end de 2 x 2 som du nævner. Men fordeling er ok. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand. Stort tak! Jeg vil anvende din løsning som lyder fornuftig og er bedst ift ikke at skulle flytte alt for meget rundt på el.
ev elmand skrev den 23-06-2021 22:55:49

Det vil være optimal at tumbler, vaskemaskine og evt. ovn kører på samme gruppe. De er normalt 230 V og bruger derfor kun 1 fase hver. Det er ikke så smart at tumbler kører på en lysgruppe. Denne er jo ofte på ca. 2 kw og en 10 A sikr. regner man for 2,3 kw. ( ved godt der er plads til overbelastning)
Så er det fint med kogeplade og opvasker på samme gruppe. Kogeplade er ofte 2 faset og opvasker 1 fase så igen god fordeling.
Jeg ville nok lave mange flere stikkontakter end de 2 x 2 som du nævner. Men fordeling er ok.

 Ev kommer med gode forslag.

Men hvis du eksempelvis smider tumbler, vaskemaskine og en ovn ind på en enkle gruppe, så kan de ikke alle samme køre på samme tid. Det skal du lige huske. Præcis dette er der en del mennesker der glemmer.  Hvis du bruger 13 A gruppe så giver det max 2990W.


Grøn energi er fremtiden ;)
Men hvis du eksempelvis smider tumbler, vaskemaskine og en ovn ind på en enkle gruppe, så kan de ikke alle samme køre på samme tid. Det skal du lige huske. Præcis dette er der en del mennesker der glemmer.  Hvis du bruger 13 A gruppe så giver det max 2990W.
Lav en 3x16A gruppe til de tre forbrugere, så kører det fint. Ovnen kan ikke køre på 13A, fordi den bruger omkring 3600W. Men som før skrevet, så lad kogeplade og ovn køre på en 3x16A gruppe, så kan opvasker, vaskemaskine og tumbler køre på en 3x13A gruppe. 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 24-06-2021 13:02:35

Men hvis du eksempelvis smider tumbler, vaskemaskine og en ovn ind på en enkle gruppe, så kan de ikke alle samme køre på samme tid. Det skal du lige huske. Præcis dette er der en del mennesker der glemmer.  Hvis du bruger 13 A gruppe så giver det max 2990W.
Lav en 3x16A gruppe til de tre forbrugere, så kører det fint. Ovnen kan ikke køre på 13A, fordi den bruger omkring 3600W. Men som før skrevet, så lad kogeplade og ovn køre på en 3x16A gruppe, så kan opvasker, vaskemaskine og tumbler køre på en 3x13A gruppe. 

 Det forslag ville jeg også komme ind på, problemet er bare han vil undgå udbygge det og udnytte mest som mulig på den nuværende installation.

Ellers  kunne man godt lave nogle gode grupper.

Grøn energi er fremtiden ;)
Da jeg fik ny el tavle 3 år siden i det gamle hus fik jeg 13 amp. Havde håbet på det samme her men han sagde loven siger 10 amp medmindre det var nybyg. 
Stefan Odense skrev den 24-06-2021 14:01:13

Da jeg fik ny el tavle 3 år siden i det gamle hus fik jeg 13 amp. Havde håbet på det samme her men han sagde loven siger 10 amp medmindre det var nybyg. 

 Det er engang fis og fidus.

Stofledninger er max 10A, men hvis eksempel trækker et 90 gr kable ud med 1.5mm² må du køre 13A og 2.5mm² 16A endda må du køre 20A med 4mm².

Du skal bare trække kablerne eller ledninger i rør til det.  
Selvfølgelig skal man tag højde for spændingsfald m.m. hvis der er langt fra tavlen.
Og det er lige meget hvor gammel bygningen er.
Prøv tænk på de gamle slotte fra 1600/1800-tallet eller Folketinget 

Grøn energi er fremtiden ;)
Flash Power, hvor længe har du været i lære? 

fase
hr. flash power du er GALT afmarcheret med de tal du slynger ud der…. Sikkerhedstyrelse. Som er den øverste myndighed på elområdet er ikke enig med dig de har udsendt et skema som man kan følge hvis man ikke ønsker at lave en fuld dimensionering dette skema hedder  simpel dimensionering du kan finde denne vejledning på Sik.dk eller du kan spørge din faglærerpå skolen. skemaet findes her Simpel,dimensionering i den kan du se at det hedder 10 A min 1,5 mm2, 13 A min 2,5 mm2 og ved 16 A min 4 mm2…. Nu har jeg selv været en del af den side i en del år og kan for at både Fabrin og ev. Elmand er indtallatører… du er i gang med uddannelsen,og er nok højst 1,5 år henne så gør dig selv en tjeneste og lyt og læs når de 2 taler… de har mange års erfaring (måske 70-80 år til sammen) og ikke mindst læring og praktisk erfaring bag sig. Så netop med de 2 samt flere andre skal du ikke begynde at diskutere for for du får ikke et ben til jorden hvad der angår korrekthed i en elinstallation. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis