FJVR ventil - kan jeg lave noget smart styring?

Jeg er tidligere kommet frem til at jeg skal have sat en ekstra ventil på fremløbet, hvis jeg skal have bedre styring af vores radiatorer. Men det er også et indgreb som alligevel koster en del.
Men så kiggede jeg i dag lidt videre på det, og stødte på en VA72 adapter som ser ud til at passe til FJVR. Kan jeg mon montere en motoriseret styring via denne ( jeg forestiller mig en on/off styring ), og styre den via en rumføler? Jeg er ved at varme op til at lege med Home Assistant hvor sådanne ting kan styres fra.
Jeg er også lidt forvirret omkring begreberne - hvad er forskellen på en aktuator og en termostat?
 
Jeg har fundet nogle links som omtaler VA72 - dog omhandler de alle gulv-varme og ikke radiatorer.

https://www.facebook.com/broedrenedahl/photos/vidste-du-at-du-med-en-va72-adapter-hurtigt-kan-f%C3%A5-gulvvarme-i-sm%C3%A5-rum-p%C3%A5-op-til/2421651507857205/

https://www.building-supply.dk/announcement/view/101474/pettinaroli_gulvvarme_til_sma_rum_med_en_va72_adapter

http://www.lemu.dk/da/om-os/nyheder-og-presse/nyhedsoversigt/vvs-installation/2018/08-pettinaroli-gulvvarme

Mvh Stig
Jeg er tidligere kommet frem til at jeg skal have... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
gabma skrev den 09-10-2022 10:32:12

MagnusLDS, jeg leder efter den samme installation med FJVR og Netatmo som du har fået lavet. Virker det godt hos dig? Kan du hjælpe mig med at finde den adaptor du bruger ? :)

 Han har selv produceret den adapter, har prøvet dem, de spiller 100% så nu har jeg bestilt flere hos ham.  


Hi guys,

Just wanna pop in and tell you that I made the DanfossAlly / Popp to FJVR adapter. Below is the link to thingieverse.

LINK

Have fun.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hi branexius, where can I buy those printet in a material that can resist above 70 degrees hot water?
Bo Madsen skrev den 20-12-2022 19:36:00

Hi branexius, where can I buy those printet in a material that can resist above 70 degrees hot water?

Well if it's printed in the ASA material then it should be good up to 90°C (PETG goes up to only 70-80°C). 

I have a printer and can print it but haven't delved into ASA until now but I also heard it is not hard to print. How many do you need?

Do you think it will work with Tado? Or is that a different system? They still need the room censor, right? They regulator is not reacting on the temperature of the return temperature of the water. Right?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
As I understand Tado is here: http://lynx.dk/product/tado-smart-radiator-thermostat-adaptor-for-danfoss-fjvr-return-temperature-valve-45c/
BobRinck wrote on 21-12-2022 07:19:55

Do you think it will work with Tado? Or is that a different system? They still need the room censor, right? They regulator is not reacting on the temperature of the return temperature of the water. Right?

For Tado there is another adapter already on Thingieverse (Tado adapter for FJVR). I don't know how it works as I don't own Tado and the design is not mine.

Danfoss thermostats need the external room sensor IF they are enclosed in a separate room/space than the radiator (I have it like that). If you have them mounted directly on the radiator then they don't need an external sensor.

These are not return valve thermostats yes.

Kære Alle, 

Er der nogen i denne tråd der har fundet en god løsning med smart termostater på FJVR. Vi har 8 radiatorer og 2 til gulvvarme. 

Vil gerne undgå tado løsning med rumsensor da det bliver meget dyrt med denne løsning.

nogen der har erfaring med Netatmo løsningen med Magnus adapter for den løsning tiltaler mig.

De bedste hilsner

Dennis Blaaberg 
Hej DennisBlaaberg

Magnus har sendt 6 stk som jeg bruger på FJVR (retur) radiatorer med Netatmo termostater. Det virker fint.
Jeg vil nu ikke anbefale det på gulvvarme, da det tager længere tid at få varmet gulvet op end selve luft temperaturet i et rum gennem en radiator. Så ikke helt sikker på hvordan det vil virke.

Har kun haft et problem, men kommet af selve Netatmo termostaten der virkede dårligt. Den meddelte at der ikke var mere batterier selv om jeg lige havde proppet nye batterier i. Så den bliv skifte, og virker fint nu.
Hej Gabma .

Mange tak for dit svar .

Det var lige det jeg søgte.

Har du nogen temperatur sensorer op eller hvordan virker netatmo termostaten ? Jeg tænker mere app at der til radio systemet skulle en temperatur sensor op i hver rum for at det virkede og dette ville jeg gerne undgå da det bliver en ret beskoteligt.

Kan se jeg kan få et start kit med netatmo med 5 stk of en bridge og disse ville jeg købe 2 stk af for at få alle 10 termostater udskiftet i huset.

På forhånd tak for dit svar 😊

Dennis 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også