Frekvensomformer

Hej, jeg har købt 2 frekvensomformerer af mærket Omron V1000, den ene er 240 volt ind 3 x 240 volt ud den anden er 3 faser 380 volt ind 3 faser 380 volt ud ud mit spørgsmål er der nogle her inde som kan give gode råd , angående montering på mine 2 drejebænke. En myford super 7 og en hjemmebygget.Der er ikke potmeter på nogle af frekvensomformerne ,det håber jeg kan monteres på dem Jeg prøver at lægge et par billeder af dem op her.Hvis der er nogen der er villige til at hjælpe mig med gode råd lægger jeg flere billeder op på forhånd tak Johnny Jørgen larsen

J.J.Larsen
Hej, jeg har købt 2 frekvensomformerer af mærket... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
bare rolig du skal enda nok ende med at læse den mere end blot 3 gange.
da jeg installerede min for et par år eller 3 siden, ville jeg bruge det potentiometer der allerede sad i drejebænken, og dertil have 3 momentan taster til frem-stop-bak hvilket så også indebar en del læsning om relæer med selvhold  


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Læs lige min rettelse / tilføjelse ( diagram viser potentiometer nederst til venstre. på klemmerne V+ - A1 - AC
Det er en god livsindstilling at ville lære noget nyt. Så din opgave i år er at lære Omron V1000


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik ,den opgave er jeg rede til at løse,og hvis jeg går i stå bruger jeg livlinen her vh Johnny

J.J.Larsen
Der er faktisk gratis hotline hos omron 43440011 tror jeg, men nummer står allersidst i Guiden. Men inden skal man lige øve sig lidt og så skal man klart kunne forklare hvad den tilsluttede maskine skal bruges til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej alle som har kommenteret mit indlæg med mine frekvensomformerer .Jeg fik sat ledninger på og programmeret så jeg fik gang i motoren, men men men ved 20 hz køre den ca 30 sekunder ved 30 hz 40 hz 60hz 70hz stopper den  hurtigere alt efter om jeg øger Til højere hz.Derefter fremkommer der en fejl melding på skærmen som har bogstaver PF.Dette hentyder til fasetab for indgang -spændingsfald Eller ustabil fase for indgang -løse ledninger i omformer.Alle ledninger er fastspændte Hvad kan det være??

J.J.Larsen
Annonce
Måske drevet er ved at være slidt. Under parameter U4-05 kan du se hvor ”slidt” drevet er. Den skal helst være under 90%.
Du kan også slå detekteringen af fejlen fra, så den ikke stopper. Men hvis der er en reel fejl, vil det slide ekstra på drevet da det ikke slår fra. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Prøver dine foreslag imorgen, der er noget galt med mine øjenlåg de lukker hele tiden ned så jeg ikke kan se noget nå ja klokken er jo også snart 2400 vh Johnny

J.J.Larsen
Kunne ikke finde u4-05. Omformerne er helt nye så de er ikke slidte,men nu kører den dog kun op til 50hz og ned til 10hz begge veje efter at have set en russer starte sin op . Men jeg kan ikke få den højere end 50hz men den kan vil ikke kører hurtigere end de 1500 rpm som står på navnepladen eller kan den?? Vh johnny

J.J.Larsen
Du skal have ændret parameteret max frekvens, det er nok som standart sat til 50 hz
Du kan sagtens gå op til 100 hz, og også højere.
Jeg har 2,2 kw 660 o/m motore, jeg køre dem op til 250 hz, så de ender på max 3300 o/m
(ca det samme som en 2 polet motor på 60 hz)

kikkede lidt i link til manual der var linket til tidligere i tråden, det kunne være her du skal ind, for at hæve max frekvensen. E1-04

Vi prøver igen, i morgen --
Når man hæver frekvens i sådan en omformer, så hæver man samtidig spænding. På den måde følger konstant drejnings moment med. Altså den kan trække med fuld kraft hele vejen.
Men når du når 50 Hz så er udgangs spænding den samme som indgangs spænding og du har ikke " flere volt at gøre godt med " Så hvis man hæver frekvens op over 50 Hz. så mister man trækkraft. Det mærkes normalt ikke på de første ca. 50 % altså op til 75 -80 HZ. Men når man kommer derover så daler motorens trækkraft mærkbar.
Det ér ikke sikkert det gør så meget ved en drejebænk, da man kan kompensere ved lidt mindre spån.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis