Frekvensomformer

Hej, jeg har købt 2 frekvensomformerer af mærket Omron V1000, den ene er 240 volt ind 3 x 240 volt ud den anden er 3 faser 380 volt ind 3 faser 380 volt ud ud mit spørgsmål er der nogle her inde som kan give gode råd , angående montering på mine 2 drejebænke. En myford super 7 og en hjemmebygget.Der er ikke potmeter på nogle af frekvensomformerne ,det håber jeg kan monteres på dem Jeg prøver at lægge et par billeder af dem op her.Hvis der er nogen der er villige til at hjælpe mig med gode råd lægger jeg flere billeder op på forhånd tak Johnny Jørgen larsen

J.J.Larsen
Hej, jeg har købt 2 frekvensomformerer af mærket... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har så valgt en kraftigere motor, for at kompensere for manglende trækkraft ved høje o/m, desuden  har jeg en ned gearing så spindelen max kan løbe 1400 o/m det er en metaldrejebænk, og den er ikke bygget til højere o/m.
Jeg har mest brug for trækkraft i de lave o/m, så kombinationen med nedgearing og en 8 polet motor, må det være, giver et fantastisk moment i de lave o/m.
Jeg har så skiftet fra kilerem, til tandrem, da kileremme ikke er gode til at overføre kraften ved lave o/m

Vi prøver igen, i morgen --
Til jer alle der har forstand på el.Jeg har monteret min frekvensomformer på min drejebænk.Den virker men der sker noget mærkeligt,min digitale hastigheds måler fra Kina kan ikke vise hastigheden, kun 4 streger———— men når jeg monterer  bænken direkte på stikkontakten som jeg havde før jeg fik omformer påmonteret virker den digitale hastigheds måler igen meeeeget mærkeligt,så min spørgsmål er hvad er årsagen til det???? Vh Johnny

J.J.Larsen
Frekvensomformere udsender meget støj, så det er helt sikkert det der er problemer.

Måske det kan hjælpe med skærmede kabler, eller findes der støjfiltre.

Vi prøver igen, i morgen --
jeg giver je_ns ret der, der er støjfilter på den omformer jeg bruger på min drejebænk, og der er der intet problem med omdrejningstælleren.


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Hej jeg mener at der står i manualen til min omron at der er indbygget et filter ,men det er måske ikke et støjfiltrer som er indbygget.hvad mener i med at ledningerne skal skærmes skal de pakkes ind i min gamle pullover?

J.J.Larsen
Hej igen.
Jeg skrev om det i mit allerførste indlæg i denne tråd.
" Din frekvensomformer er ret enkel. Men der er 1000 vis af muligheder for justeringer til andre formål. Så du skal kun koncentrere dig om det mest almindelige
Den skal have strøm ind, på L1 - L2 - og L3 ved 400 V ELLER L1 og L2 ved den på 230V
Så skal der kabel til motor ( bør være skærmet og skærm og jord forbindes sammen) T1 - T2 - og T3 " 

Det drejer sig om en speciel type kabel hvor der ligger et trådnet spundet rundt om lederne. LINK Men det er nok billigere at købe et par meter hos den lokale elinstallatør.
Du kan også få din omformer til at vise omdrejningerne i display.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres kundskab ,man bliver snart  klog af jeres viden vh Johnny 

J.J.Larsen
Hvis du vil se det sådan lidt på skrift i Omron vejledning så er det på diagram du skal kigge ( side 9 ) . Øverst til højre ses motorkablet, og omkring den er der 2 stiplede cirkel / oval som er symbol for skærmet kabel.
På side 11 kan du læse nogle punkter om korrekt installation, og her fremgår at der skal tilkøbes et EMC filter Det er elektromagnetisk støjfilter. Her er LINK til et eksempel fra RS Bemærk at billede viser en faset men i specifikationer står der 3 Faser. Og jeg ved jo ikke hvilken omformer du benytter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen,jeg har en af vær 3x230 volt og 3x380 volt.Det er måske lidt uforstående at jeg ikke kender skærmet ledning,men jeg er ny på teglværket.De eneste skærmet ledninger jeg kendte var tv kabel,man lære jo hele tiden noget vh Johnny

J.J.Larsen
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis