Kommentarer til projekt: Let gulvvarme i kontor

Her samles kommentarer til projektet: Let gulvvarme i kontor

Kommentarer vises både her og på projektet.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Her samles kommentarer til projektet: Let... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige et spørgsmål til ryobi borehammeren, som jeg overvejer at købe, da jeg har batterier og lader, men da den fik en temmelig dårlig anmeldelse i Gør Det Selv magasinets test af akku borehammere er jeg en smule skeptisk. Er du tilfreds med den og havde den kræfter nok til fjerne fliserne effektivt?
Den gør det udemærket - af en batterimaskine.
Øvelsen tæger meget på batteriet og der bliver indlagt en del naturlige pauser😉
Jeg vil nok sige at den er bedre egnet til småjobs.

(Jeg har taget lidt af gangen - brugt Black og Decker 2AH batterier via en adaptor og ladet dem med B&Ds ultra-slow lader)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Traditionel dampspærre i plast isolerer lige så godt/dårligt som alukraft når disse er i fysisk kontakt med andre materialer. Der er ingen målbar forskel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som nævnt vil din refleksive isolering ingen effekt have. Hvis din antagelse om ingen isolering i gulvet er rigtig, vil du kunne se frem til en meget høj varmeregning - især når du endda opvarmer med el. Derudover vil du få svært ved at opretholde en komfortabel rumtemperatur uden at skulle køre med skadelig høj temperatur på gulvet. Så desværre tror jeg at du bliver meget negativt overrasket.

PT opvarmer jeg til 15 grader med en 2kW varmeblæser. Observationen er, at med de -10 der er udenfor og uden personer eller masiner i rummet, kører blæseren ikke hele tiden. Ganske uvidenskabeligt😉
Jeg når desværre ikke at få gang i gulvet mens vi har disse frostgrader, men de kan jo komme igen...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce
Jeg forstår ikke formålet med din seneste opdatering. En 2kW varmeblæser der opvarmet et rum til 15 grader er ikke imponerende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har du en sikkerhedsventil og en expansionsbeholder i dit system ?
Der er ikke en seperat expansionsbeholder, ud fra følgende betragtning:

Vand udvider sig 4% fra 4 til 100 grader - for nemhedens skyld siger vi at det er liniært, altså 0,04% / grd

Jeg har 150m 16mm PEX rør + en 5L beholder: 35L vand, der er påfyldt ved ca 10 grader.
Temperaturen i gulvet kommer ikke over 40 grader.
Det vil sige 35L vand der opvarmes 30 grader
Udvidelsen bliver så 1,2% af 35L = 0,42L

På grund af systemets opbygning, er et ikke muligt at fylde beholderen mere end ca 2/3. Det vil sige at der er ca 1½L luft øverst i beholderen til at optage de 4dl udvidelse.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Sikkerhedsventil skal der altid være, uanset ekspansionsbeholder eller ej.
Det er i mine øjne et besynderligt sted at spare, ikke at montere en ekspansionsbeholder. Det kræver en ret præcis beregning og påfyldning/udluftning før det vil virke.
Det er også vigtigt at varmelegemet i beholder er fuldt dækket af vand ved alle temperaturudsving.
Hvis du vil have 40 grader i gulvet, skal du have højere temperatur i beholderen, når nu du har shunt. Shunten er dog unødvendig i det hele taget. Det havde været bedre at køre direkte, når du har valgt at lave det sådan.
Derudover tvivler jeg på at du vil kunne nøjes med at køre 40 grader i gulvet, når bygningen er gammel og gulvet uisoleret. I hvert fald hvis du vil varme op til normal stuetemperatur.

Er det en vandmåler det sidder på beholderen? Hvis ja, hvad skal den til for? 
Tak for dine betragtninger.

Lige nu er fremløbstemperaturen ca 26 grd og rumtemperaturen 16-17 grd.
Jeg håber sandelig ikke det bliver nødvendigt med 40+ ud i gulvet - det vil blive ubehageligt at gå på - og belægningen vil nok heller ikke have godt af det.

Min første tanke var også at køre direkte, uden shunten, men jeg er ikke sikker på at vandvarmeren kan holde temperaturen tilstrækkeligt præcist.

Vandmåleren var den simpleste måde at få en ide om trækket fra beholderen. Selve måleværdien skal ikke bruges - bare en visuel indikation af om der kaldes på varme eller ej.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis