400v = 3 faser = 3 * 16A?

Kort spørgsmål,
Når jeg har 400v (3 faset kraftstik) i carport, har jeg så 3x16A tilgængelig?
Det er vel kravet til 11kW opladning?

Jeg ved godt min gruppe nok kun er 16A, så jeg har vel svaret der?
Er det gruppen og andet som skal skiftes for at få 11kW opladning i carport? har pt. kun 3.4kW.

Nogen som kender svar?
Kort spørgsmål, Når jeg har 400v (3 faset... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener da bestemt at den tager hensyn til alle forbehold og kan benyttes til at fortage en fuld dimensionering af en ny installation

Den beregner både spændingsfald og over belastnings beskyttelse.
Den beregner at kablet kan klare den belastning som der indtastes.
Men jeg kan jo tage fej

https://www.tekniq.dk/videncenter/oversigt/medlemsorientering/2017/juli/ny-app-til-dimensionering-og-vejledning

Denne vejledning tager på ingen måde hensyn til de specielle regler om forsyning af ladere til elbiler, idet der ikke er mulighed for valg denne mulighed. Du bør læse reglerne om vedvarende belastning af kabler og hvilke hensyn der skal tages i disse tilfælde.

fase
S. Fabrin skrev den 30-12-2020 14:34:29

Denne vejledning tager på ingen måde hensyn til de specielle regler om forsyning af ladere til elbiler, idet der ikke er mulighed for valg denne mulighed. Du bør læse reglerne om vedvarende belastning af kabler og hvilke hensyn der skal tages i disse tilfælde.

 Men sik forklare jo selv at installationer til ladere skal dimensioneres efter normale regler.....hvad er det jeg overser...?

De nye regler siger, at der skal bruges min. 4 mm2 ved en forsikring på 16A. Du kan ikke nøjes med at bruge TEKNIQs  app, som kun er alment gældende og dermed ikke er gældende for det specielle område for ladere til elbiler.

fase
Jeg har stadig tilgode at se de såkaldte regler for vedvarende belastninger på kabler....jeg kan ikke finde dem omtalt noget sted.

cleaver beskriver sågar at et eksisterende 2,5mm2 kabel kan benyttes til 11kw lader.
Annonce
Imaster skrev den 30-12-2020 19:25:10

cleaver beskriver sågar at et eksisterende 2,5mm2 kabel kan benyttes til 11kw lader.

 Det er sørme ikke let at blive klog på.


Udover jeg ved Clever vil kræve et nyt relæ hos mig, som jeg talte med min elektiker som kunne sættes op på et senere tidspunkt, prisen var 1 timeløn + materiale relæ :) Som ikke blev en pris, desværre.
Michael__P skrev den 30-12-2020 19:46:21

 Det er sørme ikke let at blive klog på.


Udover jeg ved Clever vil kræve et nyt relæ hos mig, som jeg talte med min elektiker som kunne sættes op på et senere tidspunkt, prisen var 1 timeløn + materiale relæ :) Som ikke blev en pris, desværre.

 Ja installationen kræver et særskilt relæ og sikrings gruppe, det er forståeligt nok.

Men kablets størrelse har jeg svært ved at finde hovede og hale i...

 Ja installationen kræver et særskilt relæ og sikrings gruppe, det er forståeligt nok.

Men kablets størrelse har jeg svært ved at finde hovede og hale i...
Se dimensioneringstabel for kabler.
Dimensioneringstabel

§ 56. Antallet af grupper, som forsyner 250 V stikkontakter og andre tilslutningssteder for belysningsarmaturer og brugsgenstande med lavt energiforbrug over tid, skal mindst være lig med det samlede boligareal divideret med 50. Der skal dog mindst være to grupper.
Stk. 2. Det samlede boligareal opgøres i overensstemmelse med Bygnings- og Boligregistrets angivelser.
Stk. 3. En to- eller trefaset gruppe regnes kun som én gruppe.
Stk. 4. Følgende indgår ikke i antallet af grupper efter stk. 1:
1) Grupper for brugsgenstande, som har et højt energiforbrug over tid.
2) Grupper hvortil der tilsluttes 1-fasede brugsgenstande med nominel strøm på mere end 6A, og hvor det kan forventes, at strømkredsen belastes i mere end 2 timer.

fase
S. Fabrin skrev den 30-12-2020 23:36:43

 Ja installationen kræver et særskilt relæ og sikrings gruppe, det er forståeligt nok.

Men kablets størrelse har jeg svært ved at finde hovede og hale i...
Se dimensioneringstabel for kabler.
Dimensioneringstabel

§ 56. Antallet af grupper, som forsyner 250 V stikkontakter og andre tilslutningssteder for belysningsarmaturer og brugsgenstande med lavt energiforbrug over tid, skal mindst være lig med det samlede boligareal divideret med 50. Der skal dog mindst være to grupper.
Stk. 2. Det samlede boligareal opgøres i overensstemmelse med Bygnings- og Boligregistrets angivelser.
Stk. 3. En to- eller trefaset gruppe regnes kun som én gruppe.
Stk. 4. Følgende indgår ikke i antallet af grupper efter stk. 1:
1) Grupper for brugsgenstande, som har et højt energiforbrug over tid.
2) Grupper hvortil der tilsluttes 1-fasede brugsgenstande med nominel strøm på mere end 6A, og hvor det kan forventes, at strømkredsen belastes i mere end 2 timer.

 Men teqniks app tager jo netop højde for at kablet er overbelastnings beskyttet ved den angivede sikrings størrelse, således at kablet ikke kan tage skade af af føre den strøm som brugsgenstanden trækker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis