400v = 3 faser = 3 * 16A?

Kort spørgsmål,
Når jeg har 400v (3 faset kraftstik) i carport, har jeg så 3x16A tilgængelig?
Det er vel kravet til 11kW opladning?

Jeg ved godt min gruppe nok kun er 16A, så jeg har vel svaret der?
Er det gruppen og andet som skal skiftes for at få 11kW opladning i carport? har pt. kun 3.4kW.

Nogen som kender svar?
Kort spørgsmål, Når jeg har 400v (3 faset... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 30-12-2020 08:48:14

Hvis installationen i carporten er sikret med 16 A, kan du regne med at kablet er 5X2,5 mm2 . Du kan måle diameteren og ud fra det bedømme tværsnittet. 5G2,5 mm2 har en diameter på ca. 12 mm. 5G10 mm2 Ø 16 og 5G16 mm2 Ø  18,5 mm. Når der skal forsynes en lader til elbil, skal kablet dimensioneres lidt anderledes end ved almindelig installation. Det skyldes, at det forventes at belastningen er høj over længere tid i modsætning til en almindelig installation, hvor belastningen ikke er konstant i flere timer.

 Nu er jeg lidt nysgerrig og har selv stået i en ligende situation.

Hvor står der beskrevet disse regler om længer varende belastningeer..?
Imaster skrev den 30-12-2020 10:37:02

 Nu er jeg lidt nysgerrig og har selv stået i en ligende situation.

Hvor står der beskrevet disse regler om længer varende belastningeer..?

 I den link som er givet tidligere?


Hvis det forventes, at stikkontakten til opladning belastes med over 6 A i mere end 2 timer, skal stikkontakten være beregnet til længerevarende høj belastning. Der bør installeres en separat gruppe, da en gruppe, der er beregnet til brugsgenstande med lavt energiforbrug over tid, ikke kan anvendes ifølge § 56, stk. 4

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1082
Og det står i §56 stk 4 :)
Michael__P skrev den 30-12-2020 10:41:13

 I den link som er givet tidligere?


Hvis det forventes, at stikkontakten til opladning belastes med over 6 A i mere end 2 timer, skal stikkontakten være beregnet til længerevarende høj belastning. Der bør installeres en separat gruppe, da en gruppe, der er beregnet til brugsgenstande med lavt energiforbrug over tid, ikke kan anvendes ifølge § 56, stk. 4

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1082
Og det står i §56 stk 4 :)

 Ja men hvis kablet dimensioneres og oplægges korrekt og der installeres en seperat sikrings gruppe på 16A til lade boksen.

Så kan der vil sagtens opsættes en 11kw lader på en 5x2,5mm2 kabel...?

Hvis kablet alså ikke overstiger en vis længde.
Så kan der vil sagtens opsættes en 11kw lader på en 5x2,5mm2 kabel...? Hvis kablet selvfølgelig ikke overstiger en vis længde.
Det er jeg dig svar skyldig, og forstod det som jeg ikke har en installation som klarer 11kW .
Måske har jeg ikke udtrykt mig tydeligt nok. Der kan normalt belastes med 11 kW på en gruppe forsynet med 16A sikringer og et 5G2,5 mm2  kabel fordi en normal konstant fuld belastning ikke varer i over to timer. Det er noget andet med ladere til elbiler, hvor belastningen regnes til at vare flere gange 2 timer, og derfor er dimensioneringsgrundlaget anderledes. Se link i begyndelsen af tråden.

fase
S. Fabrin skrev den 30-12-2020 10:54:32

Så kan der vil sagtens opsættes en 11kw lader på en 5x2,5mm2 kabel...? Hvis kablet selvfølgelig ikke overstiger en vis længde.
Belastningen regnes ved ladere til elbiler at vare i mere end 2 timer, og derfor er dimensioneringsgrundlaget anderledes. Se link i begyndelsen af tråden.

 Jeg kan bare ikke læse mig til hvordan det så skal dimensioneres...??
jeg har selv været i kontakt med sik om en ligende sag hvor et firma ikke vil opsætte en 11kw lader på en 5x2,5mm2

I denne video fra sik siger de selv at det skal dimensioneres på den normale måde og at man i nogle tilfælde kan nøjes med 1,5mm2

https://www.youtube.com/watch?v=dHcSfs-ayOI

I denne video fra sik siger de selv at det skal dimensioneres på den normale måde og at man i nogle tilfælde kan nøjes med 1,5mm2

https://www.youtube.com/watch?v=dHcSfs-ayOI

Clever, eon mfl. specificerer normalt 4mm2 kabel til deres 16A ladere, uanset om der er tale om kortere træk.
Dvs. at hvis man følger producens anbefaling, er i overensstemmelse med kravet til installationen.
Man kan selv finde deres manualer på nettet hvor dette er beskrevet.

Der er desværre en del elektrikere som endnu har omstillet sig til den nye verden med elbiler mv. men det er jo også en udvikling der lige pludselig tager fart, så det kan være svært at følge med på alle fronter.

Jeg vil tror vi inden for kort tid ser flere specialer inden for elfaget hvor den enkelte installatørvirksomhed beskæftiger sig mere med en niche af faget, som de så kan være eksperter i.

Nogle vil være skarpe på opsætning af ladestandere, andre vil gå ind på smarthome/automation.

Feltet et simpelthen blevet  for teknologisk bredt og kompliceret til at alle kan gøre et godt stykke arbejde over en bred kam.

Så skal vi også lige have de tekniske skoler med på udviklingen også, de plejer at hænge lidt efter udviklingen. 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis