400v = 3 faser = 3 * 16A?

Kort spørgsmål,
Når jeg har 400v (3 faset kraftstik) i carport, har jeg så 3x16A tilgængelig?
Det er vel kravet til 11kW opladning?

Jeg ved godt min gruppe nok kun er 16A, så jeg har vel svaret der?
Er det gruppen og andet som skal skiftes for at få 11kW opladning i carport? har pt. kun 3.4kW.

Nogen som kender svar?
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Takker , jeg har ikke spurgt til kabel som er lagt ind, så det må jeg være svar skyldig.
Så kan jeg se på dit link, at der skal eget relæ til når den kommer op i spænding og her forklarede elektriker bare at når propper røg så gik den bare ud over hele huset, og min hoved afbryder ville springe fra. Måske har han ikke rådgivet nok, og haft den fornødle bil opladnings erfaring, da jeg bare tænkte en 16A / 400v kraftstik ville gøre det, og spurgte ikke meget mere, for viden havde jeg ikke der.  Han kunne dog se bilen og vidste det var til opladning, så måske skulle han havde spurgt mere til formålet og varighed/belastning.
Lige nu er den kun 3.7kW, så måske ingen hjælp, jeg fik dog nævnt jeg ville opgradere bil efter nogle år :) Det var åbenlyst ikke nok til at få lagt mere ind , måske..
Når jeg skriver, at kablet sandsynligvis er et 5X2,5 mm, hentyder jeg til kablet mellem din gruppeafbryder og den 3 fasede stikkontakt i carporten og bestemt ikke til din stikledning.
Når du har haft en elektriker til at give råd, er det hans opgave at stille de frække/relevante spørgsmål. Måske kan din bil lades med mere end 3,7 kW. Og hvis du tænker på at have mulighed for at kumme øge ladeeffekten til de 11 kW, der fint kan nøjes med de 16A, kan du ligeså godt få lavet installationen nu. Jeg kender ikke din installation nok til at vide, om dit stikkabel er stort nok. Tit vil man kunne udskyde ladeprocessen til de store forbrugere som komfur og ovn ikke er i brug mere, typisk efter kl. 20.00. Efter den tid er belastningen meget lav, hvilket giver mulighed for at laderen kan køre med fuld effekt i flere timer.
Det burde være en simpel ting at kunne styre opladningen til at forgå på bestemte tider. For lige at rette en sprogforbistring, så er det strømmen, der stiger og ikke spændingen   .

fase
Takker, den med "lagt ind", var dog reference til gruppe og over til carport :)
Bilen som står der kan ikke tage mere end 3.7kW , det er på plads.
Dog har jeg bare forsøgt at tænke fremad og en anden el bil, vil helt sikkert kunne trække mere.

Så skal jeg øge strømmen, så skal der graves igen og ledning(5X2,5 mm2 ) skiftes? (Sikke noget rod fordi jeg ikke vidste meget om noget der).

Det er ikke nødvendigvis fordi, strømmen skal øges, men fordi der trækkes en strøm i længere tid end det, der ligger til grund for forholdet mellem sikring og kabeldimension. Når der kræves en større dimension ved brug af lader, er det fordi den konstante belastning er tilstede i et betydeligt længere tidsrum end ved normal belastning.

fase
Annonce
Takker herfra, jeg er blevet lidt klogere, eller så læser jeg da bare dine svar igen :)
Et opfølgende spørgsmål på kabeldimensioner.

Kabel stikker ud , et par centimeter, på ydervæggen inden det dækkes af en skinne.
Kan jeg måle mig frem til kabel type og hvad jeg kan forvente at strøm der kan trækkes?
Måske er det nemmere at åbne tavlen og kikke på kablet. Med lidt held er der nok kabel der til at du simpelthen kan aflæse typen. Den står på siden af kablet med passende mellemrum. 

Ask
Hvis installationen i carporten er sikret med 16 A, kan du regne med at kablet er 5X2,5 mm2 . Du kan måle diameteren og ud fra det bedømme tværsnittet. 5G2,5 mm2 har en diameter på ca. 12 mm. 5G10 mm2 Ø 16 og 5G16 mm2 Ø  18,5 mm. Når der skal forsynes en lader til elbil, skal kablet dimensioneres lidt anderledes end ved almindelig installation. Det skyldes, at det forventes at belastningen er høj over længere tid i modsætning til en almindelig installation, hvor belastningen ikke er konstant i flere timer.

fase
Tak, kablet er 12mm , det er målt nu, og så er det altså ikke lavet til opladning af bil over 3.4 kW? Det er skidt..
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis