Støbe vægtskiver

Landets fitnesscentre er coronaramte og prisen på træningsgrej er nærmest eksploderet. Som mange andre vil jeg gerne fortsætte min træning og pønser på at flække noget sammen selv - herunder særligt vægtskiver. Jeg tænker at støbe dem i beton (+jern), men ved ikke hvilken slags/blanding jeg skal bruge. De skal jo kunne tåle lidt stød ifm. dødløft, uden at jeg dog er typen der smider med dem. Kan stolpebeton klare opgaven, eller skal jeg bruge en stærkere blanding? Tænker skiverne skal måle ca ø45 og veje ca. 15-20 kg.
Landets fitnesscentre er coronaramte og prisen på... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas skrev den 25-05-2020 17:15:54

MLU hvordan vil du få dem til at hænge på en stang?

Fælgens center hul må kunne komme ind over stangen.. Blot en tanke   


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

så blev jeg osse færdig lissom motionscentrene åbner igen, men det fungere fint så nu er jeg ikke så låst af at skulle ud og køre. Og jeg havde aldrig fået gjort det havde det ikke været for corona.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det ser skidegodt ud! Og jeg er meget enig i, at selvom centrene er åbne igen - så er det nu også meget hyggeligt og bekvemt at træne i haven :D Jeg havde oprindeligt tænkt mig at pille mit ned når centrene åbner, men det tror jeg ikke jeg gør alligevel...
Har tidligere støbt taburettop som gave til barnebarn. Blandede frit hurtighærdende cement, sand og lidt småsten(husker ikke præcise blandingsforhold)i bunden af en gulvspand. Det gik fint i første forsøg.
Hvad om du gjorde noget lignende, måske i et trillebørsdæk e.l.? Gummiet vil tage af ved hårde landinger tænker jeg.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej igen.
Hvordan går det med træningen? Siden nytår da det viste sig at det blev længere varende med lukningen har jeg trænet 1time hver anden dag. Det er faktisk ret hyggeligt med fuglekvidder og et gåsetræk der kommer forbi på vej til Vilsted sø. Godt nytår til Jer alle.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg nyder også at træne ude, men savner lidt flere muligheder. Jeg har suppleret med nogle universalkroge fra Habo til 25 kr., som jeg kan hænge vægtstangen op i...-tadaaaa!

Jeg savner dog nogle tungere håndvægte, da jeg har 2 x 20 kg. Jeg har støbt nogle skiver med mindre diameter til håndvægtene, men de blev slet ikke tunge nok. Det skal nok være en form for metal, for at vægtfylden bliver høj nok. Jeg var forbi en skrotplads for at lede efter emner, men de kunne ikke rigtig hjælpe. Jeg har tænkt på at armere nogle skiver med bly fra skrothandleren, men ved ikke om det kunne virke. Nogen gode bud?
Hvis du kan skaffe den rette mængde bly. Så er det jo nemt at smelte og så støbe nogle skiver. Da jeg var barn var blyforgiftning ik noget man tænkte på. Har smeltet meget bly i en konservesdåse/tobaksdåse,

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg kan godt se, at det her efterhånden er et gammelt indlæg. Men jeg prøver lige lykken alligevel.. :)
Nu er det mig der er ved at blive skør af ikke og få trænet. Så derfor har jeg købt en stang med en diameter på 30 mm. Og jeg vil rigtig gerne lave nogen 10 og 5 kgs skiver til den, ligesom I har gjort :)

Men er der nogen der kan skære ud i pap for mig, hvad jeg skal gøre og hvad jeg skal købe ? 😅
Diameteren på skiverne må meget gerne være 30-45cm, hvis det altså kan lade sig gøre. Håber i kan hjælpe mig lidt på vej :D 
Hej Anne.
Velkommen til. De skiver som jeg lavede på 5 og 10kg er henholdsvis 26 0g 36 i dia. ca 5cm tykke. Nu ved jeg ikke hvad du har af muligheder, men jeg gjorde det at jeg savede en skive på dia ud af midte af en 12mm krydsfiner. Efter lidt slibning kunne jeg sætte et stykke tyndmetal rundt i savsporet. I midten havde jeg lavet hul til stump af et 32mm plastrør. Grus og cement blev vejet af, Men du kan købe noget færdig tørbeton i tømmerhandlen. Det blander du med vand efter vejledning på posen.Hvis det tørre er vejet af så skulle dt jo passe når betonen er tør igen. Men helt præcist blev det nu ikke. Husk at smøre formen med sæbe feks tyk sæbespåneopløsning. Når det bliver lyst i morgen kan jeg ta et par billede af formen. Hvis du skulle bo i nærheden er du osse velkommen til at låne den.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg synes også cement er let at have med at gøre.
Find et stykke rør, plast eller metal, der lige kan gå over din 30mm stang, skær 5-10cm af, luk enderne til, stil den midt i en gulvspand eller lignende (efter evt. at have “foret” spandens bund med tynd plast a la affaldssæk), vej derefter en passende mængde vand og cement/sand eller færdigmix så det passer med din ønskede vægt, rør det op, hæld det i spanden, lad det tørre og tag det så op. Fjern plasten.
Trim evt. centerrøret.
Fordele: Billigt og styrbart i mængde.
Ulempe: Afhængig af antal spande til rådighed tager det pga. tørretiden længere end hvis du hænger færdige metalskiven på.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også