Skal der løbe fjernvarme igennem et anlæg når det ikke bruges?

Hej
Vi har en fjernvarmeinstallation fra 2013 med en Termix heater til det varme vand. Vi har lidt bøvl med det varme vand (det bliver ikke helt så varmt som tidligere og vi oplever, at der kommer "kolde" strømme under et bad. Jeg har renset de 2 snavsesier, det var ikke så meget at komme efter.

Så skruede jeg op for den ved, at dreje termostaten på 6. Det blev vandet ikke synligt meget varmere af, men jeg oplevede, at fjernvarmen bare løb igennem, så jeg satte den ned på ca 3 igen.Nå nu til sagen. Jeg undrede mig over, at fjernvarmen bare løb igennem, så jeg lukkede for varmen totalt og holdt alle vandhaner lukket i en time. Så huset har altså været "ude af drift". Til min undren så løb der på den time ca 30 liter fjernvarme igennem. Og da vi er m3 afregnet, er det jo penge lige ud i lokummet...

Er det normalt? Eller kan termostaten være defekt? Eller måske hele "kødbenet" (den messing ting termostaten sidder i).

Billeder af anlæg og mit lille måleskema.

Anlæg

Heater tæt på

Skema (temperatur fremløb og retur. Flow l/h og total m3. 
Hej Vi har en fjernvarmeinstallation fra 2013 med... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det må kunne lade sig gøre. Går ud fra at det er en flad si som i tilkoblingsslangen til en vaskemasklne.

Søren O
Sien har overhovedet ingen indflydelse på, hvor meget vand der strømmer igennem i tomgang. Du kunne ringe til eller maile til termix og få dem til at oplyse, hvor meget vand, der bør løbe gennem regulatoren i tomgang.

fase
Det har du sikkert ret i, er den stoppet vil det jo blot begrænse gennemstrømningen.
Jeg vil gætte på at det egentlige problem er kalkaflejringer i reguleringsventilen. 


Søren O
Jeg "nassede" en regulering af VVS'eren for at se, hvad der var inden i. Der var ikke skygge af kalk i den. Det er vel også logisk nok, for det er kun fjernvarmevand, der passerer igennem. Kalken sætter sig i sekundærsiden af veksleren. Specielt, hvis temperaturen på det varme vand er over 55°C.

fase
Annonce
Fabrin - jeg tror at du prøver at bilde os noget ind.
TPV regulatoren tilsluttes både brugsvand og fjernvarmevand. Når der åbnes en varmtvandshane påvirkes TPV regulatoren og åbner for fjernvarmevandet, således at varmeveksleren kan opvarme brugsvandet.
Der er åbenbart 5 års garanti på ATP ventilen.

Søren O
Nej Søren, regulatoren regulerer kun primærsiden på varmeveksleren på den måde, at føleren reagerer, når der sker en ændring af temperaturen på sekundærsiden af veksleren. Når der ikke strømmer vand igennem, er vandet på primærsiden så varmt som termostatventilen er stillet på (en indstilling på ca. 4,5 er optimal med hensyn til kalkudfældning i varmeveksleren). Reaktionen er, at såfremt temperaturen på sekundærsiden falder, hvad den gør, når der strømmer koldt vand gennem sekundærsiden, åbnes der for det varme vand fra på primærsiden så vandet på sekundærsiden bliver opvarmet. I den tid, hvor der ikke bruges varmt vand, strømmer der kun det vand, der skal bruges til at holde fjernvarmestikket varmt, igennem. Det vil du også kunne se, hvis du ser på flowdiagrammet.

fase
Fabrin: På diagrammet ser jeg 2 ventilssæt, lige som på Redan's PM regulator. TPV regulatoren er en videreudvikling af PM ventilen, hvor en termostatventil "holder øje" med temperaturen.
Trykstyringsventilens helt klare fordel, sammenlignet med almindelige termostatventiler, er at der omgående lukkes "proportionalt" op for fjernvarmevandet (til at opvarme varmeveksleren) i forhold til hvor meget der bliver åbnet for varmtvandshanen. Tilsvarende når der lukkes for varmtvandshanen, lukkes der også omgående for fjernvarmevandet.

Søren O
Har købt en ny TPV. Talte med Termix og de mente klart den var i stykker. Nu har jeg fået den og pakket den ud. Der er en blå ring med? 
mærkebånd omkring rør hvor filter sidder   
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis