400v = 3 faser = 3 * 16A?

Kort spørgsmål,
Når jeg har 400v (3 faset kraftstik) i carport, har jeg så 3x16A tilgængelig?
Det er vel kravet til 11kW opladning?

Jeg ved godt min gruppe nok kun er 16A, så jeg har vel svaret der?
Er det gruppen og andet som skal skiftes for at få 11kW opladning i carport? har pt. kun 3.4kW.

Nogen som kender svar?
Kort spørgsmål, Når jeg har 400v (3 faset... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er en fejl i videoen hvor der tales om 1,5 mm2 . Lad det så være. Der tales også om 2,5 mm2 , men der gøres også opmærksom på længerevarende belastning i over 3 timer og 70% reglen, som ikke er gyldig mere efter indførelsen af DS 60xxx, jeg husker ikke det præcise nummer.
De nye normer for dimensionering fremgår af nedenstående tabel
Dimensioneringstabel

fase
S. Fabrin skrev den 30-12-2020 10:54:32

Så kan der vil sagtens opsættes en 11kw lader på en 5x2,5mm2 kabel...? Hvis kablet selvfølgelig ikke overstiger en vis længde.
Det er jeg dig svar skyldig, og forstod det som jeg ikke har en installation som klarer 11kW .
Måske har jeg ikke udtrykt mig tydeligt nok. Der kan normalt belastes med 11 kW på en gruppe forsynet med 16A sikringer og et 5G2,5 mm2  kabel fordi en normal konstant fuld belastning ikke varer i over to timer. Det er noget andet med ladere til elbiler, hvor belastningen regnes til at vare flere gange 2 timer, og derfor er dimensioneringsgrundlaget anderledes. Se link i begyndelsen af tråden.

Dimensionerne er jeg ok på, hvor kommer kabel længde ind i billedet, jeg læste intet på den link om længder?

Her har jeg nok 12-13 meter gravet ned + op ad væg og ind til gruppen, så 15 meter?
Gregeren skrev den 30-12-2020 11:26:27

Clever, eon mfl. specificerer normalt 4mm2 kabel til deres 16A ladere, uanset om der er tale om kortere træk.
Dvs. at hvis man følger producens anbefaling, er i overensstemmelse med kravet til installationen.
Man kan selv finde deres manualer på nettet hvor dette er beskrevet.

Der er desværre en del elektrikere som endnu har omstillet sig til den nye verden med elbiler mv. men det er jo også en udvikling der lige pludselig tager fart, så det kan være svært at følge med på alle fronter.

Jeg vil tror vi inden for kort tid ser flere specialer inden for elfaget hvor den enkelte installatørvirksomhed beskæftiger sig mere med en niche af faget, som de så kan være eksperter i.

Nogle vil være skarpe på opsætning af ladestandere, andre vil gå ind på smarthome/automation.

Feltet et simpelthen blevet  for teknologisk bredt og kompliceret til at alle kan gøre et godt stykke arbejde over en bred kam.

Så skal vi også lige have de tekniske skoler med på udviklingen også, de plejer at hænge lidt efter udviklingen. 

 Det er jeg helt med på, og jeg ved også at fabrikantens anvisninger skal følges.

Men det er jo tydeligt at reglerne omkring oplader til biler mangler information.
Folk snakker om at kabler til bil oplader skal dimensioneres efter regler om ved varende belastninger....der er bare ingen de

sik siger i deres egne videoer at 1,5mm2 kabel kan anvendes i nogle tilfælde.
Michael__P skrev den 30-12-2020 11:33:07

Dimensionerne er jeg ok på, hvor kommer kabel længde ind i billedet, jeg læste intet på den link om længder?

Her har jeg nok 12-13 meter gravet ned + op ad væg og ind til gruppen, så 15 meter?

 Længden på kabelet afgøre hvor meget det kan belastes med. Der er spændings fald og lednings modstand som bliver ændret alt efter hvor langt kablet er.

Desuden er der stor forskel på hvordan kablet er ført og om det føres sammen med andre kabler.

Der er en fejl i videoen hvor der tales om 1,5 mm2 . Lad det så være. Der tales også om 2,5 mm2 , men der gøres også opmærksom på længerevarende belastning i over 3 timer og 70% reglen, som ikke er gyldig mere efter indførelsen af DS 60xxx, jeg husker ikke det præcise nummer.
De nye normer for dimensionering fremgår af nedenstående tabel.
Dimensioneringstabel​​​

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 30-12-2020 11:29:04

Der er en fejl i videoen hvor der tales om 1,5 mm2 . Lad det så være. Der tales også om 2,5 mm2 , men der gøres også opmærksom på længerevarende belastning i over 3 timer og 70% reglen, som ikke er gyldig mere efter indførelsen af DS 60xxx, jeg husker ikke det præcise nummer.
De nye normer for dimensionering fremgår af nedenstående tabel
Dimensioneringstabel

Den tabel kan man benytte hvis man ikke vil beregne på det, der er taget højde for alle ting og derfor er 4mm2 nødvendig til 16A

Hvis man regner på det så kan 2,5mm2 sagtens benyttes alt efter længde og oplægnings metode.
Så jeg syntes at det er forkert at mange firmaer udlukker opsætning af opladere hvis der kun er 2,5mm2 fremført.
Når er beregning beviserne at det ikke er et problem.

det er fint nok at trække 4mm2 i nye installationer men forkert at udelukke eksisterende installationer hvor der er benyttet mindre kvadrat.
imaster
Vil du have ulejligheden med at vise mig den beregning af kabeldimension på 2,5 mm2 forsikret med 16A og en vedvarende belastning, i den tid det varer at lade en bil? 

fase
S. Fabrin skrev den 30-12-2020 11:51:36

imaster
Vil du have ulejligheden med at vise mig den beregning af kabeldimension på 2,5 mm2 forsikret med 16A og en vedvarende belastning, i den tid det varer at lade en bil? 

 Jeg benytter mig af teqniks app.

Hvor i du indtaster alle relevante oplysninger og få så af vide om du overholder reglerne.

​​
S. Fabrin skrev den 30-12-2020 11:51:36

imaster
Vil du have ulejligheden med at vise mig den beregning af kabeldimension på 2,5 mm2 forsikret med 16A og en vedvarende belastning, i den tid det varer at lade en bil? 

 Jeg benytter mig af teqniks app.

Hvor i du indtaster alle relevante oplysninger og få så af vide om du overholder reglerne.

​​
Imaster den beregning fortæller kun om reglerne for spændingsfald er overholdt. Det kan du ikke bruge ved dimensionering af kabler med et vedvarende forbrug i over 3 timer. 

fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis