Støbe vægtskiver

Landets fitnesscentre er coronaramte og prisen på træningsgrej er nærmest eksploderet. Som mange andre vil jeg gerne fortsætte min træning og pønser på at flække noget sammen selv - herunder særligt vægtskiver. Jeg tænker at støbe dem i beton (+jern), men ved ikke hvilken slags/blanding jeg skal bruge. De skal jo kunne tåle lidt stød ifm. dødløft, uden at jeg dog er typen der smider med dem. Kan stolpebeton klare opgaven, eller skal jeg bruge en stærkere blanding? Tænker skiverne skal måle ca ø45 og veje ca. 15-20 kg.
Landets fitnesscentre er coronaramte og prisen på... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tusind tak for inputs. Jeg har googlet og googlet, og jeg synes det er lidt svært at finde rundt i. Men jeg må prøve mig frem, og forsøge at gøre det som i har beskrevet her, det lyder jo som om det har været ret nemt at lave. 
Hvor lang tid skulle jeres skiver tørre, inden i kunne tage dem ud af formen ? :)

Og kovas : du må meget gerne sende billeder i morgen, og vi bor i Middelfart, så hvis det er i nærheden af dig, vil jeg da meget gerne låne din form.  :) 
Tørretiden afhænger af blandingen, jeg tror mit cement/sand mix stod i knap 24 timer ved stuetemperatur.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Anne
Jeg endte selv med at bruge noget dækkappe (bredt og hårdt plastikbånd) som forme, og lagde dem på nogle træplader jeg havde beklædt med plastik. Jeg sprayede det hele med WD40, i håbet om at de ville slippe formene, og det gjorde de. Det havde de nok også gjort alligevel. Det sværeste er nok placeringen af centerrøret, der selvfølgelig helst skal være nøjagtigt i midten, og endnu vigtigere stå HELT lodret. Hvis ikke det står lodret kommer skiven til at hænge skævt på stangen.
Det er nok også en god ide, at give dem noget armering. Det kan købes billigt i Jem&Fix, men til sådan et projekt kan forhåndværende ting nok også hjælpe. Jeg støbte senere nogle små skiver, hvor jeg bare moste noget hønsenet i. Uanset hvad du gør, bliver skiverne alligevel ikke bumperplates. Mine skiver blev ikke perfekte, og de afviger formentlig også med +-200gram, men de vejer hhv. 2x20 kg. og 2x30 kg., og så betyder små afvigelser ikke så meget. De har reddet min corona-tid. Jeg bruger dem primært til løft, hvor de er fri af jorden - dvs. det ikke betyder så meget om de er perfekt runde eller om hullet er helt centreret. Jeg kunne næsten have klaret mig med nogle 30x30 fliser, som jeg havde boret et hul i. Skal du dødløfte er det dog rarest, at de har tæt på olympiske mål.Giv det et skud i weekenden, og post nogle fotos 👍🏼
Hej  Igen.
Det er nok lidt langt til Løgstør. Så med de skiver du efterspørger ville jeg få fat på en vaskebalje 36cm. Vi har en og der er endda afmærket et centrum så så man nemt kan sætte et rør i midten. Hvis du smøre baljen med noget tyk sæbespåneopløsning vil det slippe pga  formen  på baljen. Jeg tror at med 10kg bliver en skive på olympisk mål for tynd. Så lav en forhøjning af nogle lægtestumper så stangen kommer op i højeden. Hvis du vil dødløfte. Jeg ville gerne ha den rigtige størrelse på mine 20kg derfor lavede jeg den form. Og så osse fordi jeg alligevel havde tingene liggende. Du kan ta skiven ud af formen næste dag, men du bør nok lade dem hærde indpakket i plast nogle dage det gjorde jeg i hvert fald. Jeg tror ikke der er nødvendigt med armering til den størrelse du efterspørger. Medmindre du alligevel har noget net liggende.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
https://www.thingstrup-maskinstation.dk/toemningsordning/vaegtberegning-beton-daeksler.aspx  Jeg så lige denne tabel. Til 5 kg bliver baljen nok lidt stor. Så en stor gulvspand er nok sagen som John Larsen foreslår.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeres ser altså rigtig fine ud. Mine skal primært bruges til Squat og Dødløft, og jeg tænker bare at hæve dem fra jorden, ved at sætte dem på nogen fliser der er stablet lidt op, da jeg tror de bliver ret tynde, når jeg kun skal lave 5 og 10 kgs. Nu har jeg i hvertfald bestilt støbemix, 2 x 20liters spande, 2 x 32mm rør og en mureske :) så må vi se om jeg kan få det til at lykkes. Jeg poster et par billeder, når jeg er færdig :) og endnu engang tak for hjælpen 
Jeg købte bare et par spande i forskellige størrelser, vejede af og støbte det i spandende. Meget simpelt setup. De er ikke skide flotte, men de skal jo også bare løftes på i baghaven. Jeg brugte også tricket med noget plast rør til at lave hullet i midten.

man kan lave en sådan  her til lidt afveksling 

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
annestorm skrev den 23-02-2021 13:57:54

Jeres ser altså rigtig fine ud. Mine skal primært bruges til Squat og Dødløft, og jeg tænker bare at hæve dem fra jorden, ved at sætte dem på nogen fliser der er stablet lidt op, da jeg tror de bliver ret tynde, når jeg kun skal lave 5 og 10 kgs. Nu har jeg i hvertfald bestilt støbemix, 2 x 20liters spande, 2 x 32mm rør og en mureske :) så må vi se om jeg kan få det til at lykkes. Jeg poster et par billeder, når jeg er færdig :) og endnu engang tak for hjælpen 

 Hej Anne.

Har ikke selv forsøgt mig med dette, men har da lidt erfaring med støbning, og bor i Middelfart. Så hvis det driller så sig til. 😀
Spændende måde og lave det på, men er der ingen der har prøvet og fylde et dæk, som nogen her foreslår. Blot en ide, men så tænker jeg evt et sækkevogns dæk med fælg, fyldt med cement til gå dvægte, og trillebørsdæk med fælg fyldt med cement til den lidt større vægtstang.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også