Er der banker uden negativ rente

Er der nogen banker tilbage som er gebyr fri og uden negativ renter.

pt er grænsen max 250.000,- over koster det 0.60%

har danske bank og betaler 0,- i gebyrer generelt men nu ændrer det til 0.60 pr 1januar
Er der nogen banker tilbage som er gebyr fri og... Vis hele indlægget
205 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 28-04-2021 19:46:05

Det er jo ikke alle der har billige realkreditlån..   ..eller har behov for den slags lån.

Det jo sådan set irrelevant. Det er ens for alle, at nogle så ikke har glæde af det, er noget andet. Sådan vil det altid være.

Dem som han mange penge at investerer, er da også godt sure pt. over rente er så lav. Så kan de ikke få ret meget i forretning af deres penge. Var indlånsrente nu 5% og udlånsrente 8% så blev indlånerne glade og lånerne sure. Man kan ikke glæde alle.

Det hænger ikke sammen så sort hvidt. Jeg har lånt penge til hus til 17 - 19 % i rente. Men det betød ikke så meget, for en elektriker timeløn steg til det dobbelte i løbet af 5 år. ( inflation) Den fest er forbi og nu er der internationalt meget lave renter.
Det hænger jo også sammen med at vi reelt har euro i DK. Ja det hedder Kroner men de er bundet op på Euro. Så hvis kronen er ved at stige i kurs overfor Euro (Grækenland Italien o.s.v trækker godt ned) Så skal renten sænkes så der ikke er så stor efterspørgsel efter Kroner.
Så det er ikke noget de danske banker har stor indflydelse på.
At der er nogen direktører der tjener 3 cifrede millioner af kroner er så en anden sag. Om dem kan man sige at så meget kan et arbejde ikke være værd.
Men kan en top proff. fodboldspiller være sin pris værd ? ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis man isoleret ser på bankers almindelige udlånsrente som er på mellem ca. 8,8% - 16,5% i ÅOP - så forstår jeg godt banker har svært ved at (gen)udlåne folks indestående opsparinger - personlig har jeg i hvert fald ikke lyst til at låne til de renter. Og så er bankerne jo nødt til at sætte pengene ind på en konto hos Nationalbanken til negativ renter. 
Hvis jeres bank indfører minusrente, over et vist beløb.  så er det bare at være kunde i flere banker, fx Lunar. Så svært er det heller ikke.

Ved min bank (Sparekassen Sjælland/fyn) har noget lign, men jeg er ikke i nærheden af beløbsgrænsen ;)
Frank Chr. skrev den 28-04-2021 23:56:31

Hvis man isoleret ser på bankers almindelige udlånsrente som er på mellem ca. 8,8% - 16,5% i ÅOP - så forstår jeg godt banker har svært ved at (gen)udlåne folks indestående opsparinger - personlig har jeg i hvert fald ikke lyst til at låne til de renter. Og så er bankerne jo nødt til at sætte pengene ind på en konto hos Nationalbanken til negativ renter. 

Den rente du betaler afspejler meget ofte hvor god en økonomi du har. Så jo større risiko for banken der er i at låner ikke kan betale tilbage jo større rente. Og ja så kan det godt ske nogen for et nej til lån men bedre for banken kun at betale negative renter end at miste hele sit udlån. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
fuerzzz1 skrev den 29-04-2021 02:32:35

Hvis jeres bank indfører minusrente, over et vist beløb.  så er det bare at være kunde i flere banker, fx Lunar. Så svært er det heller ikke.

Ved min bank (Sparekassen Sjælland/fyn) har noget lign, men jeg er ikke i nærheden af beløbsgrænsen ;)

Næ.. den går ikke, for det er kun beløb (pt. de første 100.000 kr) på nemkonto der er fritaget. Og man kan kun have en nemkonto.

Ps. Man hvis andre (fx. familiemedlemmer) har plads på deres nemkonto, kan man jo overføre nogle beløb (lån) til dem. Kræver jo selvfølgelig man kan stole 100% på "låntager"
MLU skrev den 28-04-2021 19:31:55

Egentlig er det også "sjovt" at alle peger fingre af bankerne fordi de opkræver gebyr fordi renterne er så lave,
men INGEN tænker over, at real kreditlånene samtidig er blevet langt billigere (det hænger sammen folkens).
Altså, for 5 år siden skulle vi betale 4% i rente til realkreditlån og i dag er det 1% så mange spare rent faktisk mange penge her i deres totale budget.
Men det glemmer alle vist og så tænker man, vil folk hellere betale mere for deres real kreditlån og så ikke betale negative renter eller det modsatte   
Ja det er en underlig verden og den er vendt op og ned, dog har langt de flestes familier, med real kreditlån, fået en samlet besparelse i deres økonomi efter at alle renter er faldet.

Enig i at det hele er vendt op og ned - og der er del lærebøger der skal skrives om   

Men lige med realkredit, så er det jo ikke bankerne der "får renteudgiften". Renterne går til dem der sætter penge i / køber obligationerne. Bankerne tjener på gebyrer, bidragssatser, kurstillæg mv.. Bidragssatsen er steget helt ekstremt siden Flexlånene nærmede sig 0% og gik i minus for mange år siden. Selv med en minusrente ender man alligevel med at betale "renter" i form af bidragssats. Det er bankens pris for at håndtere / formidle obligationshandlerne, selvom det er nogle andre der stiller med pengene og dermed løber risikoen.

Jeg har svært ved at se, at det skulle være blevet en dyrere omkostning for bankerne med årene og argumentet var da også engang, at de skulle polstre sig efter finanskrisen. Det argument blev brugt i over 10 år og i dag er argumentet (også), at bankerne viser "samfundssind" ved at gøre det mindre attraktivt for folk at tage de billige og mere risikable lån.

Mvh. AllanE
Hov, jeg må hellere uddybe min holdning: Det er et markedsvilkår med negative renter, så selvfølgelig måtte det ramme private personer også på et tidspunkt. Jeg undrer mig dog over, at der er ikke er nogen banker der tænker lidt anderledes og bruger det som en konkurrenceparameter. De har rigeligt råd til at tabe lidt på negative renter på indlån, så hvorfor ikke udnytte det.

Gynger og karrusellerne...andre firmaer taber da også på nogle produkter for at vinde på nogle andre. Men der ér bare ikke nogen sund konkurrence i bankverdenen...de gør allesammen det samme.

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 29-04-2021 08:57:43

Men der ér bare ikke nogen sund konkurrence i bankverdenen...de gør allesammen det samme.

Det har du også ret i. Uden at vide det 100% så tror jeg det er fordi at bankerne de sidste mange år har fået pålagt så mange restriktioner og krav, at det indsnævre måden at drive forretning på, og derved kommer de til at ligne hinanden. Men ellers så ja, banker er forretninger og de vil tjene penge og gebyr og rente indtægter (om det så er på indlån eller udlån er et fedt) er bare parameter de kan skrue på for at få deres overskud.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Man kan i al fald konstatere at bankerne hurtigt har glemt den hjælp de fik under finans krisen, hvor kunder og staten hjalp dem gennem krisen. 
Der er yderligere 125 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis