Støbe vægtskiver

Landets fitnesscentre er coronaramte og prisen på træningsgrej er nærmest eksploderet. Som mange andre vil jeg gerne fortsætte min træning og pønser på at flække noget sammen selv - herunder særligt vægtskiver. Jeg tænker at støbe dem i beton (+jern), men ved ikke hvilken slags/blanding jeg skal bruge. De skal jo kunne tåle lidt stød ifm. dødløft, uden at jeg dog er typen der smider med dem. Kan stolpebeton klare opgaven, eller skal jeg bruge en stærkere blanding? Tænker skiverne skal måle ca ø45 og veje ca. 15-20 kg.
Landets fitnesscentre er coronaramte og prisen på... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mine første skiver bliver 10 cm tykke og vejer 15 kilo. Der kan være 3 på her side, så det er ca 95 kilo. Det er ok til bænkpres, men for lidt til squat og dl, så jeg må have nogle større forme også.
Kommer du nogen form for armering i ?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
kovas skrev den 23-05-2020 12:05:35

Kommer du nogen form for armering i ?

 Næh.. Jeg har bare støbt lortet.. 😅

Jeg har lavet vægte til barnebarn og kæreste. Det blev et vandrør der blev svejset en lille " gynge"  under så kunne de lægge fliser ind i "gyngen " 20 x 40 fliser vejer ca. 18 kg og der kan være 3 i hver side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er sikkert helt fint Erik, men når man er vandt til skiver på en stang så går det altså ikke med en vippe man lægger fliser i. I hvert fald ikke til mig. Pt  har jeg lavet noget med noget jern jeg fandt+ enden af min vejhøvl. Hvis jeg ikke får støbt noget så fortsætter jeg bare med det til man åbner igen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej nej jeg tror heller de bliver brugt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ku også være du kunne finde et par brugte dæk plus stålfælge du kunne fylde op med beton / sand andet og så vil de sikkert veje 25 - 30 kg stykket. Så har du en rund form plus der er gummi omkring til at beskytte betonen.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU hvordan vil du få dem til at hænge på en stang?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg endte med at støbe i 1:4 med 0-16mm støbemix og indlagt kamstål. Skiverne blev Ø44cm og 5-8 cm. tykke. Jeg støbte 2x20 kg. og 2x30 Kg. Rykkede lidt rundt med dem idag, og umiddelbart virkede de fint. De er naturligvis ikke perfekt runde, vægten er ikke præcis og hullet i midten er ikke nøjagtigt centreret...-til mine behov er de dog helt fine, og jeg støber nok også et sæt på 12-15 kg., som jeg dog så vil lave i lidt mindre Ø for tykkelsens skyld.Næste projekt bliver et squat/bænkpres stativ samt en bænk.
Mit problem er så at mit 3/4" rør bukker allerede ved 80 kilo.. :(
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også