Er der banker uden negativ rente

Er der nogen banker tilbage som er gebyr fri og uden negativ renter.

pt er grænsen max 250.000,- over koster det 0.60%

har danske bank og betaler 0,- i gebyrer generelt men nu ændrer det til 0.60 pr 1januar
Er der nogen banker tilbage som er gebyr fri og... Vis hele indlægget
205 svar
 Følg tråden
Der er 150 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da helt fair og forventeligt at Lunar også er nødt til at tjene penge lige som alle andre virksomheder. De har så skruet deres produkter og priser sammen på en anden måde end andre banker, men resultatet er at man inden for nogle få hunrede kroner kommer til at betale det det samme lige meget hvilken bank man vælger, så længe det drejer sig om simple indlånsprodukter. Jeg skiftede bank i efteråret, og lavede en ret grundig sammenligning mellem en række banker, og med min økonomi er der så lidt at spare, at jeg ville have fået mere ud af at arbejde de timer, som jeg brugte på at sammenligne banker.
For god ordens skyld, og en af grundene til at jeg ikke valgte Lunar, så har de ikke et Dankort, som AllanE fik skrevet, men kun et Visa.

Ja Lunar har kun Visa kort, men har nu ikke oplevet de store problemer.
Det eneste jeg har oplevet, er at man ikke kan hæve over beløbet i butikker, og hæve kontanter på den måde.
Jeg har stadig en Dankort i en anden bank. (endnu det koster 225 kr i gebyr om året)

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, præcis min pointe. Nogle steder betaler man for at have Dankort, andre steder for at bruge netbank, og nogle har store gebyrer på kontanthævninger. Men når året gået og man summerer gebyrerne, så er det stort set samme beløb man kommer til at betale lige meget hvilken bank man vælger (igen, når vi taler simpel indlån). Bare et eksempel med Lunar, nu det er dem som bliver nævnt i denne tråd: Hvis man har 50.000 stående i et år til 0.5% i rente, så tjener man 250 kr før skat. Laver man en kontanthævning om måneden, så går det stort set i nul pga. deres gebyr på kontanthævninger. Det er gynger og karruseller, og er det samme hos andre banker.

Selvfølgelig kan man forsøge at optimere ved at have flere banker, og så bruge de billigste produkter de enkelte tilbyder, men det er godt nok ikke meget man kan spare den vej rundt.

I forhold til at undgå negative renter, som tråden handler om, så er det efter min mening stadig bedre at fokusere på at investere beløbet over bagatelgrænsen, end at prøve at finde en bank med bedre vilkår på indlån. Sidste år gav selv investeringer med meget lav risiko 5-6% i afkast.

Som jeg husker det er der intet gebyr på kontanthævning i hæveautomat med Lunar, har dog ikke prøvet det, da det er sjældent jeg har brug for kontanter.
Min kone har en konto i Nykredit, med visa dankort, der er ingen gebyr overhovedet, og hun har ikke sin nemkonto der.

Mit gamle dankort var der ingen gebyr på, men da det udløb kom gebyret, sådan er det nok også i Nykredit?

De eneste gebyr der er i min Primær bank (Andelskassen) er det kun på dankortet der er gebyr, og så hvis man vil lave en straks overførsel, det koster 2 kr, men det er jo sjældent nødvendigt.


Vi prøver igen, i morgen --
Lunars gebyr på kontanthævning på deres "gratis" tjeneste er 9 kr.

Som jeg husker det fra min egen undersøgelse, så havde Nykredit meget få gebyrer, hvis man kunne komme ind uden den rette kundegruppe. Jeg endte med al-bank.dk, da de også stort set er gratis (eneste gebyr i min kundegruppe er 1 kr for straksoverførsel). Nu var jeg tvunget til at skifte bank, da min gamle bank lukkede. Og så kunne jeg jo lige så godt vælge et af de billigste alternativer. Men var den ikke lukket, så havde jeg ikke brugt tid på at finde en anden for at spare måske 200 kr om året.
Der er jo mange andre parametre end kun lige gebyrerne, om det så er på kort eller om det er hvornår der opkræves negativ rente. F.eks. må jeg indrømme at jeg er meget skuffet over al-banks net- og mobilbank, som efter min mening er virkelig ringe. Nu ser jeg nok lige tiden an og giver det et års tid, men kunne godt finde på at skifte til en anden bank med bedre netbank også selvom jeg skal betale lidt for det.
Og f.eks. Lunar har da nogle smarte features så som virtuelle engangskort, som for nogle har en værdi, som er svær at gøre op i et beløb. For mig var det vigtigere med en netbank og et dankort, da jeg skulle vælge ny bank, men folks behov er forskellige. Min pointe er nok hovedsagelig at man skal passe på med ikke at se spøgelser i forbindelse med negative eller positive renter på indlånskonti, da det for langt de fleste er virkelig små beløb det drejer sig om.

Annonce
Men Lunar siger ikke, at man SKAL bruge kortet til at hæve penge. Køb en pakke tyggegummi med kortet i en forretning i ny og næ - det koster ikke gebyr. 

Mvh. AllanE
Det er der vel heller ikke nogen, som har påstået  Men at placere 50.000 kr på en konto og at skulle gå og huske på at man skal bruge et bestemt kort en gang om måneden for at opnå en gevinst på under 200 kr efter skat, når man kunne have investeret beløbet og opnået 10 gange større afkast, det har jeg svært ved at se fidusen i.
Mht. aktier, så er der bare lige den lille ret vigtig "detalje" at man kan risikere at tabe hele eller store dele af sin opsparing - og det er som om folk er total blinde for den risiko.   
Tror ikke folk er blinde over for det. Alle der investerer bør vide der er en risiko. Historisk set er den risiko bare ikke ret stor, hvis man investerer med lang tidshorisont. Men man skal selvfølgelig ikke investere, hvis man ikke kan tåle et tab. Så må man acceptere at det koster en smule at have pengene stående i banken.
Men i mit forrige indlæg kan man sådan set slette alt efter "200 kr efter skat" og jeg vil stadig mene, at det er en helt unødig suboptimering af ens økonomi at gå efter en så lille gevinst. Et par timers arbejde mere om året giver højere udbytte.
Tror nu ikke det er så meget pengene, men det psykologiske i at skulle betale for at have penge stående i banken.
Men har man eks 500000 kr stående der skal betales negative renter af, er det vel ca 3500 kr om året, det er da tros alt også en slags penge, selv om de er fradragsberettiget.
(Om det så er fornuftigt med 500000 stående i banken, det er der helt sikkert delte meninger om)


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis