Skal der løbe fjernvarme igennem et anlæg når det ikke bruges?

Hej
Vi har en fjernvarmeinstallation fra 2013 med en Termix heater til det varme vand. Vi har lidt bøvl med det varme vand (det bliver ikke helt så varmt som tidligere og vi oplever, at der kommer "kolde" strømme under et bad. Jeg har renset de 2 snavsesier, det var ikke så meget at komme efter.

Så skruede jeg op for den ved, at dreje termostaten på 6. Det blev vandet ikke synligt meget varmere af, men jeg oplevede, at fjernvarmen bare løb igennem, så jeg satte den ned på ca 3 igen.Nå nu til sagen. Jeg undrede mig over, at fjernvarmen bare løb igennem, så jeg lukkede for varmen totalt og holdt alle vandhaner lukket i en time. Så huset har altså været "ude af drift". Til min undren så løb der på den time ca 30 liter fjernvarme igennem. Og da vi er m3 afregnet, er det jo penge lige ud i lokummet...

Er det normalt? Eller kan termostaten være defekt? Eller måske hele "kødbenet" (den messing ting termostaten sidder i).

Billeder af anlæg og mit lille måleskema.

Anlæg

Heater tæt på

Skema (temperatur fremløb og retur. Flow l/h og total m3. 
Hej Vi har en fjernvarmeinstallation fra 2013 med... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
👍
Så tror jeg sgu fejlen er fundet.

Skiftede TPVen. Fortsat samme problem. Hmmm... Så jeg satte den gamle på igen. Vores fordeling til hanerne kold og varmt er i et andet skab. Så opdagede jeg, at den ene pex var skide kold. Det var varmt vand til en af vores brusere (en vi meget sjældent bruger). Jeg opdagede så at blandingsbatteriet i bruseren lukkede det kolde vand over i det varme og dermed lavede en bro mellem det kolde og varme vand i fordelerskabet.

For at gøre ondt værre, så er bruseren studs nr 1 så det påvirkede samtlige udtag af varmt vand. Så rød er indløb fra TPV og blå er der hvor der kom kold vand ind, dermed blev temperaturen sænket på alle de andre (gule). 

Det høje flow i TPV kom så af at den har været skruet for højt op for at kompensere for det kolde vand det blev ledt ind.

Tak for alle jeres svar.

Er der andre der har oplevet at et blandingsbatteri kan danne bro? 

Det er et ret kendt problem at blandingsbatterier kan lede koldt vand ind i det varme. Det har ofte været omtalt her på siden.
Træls at du skulle så meget igennem før du fandt fejlen.

Søren O
Okay, det er et kendt problem...

Fint at du fandt fejlen. Nu kommer så 10.000 kr. spørgsmålet: Hvor meget vand løber der så nu gennem fjernvarmen? Før var det ca. 30l/h.

fase
Annonce
Ja, det talte jeg også med Termix omkring. Her er mit problem nok, at vi har et ret langt tilslutning. Fjernvarmen kommer ind i garagen og derfor er der små 20 meter rør og til skabet. Så når huset står HELT stille, så er der kun veksleren til at trække vand ind, og hvis det står og køler af i slangerne, så skal den jo tømme slangerne inden der kommer nyt varmt vand ind. Men efter jeg fandt fejlen, så kan jeg skruen ned på under ”2”, hvor den tidligere stod på omkring ”4”. Så det vil uden tvivl hjælpe. Min første test fortæller mig det er under det halve af før. 10 til 15 liter. Men det er altså kun når huset er helt lukket ned og den skal hente nyt varmt vand "langt væk". 
Ideen med omløbet i ventilen til varmeveksleren er jo netop at holde fremløbet varmt hele tiden, så du undgår at fremløbet første skal varmes op, inden du får varmt vand. En reduktion ned til 10L til 15L er vel også en væsentlig reduktion. Tak for besvarelsen på mit spørgsmål.

fase
Men hvis jeg sætter et cirkulationsrørsæt på stiger forbruget så ikke meget mere end hvis den bare står i "Tomgang"? Eller hvordan virker det?
 Men efter jeg fandt fejlen, så kan jeg skruen ned på under ”2”, hvor den tidligere stod på omkring ”4”. 
Hvis du med den justering mener at du har skruet på justeringen på din reguleringsventil, bør du skrue op på mellem 4 og 5. det giver en varmtvands temperatur på ca. 50°C. Indstilling på tallet 2 giver en varmtvandstemperatur på ca. 58°C, som gør at du får afsat mere kalk i din varmeveksler.
Cirkulationssættet fordrer, at du i forvejen har cirkulation på din varmtvandsinstallation. Så hvis du ikke har det, er der ingen grund til at bygge sættet på.

Fabrin - jeg tror at du prøver at bilde os noget ind.
TPV regulatoren tilsluttes både brugsvand og fjernvarmevand.

Det var nu ikke for at bilde jer noget ind. Selvfølgelig kommer det kolde vand ind i regulatoren, men det er ikke opvarmet og derfor sker der heller ikke nogen kalkaflejring.


fase
2 giver os ca 48g og er den anbefalede indstilling fra Termix. 5 giver os ca 60g
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis